Jahači vetra prkose smrti

Izvor: Glas javnosti, 14.Jul.2008, 08:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Jahači vetra prkose smrti

BEOGRAD - Vozači mopeda i motocikala, prema evidenciji MUP Srbije, u prvih pet meseci ove godine učestvovali su u 1. 319 saobraćajnih nesreća. U tim udesima poginulo je 35 motorista , a 1.158 njih je lakše i teže povređeno. U međuvremenu, crni bilans je povećan za još desetak mrtvih i nekoliko teško povređenih vozača dvotočkaša.

- Najčešći uzrok saobraćajnih nesreća kod motorista su suluda vožnja, neprilagođena brzina, nedovoljna obučenost, nepažnja i nepoznavanje >> Pročitaj celu vest na sajtu Glas javnosti << raznih ograničenja vezanih za vožnju dvotočkaša. Takođe, ima dosta onih koji voze mopede ili motocikle, a da nemaju položeno poznavanje saobraćajnih propisa (važi za mopede do 50 kubika) ili vozački ispit za A kategoriju. Usput, ni praktična obuka motociklista nije adekvatna. Oni se, zbog postojećih propisa, obučavaju sami bez prisustva stručnog lica ili iskusnijeg vozača - izjavio je za Glas Tomislav Simić, glavni policijski savetnik u Upravi saobraćajne policije MUP Srbije.

Kaciga, ali na ruci

Prema njegovim rečima, većina, mahom mladih motorista, vozi bahato i svesno kršeći saobraćajne propise i ograničenja brzine. Međutim, nisu samo motoristi krivi za frapantan broj saobraćajnih nesreća u kojima učestvuju dvotočkaši. Policijska statistika ukazuje da su ostali učesnici u saobraćaju krivci za skoro polovinu ovih udesa. Tokom prošle godine od 3.647 saobraćajnih nesreća sa dvotočkašima motoristi su skrivili 2.056. Od 68 poginulih motociklista i 40 vozača mopeda, tačno polovina je nastradala svojom krivicom, dok su za smrt ostalih „zaslužni“ ostali učesnici u saobraćaju. Ipak, broj žrtava bio bi daleko manji da su se motoristi pridržavali propisa.

POLUGA MOĆI

Radmila Grujičić, psihoterapeut centra „Neuromedika“ u Jagodini, ističe da mladi ljudi često imaju potrebu za dokazivanjem i uzbuđenjem, pri čemu je taj osećaj često povezan sa odsustvom bilo kakve odgovornosti. Grujičić kaže da mladiće za upravljačem odlikuje „luda hrabrost“, ali i odsustvo odgovornosti za svoj, ali i tuđi život.

- Kod nas je sve pomereno. Brzina kojom ti momci voze svoje motore je njihova „poluga moći“. Mladi su dugo zavisni od roditelja. Kasno se osamostaljuju i još kasnije formiraju svoje porodice...Zato se i javlja neka vrsta „produžene adolescencije“ i traje do tridesete, pa i duže. Tek formiranjem sopstvene porodice kod čoveka se povećava stepen odgovornosti i za svoj i za tuđi život - objasnila je Grujičićeva.

S. Č.

- Neverovatno mnogo žrtava među motociklistima ima samo zbog nenošenja zaštitne kacige. Prilikom pada s motora, vozači skoro uvek udaraju glavom o kolovoz i to je najčešći uzrok smrti. Nošenje kacige zakonom je propisano, ali je taj član zakona je nedorečen. Naime, u njemu piše da je vozač mopeda ili motocikla obavezan da nosi kacigu, ali nije precizirano da mora da je ima na glavi i to mnogi od njih zloupotrebljavaju. Nose kacige na ruci, pa kada ih policija zaustavi oni se vade na neprecizno formulisan član zakona. E, uskoro toga više neće biti. U nacrtu Novog zakona o saobraćaju ispravljeni su svi propusti iz prethodnog, pa i član koji reguliše obavezu nošenja zaštitne kacige i za vozača i za saputnika. Takođe je predložena i znatno veća kazna za nenošenje kacige. Ako se usvoji naš predlog, vožnja bez zaštitne kacige na glavi kažnjavaće se 5.000 dinara na licu mesta - pojasnio je Simić.

Prema nezvaničnim podacima u Srbiji ima oko 600.000 motociklista, a u Republičku moto - asocijaciju Srbije trenutno su učlanjena 52 kluba sa oko 5.000 bajkera.

Obazrivi zbog sebe

- Broj motorista je u stalnom porastu, jer su motocikli postali lako dostupni. Za uvoz dvotočkaša nema nikakvih ograničenja, a u inostranstvu se sada za male pare mogu kupiti vrhunski, odlično očuvani motocikli, stari svega nekoliko godina. Sa povećanjem broja motorista, nažalost, raste i broj saobraćajnih nesreća, ali nisu bajkeri najveći krivci. Ostali učesnici u saobraćaju, izgleda nenavikli na povećan broj motorista, jednostavno ne vode dovoljno računa o njima i njihovom kretanju. A bajkeri su u načelu veoma obazrivi vozači. Pa, mi smo zbog sopstvene bezbednosti prinuđeni da pomno pratimo tok saobraćaja, ali i vodimo računa o svakom kamičku na drumu - priča Jano Husar, predsednik moto - kluba „D vils“ u Debeljači.

