Izvor: Blic, 23.Apr.2003, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kako da preživite srčani napad?

Kako da preživite srčani napad?

Zdravlje, vitka linija, energija, snaga, vitalnost... stvar su naših gena, ali u velikoj meri i naše ishrane. Hrana ima moć da podstiče um i podiže raspoloženje; ona može u naš mozak da ubrizga energiju od koje ćemo misliti brže i raditi bolje; može da smiri našu napetost i leči naše bolesti. Uz sve to, hrana je veliki zagađivač našeg organizma. Svetski bestseler 'Hrana vaš čudesni lek' Džina Karpera (Narodne knjige iz Beograda, >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << tel: 011/3227-426;3226-427), koji je u među vremenu postao i domaći bestseler, uči nas kako da hranom lečimo naše bolesti: srca, bubrega, jetre, stomaka..., ali i kako da izlazimo na kraj s našim svakodnevnim stanjima kao što su pospanost, depresija, rasejanost, nemoć, bezvoljnost. U hrni je sve pa Karper, oslanjajući se na najozbiljnija istraživanja uzvikuje: 'Hrana je lek 21. veka!'

Kad biste mogli da ljudima zavirite u unutrašnjost arterija, videli biste da su najzdravije kod onih koji jedu ribu, a u najlošijem stanju kod onih koji je ne jedu. Međutim, arterije se mogu ispitati na obdukcijama. To su nedavno učinili danski istraživači i dobili izvanredan dokaz o moći ribljeg ulja u sprečavanju ateroskleroze.

Danci su dobili arterije i masno tkivo sa 40 uzastopnih obdukcija izvršenih u bolnici Frederiksberg. Izmerili su riblje ulje u masnom tkivu, što im je pokazalo koliko je koja osoba jela masne ribe. Neosporno, najprohodnije, najčistije arterije bile su kod onih u čijem je masnom tkivu nađeno najviše masnoće, tipa omega-3, to jeste onih koji su jeli najviše ribe. Najveća začepljenja arterija nađena su tamo gde je i masno tkivo bilo sa najmanje masnoće omega-3, što pokazuje da su za života grešili što nisu jeli masnu ribu.

Šta da jedete da biste preživeli srčani napad. Ako dobijete srčani napad nema sumnje u to šta da činite: organizujte odbranu! Odmah se bacite na dijetu sa mnogo ribe. To može za jednu trećinu da vam smanji šanse za nove, još teže, srčane napade. U stvari, unošenjem ribe više povećavate šanse da izbegnete sledeće srčane napade nego tradicionalnim načinom - smanjivanjem uzimanja hrane koja sadrži mnogo zasićenih životinjskih masti. To je pokazala studija Medicinskog saveta za istraživanja iz Kardifa, u Velsu, koju je radio dr Majkl Ber (Michael Burr). On je u toku dve godine pratio 2.033 muškarca koji su imali bar jedan srčani napad. Od jedne grupe je tražio da jede 150 grama masne ribe, kao što je losos, skuša ili sardine, najmanje dvaput nedeljno, ili da uzimaju riblje ulje u kapsulama. Drugoj grupi je naložio da smanji unošenje namirnica sa zasićenim mastima, kao što su puter, sir i pavlaka, a trećoj grupi da poveća unošenje biljnih vlakana, jedući mekinje žitarica i pšenični hleb od integralnog brašna. Četvrtoj grupi nije dao nikakve instrukcije u vezi sa ishranom.

Posle dve godine se pokazalo da dijeta sa malo masti ili ona sa dosta vlakana nisu imale nikakav spasonosni efekat. Ali, efekat ishrane sa mnogo ribe bio je zapanjujući. Smrtni slučajevi su u grupi koja je jela ribu opali za 29 odsto! 'To je skoro fantastično', komentar je profesora Aleksandera Lifa sa Medicinskog fakulteta na Harvardu, stručnjaka za riblja ulja.

- Zaključak: Ako dobijete srčani napad, izgledi da vam se desi novi manji su ako jedete ribu dva puta nedeljno, uz dosta voća i povrća, nego ako samo sledite uobičajene savete o smanjenju masnoće u ishrani.

Korisno:

Druga šansa posle operacije srca

Ako su vam uradili uobičajenu hiruršku intervenciju zvanu balon dilatacija, kojom se 'otčepljuju' arterije, uzimanje masne ribe može vam pomoći da ih održite prohodnim. Takve arterije su inače sklone ponovnom začepljenju u 40 do 50 odsto slučajeva. Međutim, neke studije pokazuju da riblje ulje može upola da smanji izglede da se arterije ponovo začepe. I ovde, dakle, riblje ulje može biti delotvornije nego dijeta sa malo masti. U ispitivanju koje je sproveo Mark Milner (Mark R. Milner), hirurg u Bolničkom centru Vašington, samo kod 19 odsto od 42 pacijenta sa urađenom anginoplastikom, koji su šest meseci posle intervencije bili i na dijeti siromašnoj masnoćama i uzimali kapsule ribljeg ulja, došlo je do ponovnog začepljenja. Za razliku od njih, isti broj pacijenata na dijeti siromašnoj mastima, ali bez dodatnog ribljeg ulja, imao je dva puta više ponovljenih začepljenja. Dnevna zaštitna doza bila je količina koja se nalazi u oko 200 grama skuše.

Ali, dr Milner kaže da ljudima koji redovno jedu ribu bar tri puta nedeljno nije potreban ovakav dodatak visokih doza ribljeg ulja. To je pokazala jedna druga studija koju je na pacijentima kojima je urađena balon dilatacija uradila dr Izabel Berati (Isabelle Bairati), profesor na Univerzitetu Laval u Kvebeku, Kanada. Ona je ustanovila da i samo redovno uzimanje ribe pre i posle hirurške intervencije održava arterije prohodnim isto kao i uzimanje kapsula ribljeg ulja.

Nastaviće se...

Nastavak na Blic...



Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.