Ljudi ginu, a vlada se nećka

Izvor: Glas javnosti, 18.Nov.2008, 07:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ljudi ginu, a vlada se nećka

BEOGRAD - Smrt na drumovima Srbije nastavlja da kosi nesmanjenom žestinom. Samo prekjuče, u 148 saobraćajnih nesreća poginule su četiri osobe, a 46 je teže i lakše povređeno. Prema podacima saobraćajne policije u Srbiji godišnje pogine oko 1.000 ljudi, 20.000 bude povređeno, a država pretrpi materijalnu štetu od oko milijardu evra.

Stravičan bilans

- Tekst Nacrta zakona bio je spreman 2005. godine i da je zakon o bezbednosti saobraćaja tada usvojen, za ove tri >> Pročitaj celu vest na sajtu Glas javnosti << godine bi bilo spaseno više od 600 ljudskih života, a država bi uštedela nekoliko milijardi evra. Pa u bolnicama Srbije svaki treći pacijent leži zbog povreda zadobijenih u saobraćajnim nesrećama, što ukazuje da se trećina republičkog budžeta za zdravstvo troši na lečenje povređenih u automobilskim nezgodama. Svakoga dana šteta po državu je oko 2,7 miliona evra. Toliko koštaju troškovi policije, sudstva, bolničkih lečenja povređenih u saobraćajnim nesrećama, isplate osiguranja i razne materijalne i nematerijalne štete - kaže Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Prema njegovim rečima, Nacrt zakona o bezbednosti saobraćaja rađen je u Ministarstvu za kapitalne investicije, u saradnji sa Saobraćajnim fakultetom u Beogradu, Tehničkim fakultetom u Novom Sadu, MUP Srbije, AMSS i uglednim stručnjacima.

ODGOVORNOST NA MUP

Dr Branimir Ujdur, bivši pomoćnik ministra za kapitalne investicije zadužen za puteve i bezbednost saobraćaja i jedan od autora Nacrta zakona o bezbednosti saobraćaja, nedavno je za Glas izjavio da je inicijativa MUP-a da preuzme i znatno izmeni Nacrt zakona o bezbednosti saobraćaja izazvala je žestoke reakcije stručnjaka.

- Insistiranje policije na kaznama ovaj zakon će pretvoriti u svoju suprotnost. Kada imate restriktivan zakon koji kaže da će se nepopravljivim vozačima oduzimati automobil, bez nadoknade, jasno je da glasači na to neće gledati blagonaklono. Ukoliko se izmenjeni Nacrt zakona usvoji, MUP će snositi svu odgovornost za nove hiljade poginulih na srpskim drumovima - naglasio je dr Ujdur.

On je podsetio da je od 1990. godine do danas šteta od saobraćajnih nezgoda premašila sumu od 13 milijardi evra, što je ravno ukupnoj vrednosti svih državnih puteva.

Po završetku rada, svi elementi novog zakona usaglašeni su sa zakonima EU i dobili su pozitivno mišljenje iz Brisela.

Sjajna ocena

- Strani eksperti su Nacrt zakona ocenili kao sjajan. Rekli su da bi tim zakonom Srbija dobila sistem bezbednosti saobraćaja najbolji u jugoistočnoj Evropi i čak bolji nego što ga pojedine članice EU imaju. Umesto da se takav nacrt odmah nađe u skupštinskoj proceduri, MUP Srbije je u avgustu 2008. godine obelodanio neki svoj Nacrt zakona, s tim što taj nema nikakve veze sa prethodnim. Koliko se bitno razlikuju može da ilustruje podatak da je grupa autora Nacrta iz 2005. godine MUP podnela 52 strane amandmana na njihov Nacrt - pojasnio je Okanović.

On tvrdi da je ključ problema što ne postoji politička volja da se usvoji novi zakon o bezbednosti saobraćaja.

Prema Okanovićevim rečima, prvobitna verzija zakona dobila je podršku svih relevantnih političkih stranaka u Srbiji, izuzev Socijalističke partije.

- Sa njima nismo uspeli čak ni da razgovaramo na tu temu - dodao je direktor Okanović.

