Izvor: B92, 15.Avg.2005, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Nema preživelih putnika

Atina -- Svi putnici i članovi posade aviona koji se srušio 60 kilometara severno od Atine, državljani su Kipra, javila je atinska TV-stanica Mega

Grčke spasilačke ekipe, koje pretražuju mesto nesreće, saopštile su da su pronašle prve žrtve te, kako se smatra, najteže avionske nesreće u istoriji Grčke. Prema zvaničnim podacima, pronađeno je 118 delova tela i nema ni jednog preživelog od 121 putnika i člana posade čarter leta "boing 737" privatne kiparske kompanije >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << 'Ilios', koji je leteo na liniji Larnaka-Atina-Prag.

I predstavnici "Heliosa" kažu da su putnici bili uglavnom kiparski državljani, uključujući i grupu od 48 mladih koji su krenuli u Prag, kud je avion trebalo da nastavi put posle zaustavljanja u Atini. "Među putnicima je bilo i nekoliko Grka i tek nekolicina stranaca", rekao je predstavnik "Heliosa", Georgi Dimitriu. Inače, zbog te nesreće na Kipru su proglašena tri dana žalosti.

Nemačko ministarstvo inostranih poslova saopštilo je danas da je jedan od pilota aviona kiparske kompanije "Helios Ervejs", koji se juče srušio blizu Atine, bio Nemac i on je jedini nemački državljanin koji je stradao u jučerašnjem udesu.

U međuvremenu, predstvanici "Heliosa" odlučili su, nakon nesreće, da prizemlje sve svoje avione. Kako prenose agnecije, ta kompanija se sama odlučila na takav korak zbog sveukupnog raspoloženja javnosti.

Forenzičar: Neki su bili živi u trenutku pada

N ajmanje šest od 121 osobe poginule u nesreći bilo je živo kad se avion srušio, rekao je u ponedeljak šef forenzičke službe. "Dosad smo obavili obdukciju šest tela i prvi rezultati pokazuju da je u trenutku smrti krv proticala njihovim srcima i plućima", rekao je Filipos Kutsaftis.

"To ne znači da su bili pri svesti, ali su disali, cirkulacija je postojala, a srca su im kucala, što znači da su bili živi", kazao je on.

Potraga za crnom kutijom i razlozima nesreće

U Grčkoj je počela istraga o nesreći, ali je, kako javljaju zapadne agencije, pretraživanje terena tokom noći moralo da bude prekinuto zbog velike površine i nepristupačnosti terena na kojem se nalazi olupina aviona. Istovremeno, jutros je počelo i traganje za drugom crnom kutijom, pošto je jedna već pronađena, u kojoj su registrovani parametri leta.

Prema dosadašnjim saznanjima, pilot i kopilot aviona izgubili su svest posle pada pritiska u kabini. Predstavnik za štampu Vlade Grčke, Tedoros Rusopulos kaže da se putnički avion nije odazivao pozivima sa zemlje, pa je zbog toga bio proglašen za "odmetnut".

Pošto "odmetnut" označava letilicu koja je izvan kontrole i predstavlja opanost po naselja, prema planu za takve situacije, poslat je par borbenih aviona F-16, da ga presretnu. Kada su prišli, piloti aviona F-16, su primetili da je kopilot civilnog aviona pao preko svog sedišta, a da pilota nema. Takođe, videli su i da su u kabini aktivirane maske sa kiseonikom što se dešava kada naglo opadne pritisak vazduha. Pri drugom prilasku, piloti borbenih letilica su "videli dve osobe u pilotskoj kabini koje su izgledale kao da pokušavaju da upravljaju avionom, ali se ne zna ko - neko od drugih članova posade ili neko od putnika", rekao je predstavnik za štampu Vlade Grčke.

Grčka vlada je saopštila da prvi podaci govore da je u pitanju bio nesrećan slučaj, odnosno da nema osnova za sumnju da se radi o terorističkom činu. Kiparski mediji javljaju da su piloti, pre nego što je prekinuta radio-veza sa avionom, prijavili probleme sa klima uređajima, a da je aviokompanija Helios i ranije imala slične probleme, a jedan očevidac je rekao da je na mestu nesreće video "mnogo mrtvih ljudi koji su svi nosili maske za kiseonik".

Otvorena pitanja

U okviru istrage na mestu pada kiparskog putničkog aviona, nedaleko od Atine, nastavlja se prikupljanje ostataka tela žrtava i delova letelice, ključnih za istragu uzroka nesreće, ali podaci koji veoma sporo i nepotpuno izlaze na svetlo dana, ukazuju da je moguće da su mnogi izgubili svest ili su umrli u vazduhu, mnogo pre nego što je avion pao. Pretpostavlja se da su se ugušili ili smrzli, ali se ne zna zašto se to desilo.

Jedan od bizarnih detalja jeste da su piloti grčkih vojnih aviona, koji su tokom leta prišli kiparskom "boingu" kako bi ga prinudili na sletanje jer nije odgovarao na pozive sa zemlje, videli dva čoveka koji nisu piloti kako pokušavaju da upravljaju putničkim avionom.

Grčki vojni piloti su pre toga videli da kopilot kiparskog aviona leži preko sedišta bez svesti, a da pilota nema u pilotskoj kabini. Misterija je ko je pokušao da upravlja avionom, zašto avion nije imao vezu sa zemljom i drugim letelicama, šta se dešavalo do pada i zašto je i kako pao.

Nije jasno ni kako je avion bez pilota leteo više od sat vremena, menjajući pravac. Avion je naime, kružio, a zatim leteo pravo, stigao do Atine i navodno pao sam od sebe na sasvim pusto brdsko područje nedaleko od atinskog međunarodnog aerodroma.

Neobično je i to što grčki vojni piloti nisu video-kamerom, ugrađenom u lovački avion, snimili svoju akciju, jer letove redovno snimaju, iako je najpre bilo objavljeno da jesu, što su i dužni da učine.

Na mnoga od pitanja neće biti odgovora, jer je nađena samo jedna od dve takozvane crne kutije - registrator parametara leta, dok je od registratora razgovora u pilotskoj kabini navodno nađen samo oklop, a mehanizam je nestao, uništen padom letelice.

Otvorenih pitanja ima i zbog toga što je Vlada Kipra odlučila da ne objavi spisak putnika. Grčki mediji pitaju ko je sve bio u avionu, a porodice poginulih protestuju zahtevajući da se imena objave.

Na mestu nesreće, na kome je i jedna ekipa grčkih nuklearnih stručnjaka, prikupljeni su delovi 118 od 121 tela poginulih, za koje se tvrdi da su većinom bili Kiprani.

Telegrami saučešća

Telegrame saučešća predsedniku Republike Kipar, Tasosu Papadopulosu, povodom pogibije više od 120 putnika u avionskoj nesreći, uputili su premijer i predsednik Srbije, Vojislav Koštunica i Boris Tadić, i predsednik SCG Svetozar Marović.

Telegrame saučešća uputili su i ministar spoljnih poslova Srbije i Crne Gore Vuk Drašković i ministar za kapitalne investicije u Vladi Srbije Velimir Ilić. Drašković je telegram saučešća uputio ministru inostranih poslova Republike Kipar, Jorgosu Jakovuu, a Ilić kiparskom ministru komunikacija i radova Harisu Trasuu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.