On kaže da se po ulicama glupiraju isključivo i po godinama i po stažu mlađi motoristi. NJima je jedini cilj da skrenu pažnju na sebe i da budu viđeni. A napaljeni motoristi se, prema Husaru, lako prepoznaju, pošto nikada ne nose kacige na glavi. Husar dodaje da su pravi bajkeri svuda u svetu isti. Vole motore, rok muziku i druženja.

- Redovno se okupljamo na moto - rok mitinzima, a njih ima skoro svakog vikenda. Znate, većina bajkera su zreli ljudi, imaju sopstvene porodice, rade ozbiljne poslove i veoma su odgovorni. Jedini odušak su im motori i oni ih vraćaju u mladost - ispričao je Husar.

Kako voze ovakav bilans može da bude samo još tužniji. Za onoga koji vozi dvesta na sat mi nije ni žao.

"Nošenje kacige zakonom je propisano, ali je taj član zakona je nedorečen. Naime, u njemu piše da je vozač mopeda ili motocikla obavezan da nosi kacigu, ali nije precizirano da mora da je ima na glavi i to mnogi od njih zloupotrebljavaju. Nose kacige na ruci, pa kada ih policija zaustavi oni se vade na neprecizno formulisan član zakona."

...NOSE KACIGE NA RUCI...

Da li mozda nose satove na glavi, carape na stomaku, a cipele na usima?

Totalno je smesno generalizovati da su svi bajkeri takvi. Zbog nekolicine idiota svi vozaci dvotockasa ispadnu grbavi. Stvarno neprofesionalno. Sa druge strane od 1319 udesa koji su se dogodili i 35 motorista koji su poginuli, u koliko procenata je kriv vozac automobila koji NIJE VIDEO motoristu? Ogroman broj, tako da vozaci automobila ukoliko imate problema da uocite ogromno parce metala od 200kg, i vozaca na njemu od jos 90 kg molim vas svi kod ocnog na detaljne preglede i utvrdjivanje dioptrije. Hvala.

Pošto sam svaki, ali baš svaki dan u vožnji što po Beogradu, što po Ibarskoj magistrali, dajem sebi za pravo da odgovorim na ovo gore: najpre svakako da nisu svi bajkeri takvi, ali vrlo mali broj bajkera poštuje propise (ali poštuje, ne izvrdava ), vrlo malo bajkera čeka u koloni kao i svi drugi, a vrlo mnogo njih se provlači između automobila, skidajući retrovizore. Kada vidim da ide bajker, bilo na motoru od 50 kubika, bilo na motoru od 1100 kubika, očekujem da ide 60 km/h koliko je ograničenje u gradu (uglavnom), a ne 150 km/h ili čak i brže. I kada vidim bajkera ne piše mu na čelu koliko brzo ide i koliko kg ima. A često se dešava da se jednostavno stvori iza mene iako ga ranije nigde u retrovizoru nije bilo. Možete onda zamisliti kojom se brzinom kreće. I još nešto, posle nekoliko bliskih susreta sa njima u kojima sam zamalo ja izvukao deblji kraj svojom solidarnošću prema njihovoj nesmotrenosti i ne svojom krivicom a da se nisu ni okrenuli, više im ne činim ustupke, pa ako precene svoje mogućnosti... žao mi je.

Ok, totalno si u pravu....Konacno da procitam negde na vrlo lep i civiziovan nacin da se kaze da bajkeri brzo idu ili bilo sta drugo...

Чини нам уступке, молим те! Од најгоре си сорте - учинићу добро дело, сачуваћу неком живот, али желим захвалницу! Срам те било. Јавно си изрекао да нећеш учинити ништа, иако си својим возачким искуством у могиућности, да спречиш трагедију... Виђам свакодневно такве у граду и потпуно сам свестан да сам морам да се чувам, јер не могу да очекујем од вас у аутомобилима да возите по прописима, ограничењима и без мобилног у рукама, обазриво и предусретљиво... А? Како ти се сад чини генерализовање људи?

komentar na anonimnog koji vise NECE DA DAJE USTUPKE MOTORISTIMA. zamisli da motorista dodje kuci, sjase sa motora i udje u tenk. i onda krene da vam se sveti. zivim u americi. ovde svi uglavnom vozi normalno i obazrivo. svaka greska koju napravis (pod uslovom da te uhvate) debelo se kaznjava. ovakve stavove (ja necu ovo ili ono, ja cu da ga udarim ili "zao mi je") ne mozes da cujes nigde, cak ni od nasih ili nekig drugih dokazanih siledzija.

mislim da ti imas problem mnogo dublje prirode i preporucujem ti da se lecis. probaj da udaras dzak ili da ides na neku grupnu terapiju. to vazi za sve sa takvim stavovima.

zakljucak: motocikl je (pa cak i ako ima 400kg a ima ovde i takvih) mali i nejak cak i u odnosu na najmanji auto. vozac na njemu je potpuno nezasticen. ako je motorista "luda glava" nemojte i vi ostali u kolima i kamionima da se inatite sa njima i na taj nacin ce te smanjiti broj tragedija na pola. hvala vam.

