Izvor: RTS, 21.Jun.2023, 10:47

Сеничић: Нису отказивани чартери, авио-компаније не могу да избегну одговорност

"Ер Србија" је последњих дана отказивала летове. И није једина авио-компанија којој се то догађа. Као разлоге наводе неповољне факторе, пре свега, недостатак резервних делова за ремонт. Улазимо у туристичку сезону када ће то бити још већи проблем. Александар Сеничић, >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << директор Националне асоцијације туристичких агенција Србије каже за РТС да није било отказивања чартер летова и да када је реч о туристичким групама није тако једноставно само надокнадити трошкове.
Александар Сеничић је, гостујући у Јутарњем програму РТС-а, изјавио да кашњења има, али да је то уобичајена ситуација почетком сезоне, и када се говори о редовним линијама и о чартер летовима.

"Некада су то оправдана кашњења, некада и нема баш неких великих оправдања. Односно, та оправдања нису довољно добра да би путници то могли разумети. Ми бисмо волели да у овој ситуацији ту информацију имамо у право време, да можемо путницима на време да представимо ту околност, да једноставно не дођемо у ситуацију да путници седе на аеродромима са малом децом више сати, а да заправо не знамо када ће полетети са дестинације или на дестинацију“, напомиње Сеничић.
До сада, истиче, није било отказивања чартер летова.
Каже да није упознат с тим да је на отказаним летовима "Ер Србије" било већих туристичких група.
Када је реч о туристичким групама, Сеничић наводи да је важно рећи да није тако једноставно само надокнадити трошкове.
"Када се откаже лет, ми не можемо ту групу да пребацимо за два дана касније. Хотели су резервисани у одређеним терминима. Улазимо у сезону када ти термини нису флексибилни, када ви то више не можете померити. Оно што туристичка агенција може да уради је да изврши повраћај новца за људе који одустану од путовања, јер то је околност на коју имају право“, истиче Сеничић.
Напомиње да, с друге стране, трошкове које ће имати туристичка агенција мора да решава са превозником.
"Превозник ће морати да надокнади те трошкове јер је апсолутно увек одговорност на авио-превознику када долази до кашњења или отказивања лета. И највеће компаније у Европи отказују хиљаде летова. Питање је само у односу према путницима, корисницима услуга како сте организовани. Постоје врло јасне европске регулативе, а Србија је потписница тих докумената", каже Сеничић.
Према његовим речима, постоји и озбиљна судска пракса, која нам показује на који начин се треба односити.
"Кад је реч о путницима, они апсолутно имају право. На редовним линијама, код авио-компанија, за разлику од лоукост компанија, за које морамо да кажемо да немају ту врсту обавеза, због тога су карте јефтиније. Лоукост компанија може само да вам изврши повраћај новца за карту коју сте платили и одбије одговорност за било какве друге трошкове. Од њих не можете очекивати да вам плате хотел уколико је лет пропао", истиче Сеничић.
Кад је реч о редовним линијама, онда је ситуација, напомиње, потпуно другачија.
"Авио-превозници имају обавезу да вас доведу на дестинацију за коју сте карту купили, дакле, било околним путем или на неком свом наредном лету. Али до тог лета, уколико пре свега не живите у граду у коме се тренутно налазите, авио-компаније имају обавезу да вам обезбеде смештај и све трошкове које ћете имати док не кренете да летите на итинереру који сте уплатили", наводи Сеничић.
Врло је слично, додаје, и када је реч о чартер летовима.
"Не прави европска регулатива никакву разлику између редовних линија и чартер летова. И када дође до кашњења авиона, нажалост, путници у околностима када тај разлог није оправдан, имају право на накнаду штете у зависности од дужине трајања кашњења или од дужине лета. Дакле, то је једна регулатива која је врло јасна", указује.
Путници би тада, напомиње, требало да упуте захтеве авио-компанији по том основу.
"Уколико авио-компанија не одреагује на прави начин или у неком року који је прописан, онда се треба обратити директорату за цивилно ваздухопловство овде у Београду, где на сајту њиховом има формулар за рекламације. То је регулаторно тело које би требало да доноси ту врсту одлука, дакле обавезујућих одлука за авио-компанију да се изврши евентуални повраћај. Уколико ништа од тога не буде функционисало на прави начин, судски пут је добар пут да се наплати и ту имамо такође судску праксу у Србији која показује да та одговорност авио-компанија не може да се избегне", указује Сеничић.
Верује, додаје, да су они који могу да изађу у сусрет "Ер Србији" у овим великим проблемима, који нису само њихови него генерално свих авио-превозника, да ће људи то у највећем броју случајева разумети, али да се морају разумети и путници који буду захтевали покриће њихових трошкова.
"Пре свега, када говоримо о туристичким аранжманима, то су већ значајно велики износи и уколико пропадне одмор, заиста морамо бити спремни да надокнадимо ту штету. Мислим да није за избегавање путовати авионом. Дакле, заиста нисмо имали толико лошу праксу, авионом је далеко комотније и ја мислим да не треба одустајати, а решиће се проблем", закључио је Сеничић.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.