Izvor: Politika, 13.Feb.2007, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Crna hronika neodgovornosti

Donošenje novog Zakona o bezbednosti saobraćaja moglo bi da sačuva život mladih i neiskusnih vozača

Koliko još tragedija treba da se dogodi pa da se konačno u ovoj zemlji nešto radikalnije preduzme ne bi li se crni spisak žrtava na našim drumovima smanjio? Statistika kaže da se broj saobraćajnih nesreća smanjuje, ali da su sve češće one sa najtežim posledicama, čije su žrtve, a često i vinovnici, uglavnom mladi ljudi.

Na drumovima Srbije je tokom >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << 2006. godine poginulo 899 ljudi, dok je više od 18.000 teže ili lakše povređeno. Tokom proteklih 15 godina poginulo je 18.000 ljudi.

Donošenje novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima odlaže se unedogled iz potpuno nejasnih razloga. Da su ga nadležni doneli, verovatno mnogih tragedija ne bi ni bilo. Tvrdimo to imajući u vidu šta su na ovom planu učinile neke druge zemlje. Hrvatska je svojim zakonom propisala da mladi ljudi sa vozačkim stažom kraćim od dve godine ne mogu sami da upravljaju vozilom posle 23 časa. Uz njih mora da bude neko stariji sa dugogodišnjim iskustvom. Ne smeju da voze brže od 90 kilometara na čas, i zadnja strana vozila mora da ima oznaku da je za volanom početnik. Da imamo takve propise, osam mladih ljudi, koji su poginuli prošlog vikenda u nesrećama kod Bačke Palanke i Aleksandrovca, verovatno bi bilo spaseno.

Prosečan građanin Srbije vozi automobil star više od 14 godina, a povremene kontrole ispravnosti autobusa, putničkih i teretnih vozila pokazuju da broj neispravnih sa ozbiljnim nedostacima dostiže 50 odsto. O vožnji pod uticajem alkohola koja je, čini se, postala uobičajena, da i ne govorimo.

Naša policija često se ograničava na rutinske kontrole brzine, koje pune budžet, ali ne sprečavaju nesreće. Da li ste bilo kada pokušali da saobraćajcu ukažete na nekog prekršioca i zatražili da ga zaustavi? I nemojte. Reći će vam samo da produžite, nije vaš posao da mu "izdajete naređenja". U Evropi policija uvek reaguje na upozorenja drugih vozača i obavezno stupa u akciju.

Problem obuke vozača je možda najvažniji aspekt bezbednosti saobraćaja. Iz većine auto-škola izlaze novopečeni vozači koji nisu naučili ni osnovne veštine iz bezbedne vožnje, dok o nekakvoj saobraćajnoj kulturi ne može biti ni govora. U Nemačkoj postoje posebne obuke za vožnju u gradskim uslovima i vožnju na otvorenom drumu ili autoputu.

I kaznena politika kod nas je neverovatno blaga. Prolazak kroz crveno svetlo na semaforu na beogradskim ulicama postalo je uobičajena pojava. A dok je to sve tako, nema sumnje da ćemo i pored svih apela i dalje čitati crne hronike, zgražavati se nad nesrećama, brojati mrtve i povređene i slušati objašnjenja nadležnih od kojih nema nikakve koristi.
Vladimir Dedić

-------------------------------------------------------------------------

Kobna brza vožnja mladih

Samo u poslednjih nedelju dana na putevima Srbije dogodile su se 134 saobraćajne nesreće u kojima je poginulo 26 osoba, dok je 79 teško, a 146 lakše povređeno. U Upravi saobraćajne policije MUP-a Srbije kažu da je najčešći uzrok tragedija prebrza vožnja u promenljivim uslovima za odvijanje saobraćaja, kada je kolovoz delimično suv, a na pojedinim deonicama potpuno klizav.

Stojadin Jovanović, načelnik Uprave saobraćajne policije MUP-a Srbije kaže za "Politiku" da je u prvih mesec i po dana ove godine zabeležen porast broja saobraćajnih nezgoda sa težim posledicama.

