Izvor: Blic, 26.Jun.2008, 09:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Zbog velikih putarina, stranci zaobilaze koridor 10

Ukoliko se ne pojednostave granične procedure i ne smanje cene putarina, deo koridora 10 koji prolazi kroz Srbiju izgubiće trku s konkurencijom, upozoravaju stručnjaci.

Broj teretnih vozila koji sada prolaze kroz našu zemlju, kako prenosi RTV B92 na svom sajtu, znatno je smanjen, kao i prihod od transporta, koji u bruto društvenom proizvodu učestvuje sa 12,5 odsto. Za razliku od 2006. godine kada je kroz Srbiju prošlo oko pola miliona teretnih vozila, sada prođe negde oko >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << 350.000.

Iako je koridor 10 najbrži i najbolji pravac koji povezuje Bliski istok i zapadnu Evropu, prevoznici nas zaobilaze. Ulaskom Bugarske i Rumunije u Evropsku uniju, vozači koji iz Turske kreću na zapad prolaze samo jednu graničnu proveru, dok na koridoru 10 ima čak šest graničnih kontrola, koje su komplikovane i dugo traju. Troškovi tranzita, koji su znatno veći nego na koridoru 4, za prevoznike su dodatan problem.

- Naknade za korišćenje puteva i cena putarine su desetostruko skuplje u odnosu na zemlje koje nemaju sistem čeone naplate, već naplaćuju putem vinjeta za određeni dan, što je važna prednost tih zemalja. S druge strane, naravno, mi nemamo povraćaj PDV-a na gorivo, što oni već imaju, i onda je to značajno za operatera kada opredeljuje rutu, kada koristi ovaj ili onaj koridor - kaže Dušan Mladenović, sekretar Udruženja za saobraćaj Privredne komore Srbije.

Koridor 4, koji prolazi kroz Bugarsku i Rumuniju, već je u prednosti jer mu je Evropa dala status transevropskog puta i za stepen je važniji od koridora 10, koji je transnacionalni koridor. Ako se dovoljan broj vozila prelije na taj koridor, Srbija će izgubiti ne samo zaradu od teretnog transporta već i novac iz fondova Evropske unije, koji će se usmeriti na važniji pravac.

- Mi nemamo problem što se tog tiče jer je naš koridor mnogo više izgrađen. Samo treba ubrzati procedure i pitanje putarina svesti na neku normalnu meru. Recimo, 15 evrocenti po kilometru - rekao je Dušan Nikolić iz Poslovnog udruženja međunarodnih drumskih prevoznika Srbije.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.