Po svemu sudeći, neki nisu dobro pročitali ili razumeli ono što sam napisao. Odakle uopšte ideja da neki likovi svoju sudbinu stavljaju u moje ili bilo čije ruke? Ako oni ne misle o svojo glavi, šta očekuju? Da ću ja da razmišljam o njima? I to sve pod uslovom da spadaju u pacijente koji pretiču na punoj liniji, koji se ponašaju kao kabadahije na ulici, koji menjaju traku iznenada, bez migavca i izvode slične egzibicije. Za sve one koji nisu razumeli: svi koji učestvuju u saobraćaju moraju da poštuju saobraćajne propise!!! Ukoliko spadate u grupu bajkera koji se vladaju prema poslednjoj rečenici, skidam kapu. Poštujem i cenim one koji učestvuju u saobraćaju na korektan način i takvima uvek izlazim u susret, bezuslovno bez obzira da li su bajkeri, automobilisti ili neki treći. I ako se dobro sećam, napisao sam da mi je žao onih koji precene svoje mogućnosti a sad dodajem pogotovo onih koji to čine namerno. Ako su se neki pronašli u tome, gospodo, vi onda niste za ulicu i bilo bi dobro da još malo provežbate vožnju pre nego što izađete na ulicu, a oni što to čine namerno su pre za psihijatra. A ko ima višak adrenalina neka upražnjava ekstremne sportove, biće bezbednije za ostale učesnike u saobraćaju. Što se zahvalnice tiče, ja bih bio veoma zahvalan da se dvojica pacijenata jave ukoliko ovo čitaju kako bi mi nadoknadili štetu koju su proizveli na mojim kolima, prvi štetu od 120 Eura za krilo kada mu je motor na parkingu u Mirijevu pao na moj auto i naravno da je pobegao, a drugi štetu od 350 Eura kada sam sleteo sa puta da bih izbegao sudar sa pacijentom koji je preticao preko pune linije. Ili se možda vas dvojica javljate da mi solidarno nadoknadite tu štetu ako se već osećate pogođenim i zaštitnikom "nejakih" a bezobraznih. Mene je to konkretno koštalo. A ne sporim da pacijenata među vozačima ima mnogo više, spas bi bio da i jedni idrugi nestanu sa ulice.

Ove priče su totalno nerazumevanje motocikla kao prevozno sredstvo i vozača motocikla kao učesnika u saobraćaju. Motocikl se i koristi u saobraćaju baš zbog izbegavanja gužvi i bržeg stizanja do odredišta tako da je sasvim normalno da vozač motocikla prolazi izmedju vozila a to što su vozači kola nervozni i zavidni je njihov problem protiv koga bi trebalo da se bore. Lično sam i vozač kamiona pa mogu reći da i vozači kola čine slične stvari jedino što autu treba dva metra minimum da se negde provuče a motociklu je dovoljno i pola metara. Kako se ophodimo jedni prema drugima u saobraćaju se zove saobraćajna kultura koja se ni u jednoj auto školi ne uči ali je treba prihvatiti i saživeti sa njom. Kada sam u kamionu određujem ko prolazi a ko ne. Bezobrazni i bezobzirni neprolaze nikad za sve ostale sam u stanju da zaustavim saobraćaj da ga ispoštujem. Na motoru takođe poštujem ostale ali ako ocenim da mogu proći, da mogu bezbedno poterati brže to ću i učiniti jer motocikl za to i služi. Naravno da mi je lična bezbednost i bezbednost ostalih na prvom mestu a procena situacije na drumu je iskustvo koje se stiče godinama, zato motocikliste nebi trebalo ograničavati suludim kaznama i bolesnim inatom već uvođenjem podkategorija tako da dok motociklista stigne do velikih snaga i kubikaža iza sebe ima iskustvo od bar 7 godina. Te podktegorije bi se mogle uvesti čak i za vozače "B" kategorije.

Materijalna šteta koja se spominje je velika. Velika je i ako ona iznosi i 1 evro ali šteta koja se može naneti motociklisti se nemože meriti novcem jer ugroziti motocikl znači ugroziti nečiji život i zdravlje. A to morate se složiti nema cenu.

Neka svako učini malo za bezbednost u globalu to će biti mnogo i svi ćemo biti srećni i zadovoljni. HVALA !

Ne brže od....

Kad srce zadrhti

a telo gori

uključi mozak

oduzmi gas. Uspori !

Jer točka su dva

život je jedan

a svaki čovek

života je vredan.

Uživaj u vožnji

sa prijateljima svojim

i kilometara pređi

da nemože da se broji.

" Kraljevi druma kamioni jesu

motori prinčevi i braća su oni

ostali moraju znati na kom su mestu

princa povrediti možeš kralj će povrediti tebe

ukaži poštovanje i lepo se skloni."

http://www.motoasocijacijasrbije.com/forumm/

Nastavak na Glas javnosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Glas javnosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Glas javnosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.