– Stanje na putevima i atmosferske prilike stvaraju tehničke mogućnosti za razvijanje većih brzina u toku vožnje, što je najčešći uzrok nezgoda. Kada pada sneg ili kiša vozači su oprezniji. Međutim, delimično suv kolovoz jako je varljiv, pa ako vozač doda malo više gasa, usled neprilagođene brzine dolazi do gubitka kontrole nad vozilom. Ovo dovodi do direktnih sudara sa vozilima iz suprotnog smera, kao što je prekjuče bio slučaj kod Bačke Topole. Osim toga dešava se i da vozač sleti sa kolovoza pa udari u stub ili drvo – objašnjava Jovanović.

Naš sagovornik napominje da su ova dva tragična "scenarija", sletanje sa puta i prelazak na suprotnu stranu kolovoza, najčešća u proteklih mesec i po dana.

– Vozači nepromišljeno sedaju za volan, sa stavom da do nezgode neće doći i sa nedovoljno iskustva u rizičnim situacijama u saobraćaju. Nažalost, tragične nesreće koje su se dogodile za vikend pokazale su da su to najčešće mladi ljudi sa nedovoljno vozačkog iskustva koji ne poštuju saobraćajne propise i ograničenja brzine. Vozilo u rukama neiskusnog vozača je uglavnom opasna igračka – upozorava Jovanović.

Jovanović kaže da minuli događaji predstavljaju upozorenje za celo društvo, ali posebno apeluje na roditelje da ukažu svojoj deci na potrebu poštovanja saobraćajnih pravila i prednosti pažljive vožnje.
Danijela Vukosavljević

-------------------------------------------------------------------------

Teške saobraćajne nezgode u poslednjih godinu dana

Mart 2006 – Stefan Grubač i njegova supruga Vera poginuli su na putu Novi Sad – Beograd, njihov automobil podleteo je pod šleper.

Maj – Dan posle venčanja poginuli su supružnici Dragan Rajković i Gordana Kostić, kad se njihovo vozilo "fijat brava" sudarilo sa autobusom u blizini Kragujevca.

Jun – U sudaru "pežoa 206" i kamiona na zaobilaznici Niš – Pirot poginuli su otac i ćerka, dok su vozač i suvozač kamiona teško povređeni.

Avgust – U direktnom sudaru kombija i "audija 80" kod Beške, na autoputu Beograd – Novi Sad poginula je četvoročlana porodica Nikolčević.

Avgust – Tročlana porodica Karanović poginula je na magistralnom putu Smederevo – Kovin, kada je njihovo vozilo marke "dačija" udarilo u kamion.

Avgust – Trojica mladića iz Starčeva poginula su u mestu Međuvršje na magistralnom putu Čačak – Užice, kada se njihov "pežo 307" direktno sudario sa kamionom čačanske registracije.

Avgust – Na autoputu Beograd – Niš poginuli su trudna državljanka Turske i njeno maloletno dete.

Septembar – U saobraćajnoj nesreći u Bulevaru vojvode Putnika broj 5, u direktnom sudaru "mercedesa" i "škode fabije" na licu mesta poginuo je putnik "mercedesa", dok je dvoje ljudi teže povređeno. Do nesreće je došlo kada je vozač "mercedesa" pri velikoj brzini izgubio kontrolu nad vozilom prešao u suprotnu traku i sudario se sa "škodom fabijom".

Januar 2007 – Tri osobe su poginule kada je automobil "BMW" probio zaštitnu ogradu i sleteo u kanal Dunav – Tisa – Dunav na putu Kikinda – Novo Miloševo.

Februar – Na zrenjaninskom putu u blizini restorana "Putnik" poginule su dve osobe, kada je njihov "golf" udario u kamion "tam".

Februar – Vraćajući se sa proslave svog 18. rođendana u saobraćajnoj nesreći u Zemunu poginuo je mladi fudbaler "Partizana" Srđan Kačar, kada je automobil, u kojem su bila još dva njegova druga, ušao velikom brzinom u krivinu i izleteo na suprotnu stranu ulice.

[objavljeno: 13.02.2007.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.