AMS SRBIJE TRAŽI JAVNU RASPRAVU O NOVOM ZAKONU O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA SRBIJE

UPUĆENO PISMO PREDSEDNIKU VLADE REPUBLIKE SRBIJE I MINISTRIMA UNUTRAŠNJIH POSLOVA I INFRASTRUKTURE

Poštovani gospodine Predsedniče Vlade,

Poštovani gospodine Ministre,

Svojevrsna euforija koju su izazvali pojedini javni mediji prenoseći mišljenja par «eksperata» sa željom da nametnu sebe i svoje ideje u postupku donošenja novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima Srbije, primorali su nas da Vam se obratimo ovim hitnim dopisom i ukažemo na stavove Auto-moto saveza Srbije u vezi ovog, po nama i za nas, veoma važnog akta.

Primarni razlog je tekst Nacrta ZBS u verziji 7 iz avgusta 2008. godine i činjenica da su javna glasila prenela vest da će taj tekst biti dostavljen Vladi Republike Srbije već do 25. septembra 2008. godine. S obzirom da se sve vreme (od novemra 2003. godine) vodi nestandardna i neformalna javna rasprava, a nama je ova verzija učinjena dostupnom tek 17. septembra 2008. godine, dužni smo da vas obavestimo da nam je potrebno vreme od najmanje 30 dana za razmatranje predlo- ženih rešenja unutar sistema AMSS koji se ne može opisati malim i malog značaja za predstojeću implementaciju tog akta.

Pošto su najavljeni rokovi vrlo kratki, želja nam je da Vas upoznamo sa generalnim mišljenjem naše Organizacije o ponuđenom tekstu na osnovu ranije pripremnjenih stavova do kojih smo došli posle razmatranja prethodnih verzija.

Pre svega jasno je uočljivo tendenciozno udaljavanje «nevladinog sektora» iz ovog Zakona iz nama nepoznatih i nejasnih pobuda. Kao društvena organizacija koja se poimenično pojavljuje na više mesta u važećim propisima,nosiocima određenih javnih ovlašćenja i subjekta sitema unapređivanja stanja bezbednosti saobraćaja na putevima, koji je oduvek delegirao člana Republičkog saveta za bezbednost sao- braćaja na putevima, ali i kao legitimni i legalni naslednik prava i dužnosti po Zakonu o poveravanju javnih ovlašćenja organizaciji AMSJ, ne možemo se sagla- siti niti prihvatiti takav pristup predlagača.

Svi koji bi podržali ovakvu koncepciju položaja AMSS moraju da se zapitaju ko- liko je politički mudro, društveno opravdano i ekonomski oportuno osnivati neke nove institucije za poslove koji se u našem sistemu obavljaju od početka bez zvaničnih zamerki.

Reč je o javnim ovlašćenjima iz prethodno pomenutog Zakona ( javno informisanje o stanju i prohodnosti puteva, tehnička pomoć i uklanjanje vozila sa javnih puteva, izdavanje međunarodnih vozačkih i carinskih dokumenata) i delatostima ospo- sobljavanja kandidata za vozače i tehničkom pregledu vozila. U tekstu najnovije verzije Nacrta ZBS ne prepoznajemo se kao nosioci, čak ni izvršioci, tih ovla- šćenja i poslova. Štaviše, odredbama članova 207. u stavu 1. i 255.u stavu 1. ukida se i sama mogućnost da se delatnostima ovlašćeno bave «društvene organizacije i udruženja građana čiji su ciljevi unapređivanje bezbednosti saobraćaja na putevima» kako je predviđeno važećim Zakonom o bezbednosti saobraćaja na pu- tevima. Činjenica je da je mnogo članica sistema AMSS moralo, pod nerealnom inspekcijskom prinudom, da registruje privredni deo, ali je malo poznato da je to činjeno nerado i pojedinačno. Mi i dalje drugačije čitamo propise, ne samo u ovoj oblasti, smatrajući da se privredne delatnosti mogu obavljati u okviru dru- štvenih organizacija neposredno i legalno. To je predviđeno važećim Zakonom o društvenim organizacijama i udruženjima građana, a i Predlogom Zakona o udruž- enjima koji čeka usvajanje u Narodnoj Skupštini Republike Srbije.

Važno je napomenuti da je prvu auto-školu osnovao Srpski auto-moto klub 1923. godine (čiji je naslednik i čuvar tradicije AMSS), da je, na osnovu ugovora AMSJ-DSNO, AMSS vršio obuku omladinaca regrutovanih u auto-jedinice JNA u periodu od 1953. do 1967. godine i da je AMSS na osnovu ugovora AMSJ-DSUP osposobio više od 50 000 kandidata za vožnju mopeda u periodu od 1959. do 1965. godine. Do danas se ova delatnost vodi kao važna karika formiranja i negovanja bezbednog člana naše Organizacije.

