Izvor: Politika, 20.Sep.2009, 23:00 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Komad stakla otkriva počinioca
Za identifikovanje izvršilaca saobraćajnih nesreća koji pobegnu s mesta događaj najbitniji dobro obavljen uviđaj i svedočenja očevidaca
Saobraćajne nezgode sa smrtnom posledicom ili teškim telesnim povredama, posle kojih počinilac pobegne s mesta događaja, dešavaju se najčešće noću, na otvorenim i neprometnim putevima. Počinioci su najčešće pod dejstvom alkohola ili droge, zbog čega se u najvećem broju slučajeva odlučuju da pobegnu s mesta nesreće. Beogradska >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << policija rasvetli od 80 do 90 odsto ovakvih saobraćanih nezgoda, a u otkrivanju počinilaca dovoljan im je često i najmanji trag kao što je ljuspica farbe ili delić stakla vozila.
Milenko Munižaba, šef Odseka za rasvetljavanje krivičnih dela u saobraćaju, beogradskog Odeljenja za suzbijanje krvnih i seksualnih delikata, kaže za „Politiku” da je za otkrivanje počinilaca ovih dela najbitnije dobro obavljen uviđaj i da su prikupljeni svi tragovi na mestu događaja. Od velike dragocenosti policijskim inspektorima su i svedočenja očevidaca i učesnika u saobraćajnoj nezgodi.
Munižaba kaže da se dogodi da se slučaj rasvetli za samo nekoliko časova posle saobraćajne nesreće, ali dešava se i da se počinilac otkrije i posle više od godinu dana.
– Nedavno se na zrenjaninskom putu dogodila saobraćajna nezgoda sa smrtnom posledicom u kojoj je počinilac pobegao. U saradnji s kolegama iz saobraćajne policije isto veče smo ga identifikovali i našli na adresi na kojoj živi. Mi smo ga zatekli kako u garaži skida oštećene delove i tako pokušava da prikrije tragove. Ispostavilo se da je roditeljima rekao da je udario nekog psa – navodi Munižaba.
Policijski inspektor Miloš Frtunić, iz Odeljenja za suzbijanje krvnih i seksualnih delikata, kaže za „Politiku” da, zahvaljujući tehničkoj opremljenosti policije, samo delić farbe ili stakla od vozila inspektore može da odvede do počinioca.
– Tragove s mesta saobraćajne nezgode, kao što su farba, deo migavca, ili fara, a ponekad se desi da otpadne bukvalno registarska tablica, odnose se u Nacionalni kriminalističko-tehnički centar na veštačenje. Na osnovu njih možemo tačno da utvrdimo o kojem je vozilu reč. Recimo, samo od delića farbe utvrdimo marku, model i godinu proizvodnje. Tako suzimo krug vozila koje tražimo, zatim krug vlasnika, da bismo na kraju došli do tačno određenog vozila, jednog jedinog, kojem odgovara baš taj delić farbe – objašnjava Frtunić.
Otkrivajući za „Politiku” način rasvetljavanja ovih nesreća, Munižaba dodaje da tako i komad stakla od vozila, posle tehničke obrade, ukaže na određeno vozilo i počinioca.
– Određeni komad stakla, kroz koji prolazi svetlo i prelama se pod određenim uglom i tako stvara jedinstveni spektar, odgovara samo jednom automobilu – tvrdi Munižaba.
Najčešći razlog bekstva počinilaca s mesta saobraćajnih nesreća su strah i vožnja pod dejstvom alkohola ili droga.
– Najčešće su to mlađi izvršioci, ali imali smo i slučajeve da su to ozbiljni poslovni ljudi, direktori firmi, koji su čak i pokušavali da prikriju tragove prijavljivanjem krađe vozila. Dešava se da vozači koji voze u alkoholisanom stanju pobegnu s mesta nesreće, pa sutradan kada se otrezne i konsultuju advokata dođu i sami se prijave policiji – kaže Frtunić.
Munižaba kaže da ljudi različito reaguju u različitim situacijama, što zbog stanja u kojem se nalaze, adrenalina ili da bi zaštitili nekog ko je se u tom trenutku s njima nalazi u vozilu. Ipak, to ih, kako kaže, ne opravdava.
– Imali smo slučaj i kolege policajca kojeg smo uhapsili. Pregazio je biciklistu na starom pančevačkom putu i pokušao da prikrije tragove – navodi Munižaba.
Munižaba kaže da policiji problem zadaju motoristi koji su počinioci ovih dela.
– Motori i njihovi vozači su teški za identifikaciju. Vozači nose kacige, a njihovi motori često nemaju tablice ili su one postavljene pod takvim uglom da ih nije lako pročitati i dobro videti. Takođe, motor skoro da i ne ostavi trag. U takvim slučajevima pribegavamo obradi šireg lica mesta. Ustanovljavamo ko vozi tom trasom i tom vrstom vožnje – objašnjava Munižaba.
Naši sagovornici apeluju na svedoke saobraćajnih nezgoda da sve što su videli predoče policiji i tako pomognu u istrazi i identifikovanju počinilaca. To mogu da učine anonimno, na broj 92, pisanim putem, mejlom.
Danijela Vukosavljević
[objavljeno: 21/09/2009]