Izvor: Blic, 30.Avg.2003, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vozovi sporiji od bicikla

Vozovi sporiji od bicikla

Na domaćim prugama je u prvih sedam meseci ove godine zabeleženo više od 400 incidenata, među kojima je bilo i onih sa smrtnim ishodima. Poslednja dva incidenta u železničkoj stanici Zuce, kao i niz nesreća u kojima je postojala mogućnost ekoloških katastrofa, trebalo bi da budu i više nego ozbiljna opomena kako je krajnje vreme da se u domaćem železničkom saobraćaju nešto uradi. Ovo i ne čudi, jer postoje delovi pruga stariji od 50 godina, >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << dok na oko 160 kilometara šina voz ide sporije od bicikle.

Teritorija ŽTP-a 'Beograd' raspolaže sa mrežom pruga od 3.808 kilometara, od čega je dužina jednokolosečnih pruga čak 3.533 kilometra. Pa su i kašnjenja ponekad upravo zbog toga jer se čeka da jedan voz prođe kako bi drugi krenuo. Dužina dvokolosečnih pruga iznosi samo 276 kilometara. Sa staničnim kolosecima, dužina pruga iznosi 5.536 kilometara, od čega je samo 1.196 kilometara elektrificirano. Pri tom, u 39 odsto slučajeva starost pruga prelazi 45 godina, a 30 odsto pruga je starosti do 25 godina, što je u razvijenim zemljama maksimum korišćenja istih. Zbog ovakvog stanja, samo 25 odsto delova pruga je sa brzinom od 80 do 100 kilometara, a 42 odsto koloseka sposobno je za brzine manje od 60 kilometara. Na čak 167 kilometara pruga uvedena je takozvana lagana vožnja, gde je brzina ograničena na 40 ili svega 20 kilometara.

Na prugama su ugrađene šine starosti preko 20 godina, a na 57 odsto dužina koloseka ima šina nestandardnih tipova, dok je svega 14 odsto starosti šina do 10 godina. Od 9 miliona pragova ugrađenih u koloseke, 80 odsto su drveni, a samo 20 odsto od armiranog betona. Prosečna starost drvenih pragova na glavnim pravcima je 35 godina, odnosno 50 godina na ostalim prugama sa prosečnom trulošću od 15 odsto. Kada su skretnice u pitanju, situacija je još gora. Od 5.313 komada skretnica, samo 46 odsto je starosti do 20 godina, 43 odsto je starosti do 40 godina, a čak 11 odsto skretnica je starosti preko 40 godina.

Iako je u samo godinu dana u domaćem železničkom saobraćaju došlo do niza nesreća koje su mogle da odnesu nekoliko stotina života i da naprave velike ekološke katastrofe, gotovo da ništa nije urađeno. Sve se završilo sa tri smene u ŽTP-u 'Beograd'. Međutim, opasnost za građane će i dalje postojati, jer se pruge sporo rekonstruišu a opasni tereti će i dalje prolaziti. Možda je za građane jedino rešenje da se ne voze našim vozovima i da se drže podalje od šina na kojima prolaze razne znane i neznane hemijske supstance.

B. V. - M. L.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.