Slična je priča vezana za oblast tehničkih pregleda vozila jer se time bavimo od trenutka kada je Država zakonom odlučila da je prenese sa Saobraćajne milicije na ovlašćene organizacije.

Zbog toga citirane odredbe Nacrta ZBS smatramo nepotpunim i predlažemo da se u oba člana posle reči «privredno društvo» posle zapete dodaju reči »udruženja koja za cilj imaju unapređivanje bezbednosti saobraćaja na putevima».

Napominjemo da smo slične primedbe imali i na tekstove ranijih verzija Nacrta ZBS, ali da su nas relevantni predstavnici Ministarstva za infrastrukturu (ranije za kapitalne investicije) i Ministarstva za unutrašnje poslove, uvera- vali da je reč o slučajnim previdima autora i da će se «greška ispraviti pre formiranja Predloga Zakona «.

Dužni smo takođe da Vas izvestimo o prvom načelnom utisku da je ova najnovija verzija Nacrta ZBS znatno bolja, znatno primenljivija i znatno bliža usvojenoj međunarodnoj normativi, odnosno da je sa mnogo većim šansama da kroz javnu raspravu bude poboljšana i prihvatljiva za sve subjekte sistema unapređivanja bezbednosti saobraćaja na putevima Srbije, u odnosu na prethodno ponuđenu verziju iz septembra 2007. godine.

Nadamo se da pritisak medija neće uticati na neopravdano ubrzavanje procedure donošenja ovog Zakona i da će AMSS imati priliku, predviđenu u članu 172. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima («službeni glasnik SRS» br. 53/82) da, kao imenovani učesnik u radu Republičkog saveta za bezbednost saobraćaja na putevima Srbije, doprinese unapređenju ponuđenog teksta .

Uz izraze visokog uvažavanja i pozdrave,

AUTO-MOTO SAVEZ SRBIJE

A kada ce se napraviti odgovarajuci putevi, pa onda da primenjujemo zakon?

Panduri zele da kradu i to je ceo problem zasto se zakon zadrzava a tu su i smradovi iz vlasti kojima odgovara klepanje naroda po usima besmislenim kaznama jel se tako puni i suplji budzet.

Naravno da Vlada ne moze da donese Zakon kad se za govornicom u Skupstini proklinje, narice i traze vanbracna deca.

Nije stvar u zakonu već u poštovanju zakona. Najgore nesreće se ne dešavaju zbog ovakvog ili onakvog zakona. Najgori prekršaji se dešavaju onda kada nema nikoga da ih vidi i predupredi. Dešavaju se upravo zato što sistem kontrole saobraćajnica, vozača itd... apsolutno ne funkcioniše. Što se oduzimanja automobila tiče tu se novi zakon kosi sa osnovnim načelima privatne svojine, te se odatle da videti da zakonopisac nije dovoljno pismen u pravnom smislu, te kao takav ne samo da nije kompetentan da piše zakon, nego i da čita i tumači sadašnji Zakon o saobraćaju. Ljudima koji uporno krše saobraćajne propise može se oduzeti vozačka dozvola. Ali oduzeti nekome automobil koji je on platio svojim sopstvenim novcem ravno je hajdučiji i otimanju, i naravno daleko od jedne pravne države.

Da, da, automobil je neotudjiva imovina, a ljudski život je nebitan i može da ti ga uzme svaka pijana budala koja misli da može da vozi i posle 5 piva, i posle da se na sudjenju izvini rodbini i kaže kako mu je žao i da nije hteo!

Власти је битније било да донесе закон о заштити животиња по ком већ неколико грађана леже по затворима,а закон о заштити људи који учествују у саобраћају није толико битан.Битније су животиње од људи.А властодржци нису луди да заводе ред и доносе драстичне казне у саобраћају када они сами највише лудују по нашим путевима у државним колима не поштујући никаква правила саобраћаја која важе у данађњем савременом и цивилизованом свету.Сети те се само бившег министра полиције Госп.Јочића који је при брзини од 200км на сат на ауто путу са службеним скупоценим џипом ударио пса па се преврнуо уништивши скупоцено народно возило а себе направио инвалидом.Обратите пажњу када вас стигне на путу неко државно службено возило како се бахато понаша.Па нису они блесави да по оштравају законе,а што народ гине?Нема везе народ је то.

Nastavak na Glas javnosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Glas javnosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Glas javnosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.