Vladika bački Irinej: Tek je sad stanje u Komisiji za veronauku redovno

Izvor: Politika, 04.Sep.2010, 23:07   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vladika bački Irinej: Tek je sad stanje u Komisiji za veronauku redovno

Pitanje opravdanosti odluke da se promeni sastav komisije nije u okviru patrijarhove nadležnosti niti u nadležnosti srpske ili bilo koje crkve, već Vlade Srbije, kaže vladika Irinej

Sastav Komisije za veronauku izmenjen je samo zbog isključivog držanja predstavnika Islamske zajednice u Srbiji, svakako po Zukorlićevim direktivama, kaže u razgovoru za „Politiku” vladika bački Irinej, član vladine Komisije kao predstavnik SPC, komentarišući nedavne optužbe muftije >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << Muamera Zukorlića.

– Vlada Srbije je bila dužna da konstatuje flagrantno kršenje svoje odluke u prethodnom periodu. Naime, po toj odluci članstvo u komisiji pripada resornim ministarstvima, a uz njih je zastupljena i svaka tradicionalna crkva i verska zajednica sa po jednim članom. Na taj način je Srpska pravoslavna crkva, nesumnjivo većinska crkva u Srbiji, u Komisiji zastupljena potpuno jednako kao i najmalobrojnija tradicionalna zajednica u zemlji, jevrejska. Jedina stvarno povlašćena verska zajednica bila je upravo islamska zajednica – sa dva predstavnika, nasuprot vladinoj uredbi, sa jednim članom iz Islamske zajednice u Srbiji i jednim iz Islamske zajednice Srbije, pri čemu je uz onog prvog po pravilu bio i najmanje jedan ćutljivi pratilac. Oni su u jedom trenutku svoje učešće u radu komisije počeli da uslovljavaju odstranjivanjem predstavnika Islamske zajednice Srbije, pretvarajući sve prisutne u svojevrsne taoce. Nastali „Gordijev čvor” vlada je, koristeći svoje zakonske ingerencije, presekla na već poznati način – ističe episkop bački.

Vladika Irinej objašnjava da za to vlada nije tražila mišljenje nijednog crkvenog ili verskog predstavnika, što, ističe – nije bilo ni potrebno, pa je on za imenovanje reis-ul-uleme Islamske zajednice Srbije Adema Zilkića za novog člana komisije saznao kad i ostali njeni članovi i javnost.

– Ako je iko kriv za novonastalu promenu, onda su to isključivo pojedinci koji su u svom ekstremizmu umislili da mogu da instrumentalizuju Vladu Srbije i njenu komisiju protiv onih muslimana, mirnih i lojalnih građana Srbije, koji iz svojih razloga neće sa Zukorlićem. Uostalom, tek je sada stanje u komisiji redovno i pravično. Ovim povodom Srpska pravoslavna crkva, odnosno njen patrijarh, nema nikakve potrebe da se izjašnjava, pogotovu ne treba da se pravda pred Rešad-efendijom kad već Muamer-efendija nije snishodio da se lično obrati patrijarhu, a i da se lično obratio, ne bi trebalo na to zvanično reagovati jer samo pitanje nije u okviru patrijarhove nadležnosti niti u nadležnosti srpske ili bilo koje crkve. Za sve svoje nedoumice ili nezadovoljstvo u ovom slučaju gospoda Zukorlić i Plojović treba da se obrate Vladi Srbije i nikom više – kaže vladika Irinej.

Da podsetimo, Islamska zajednica u Srbiji nedavno je poslala dopis tradicionalnim crkvama i verskim zajednicama, koji je potpisao potpredsednik Mešihata muftija Rešad Plojović, tražeći da se izjasne o saopštenju Komisije za veronauku Ministarstva vera, u kome se navodi da je Mevlud Dudić, koji po najnovijoj odluci više nije član komisije kao predstavnik Islamske zajednice u Srbiji, opstruisao njen rad. Episkop bački objašnjava da je i u Patrijaršiju stigao kratak dopis naslovljen na patrijarha u kojem se traži da se izjasni „da li vaša verska zajednica stoji iza iznetih neistinitih optužbi i kleveta tzv. Komisije za veronauku kako bismo shodno Vašem stavu definisali naše buduće odnose”.

– Primaoca Zukorlić verovatno smatra nižim od sebe jer mu se obraća preko svog potpredsednika. „Neistinite optužbe i klevete” iz Plojovićevog arogantnog dopisa po svoj prilici su zukorlićevski istinoljubivi sinonimi za podatke iz saopštenja za javnost vladine Komisije za versku nastavu, a to saopštenje ne izražava samo člana komisije koji je i episkop SPC, nego izražava čitavu komisiju. Prenosilac Zukorlićevih poruka ne zna, ili neće da zna, da se patrijarhova „verska zajednica” zove crkva, a da među crkvama, ona ima čak i svoje zasebno ime. Najzad autoru pisma nije jasno da su odnosi uvek obostrani, i da ih ne može definisati samo jedna strana, pa makar to bio i Mešihat dobrovoljne ispostave bosanskog Rijaseta u Srbiji – ističe vladika Irinej.

Na pitanje kakvi su odnosi SPC i Islamske zajednice u Srbiji, episkop bački, inače i član Svetog arhijerejskog sinoda, kaže: „Sa naše strane dobri, a sa njihove – da se zaključiti iz priloženog”. Vladika Irinej navodi da je njegova komunikacija sa Mevludom Dudićem bila korektna, kao i da su dok je god dolazio na sednice Komisije sarađivali normalno, skladno i bez ikakvih nesporazuma.

Muftija Zukorlić je na nedavno održanoj konferenciji za štampu izjavio i da samo Islamska zajednica u Srbiji sme da se suprotstavi SPC, koja „vuče poluge vlasti”, a u tom obraćanju pomenuo je i vladiku Irineja.

– Ne znam zašto bi se muftija Zukorlić suprotstavljao meni ili rašta bih se ja suprotstavljao njemu, a kamoli da njegovo eventualno suprotstavljanje, ma šta to značilo, po automatizmu povlači za sobom i suprotstavljanje čitave jedne verske zajednice. Ja sam ubeđen da mnogi iz Islamske zajednice u Srbiji ipak misle svojom, a ne Zukorlićevom glavom – ističe vladika Irinej.

Jelena Čalija

objavljeno: 05/09/2010

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.