Vežba Indra Danush 2015: Realnost ili propaganda?

Izvor: TangoSix.rs, 12.Avg.2015, 12:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vežba Indra Danush 2015: Realnost ili propaganda?

Veliku pažnju svetske javnosti u proteklih nekoliko dana izazvala je informacija o gotovo potpunoj dominaciji indijskih pilota na vojnoj vazduhoplovnoj vežbi održanoj u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Samo nekoliko dana nakon završetka vežbe Indijci su u izjavama za svoje medije objavili da su na vežbi pobedili britanske kolege rezultatom 12:0 i da je ta pobeda ostvarena u vazdušnim borbama u tzv. vizuelnom dometu (WVR – within visual range).
Britanski RAF (Royal >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << Air Force) je demantoavo takve informacije a zaključeno je da su izjave Indijaca namenjene samo domaćoj publici. Zvanični izveštaji RAF-a, RV Indije kao i izveštaj sa vežbe ne sadrže detalje o tome ko se bolje pokazao u simuliranim vazdušnim bojevima. Istražujemo šta se zaista dogodilo i da li su ovakve vežbe realni pokazatelji mogućnosti nekog ratnog vazduhoplovstva.
Britanski Tajfuni u društvu indijskih Su-30MKI na nebu iznad UK / Foto: RAFVežba Indra DanushU periodu od 17. do 31. jula četiri indijska borbena aviona Su-30MKI iz sastava 2. eskadrile ’’Krilate strele’’, iz baze Kalaikunda, boravila su britanskoj vazduhoplovnoj bazi Coningsby radi izvođenja bilateralne vazduhoplovne vežbe Indra Danush IV koja je počela 21. jula. U bazi Coningsby se trenutno nalaze stacionirane četiri od sedam britanskih eskadrila koje su naoružane višenamenskim borbenim avionima Eurofighter Typhoon.
Logističku podšku indijskim borbenim avionima na putu do UK pružile su posade jednog letećeg tankera Il-78, i po jednog transportera C-130J i C-17A RV Indije. Sa druge strane RAF je angažovao transportere C-17, C-130 kao i tankere A330 ’’Voyager’’. Osim vazduhoplovnih u vežbi su učestvovale i specijalne jedinice, indijski Garud komandosi kao i RAF-ova Regimenta specijalnih snaga.
Ovo je četvrta ovakva vežba a prethodne tri održane su naizmenično u Indiji i UK 2006, 2007. i 2010. godine, uz učešće indijskih Su-30MKI i britanskih aviona Tornado i Tajfun. Poslednji put Indijci su boravili u UK 2007. kada su poslali šest aviona Su-30MKI. Cilj ovih vežbi je pored uvežbavanja pilota i upoznavanja sa borbenom tehnikom i raznim procedurama, pre svega potvrda i produbljivanje odličnih odnosa i saradnje između dva ratna vazduhoplovstva.
U okviru ovogodišnje vežbe Indra Danush IV trenažne misije uključivale su različite scenarije, od bliskih manevarskih borbi jedan na jedan u kojima su simulirana lansiranja raketa vazduh-vazduh na daljinama do 3-4 km, pa sve do složenijih akcija u kojima je učestvovalo do 20 borbenih aviona.
Osim borbe u vizuelnom dometu simulirana je i borba van vizuelnog dometa (BVR – beyond visual range) na daljinama do 40 km u ofanzivnim dejstvima i do 35 km u defanzivi. Pre početka trenažnih misija indijski piloti su se dobro upoznali sa pravilima letenja u britanskom vazdušnom prostoru. Vežbu je vodio komandni oficir 3. lovačke eskadrile RAF-a Wing Commander Chris Moon koji je izjavio da su pored bliskih vazdušnih borbi u formacijama jedan na jedan, dva na dva, dva na jedan, kako je vežba odmicala uvežbavane i komplikovanije BVR borbe kao što su borbe četiri na četiri, ćetiri na osam i osam na osam. Poslednja misija vežbe uključivala je saradnju četiri indijska Su-30MKI i šest britanskih Tajfuna koji su se u odbrani desanta dva C-130J sukobili sa 8-10 tzv. ’’crvenih’’ Tajfuna.
Izjave Indijaca nakon vežbeU intervjuu za indijsku televiziju NDTV koji je objavljen 5. avgusta, komandir indijskog kontigenta Group Captain Ashu Srivastav, koga inače smatraju za najiskusnijeg pilota Su-30 u RV Indije, rekao je da su se indijski piloti na vežbi Indra Danush IV pokazali izuzetno dobro.
Konkretno njegovi piloti su se vrlo brzo i efikasno prilagodili novoj sredini i operativnim uslovima a najviše pažnje izazvala je informacija da su u tzv. dog-fajtu (bliskoj vazdušnoj borbi) indijske posade ostvarile rezultat od 12:0 u svoju korist. Dalje se navodi da su u kombinovanim formacijama u LFE (Large Force Exercises) bili manje uspešni ali i dalje u prednosti u odnosu na britanske kolege. Drugi izveštaji u indijskim medijima govore čak i da su indijski piloti pobeđivali ne samo u borbi jedan na jedan već da je bilo situacija kada bi indijski Su-30 izašao kao pobednik u duelu sa dva britanska Tajfuna. Ističe se pouzdanost aviona Su-30MKI sa kojima nije bilo većih problema za vreme vežbe u kojoj je dnevno bilo organizovano i do osam misija.
Demanti RAF-a, izveštaj Ministarstva odbrane kao i izveštaj RV IndijeBritanski oficiri bili su prilično zaprepašćeni i neprijatno iznenađeni ponašanjem indijskih kolega a izvori iz RAF-a saopštili su da naslovi u indijskim medijima nemaju nikakve veze sa rezultatima taktičkih scenarija koje su se odvijale tokom vežbe. Porparol RAF-a u svom u kratkom obraćanju javnosti ističe da se njihove analize nikako ne podudaraju sa onim što je izjavio komandir indijskog kontigenta. Navodi se kako piloti Tajfuna nisu u potpunosti koristili napredne oružane sistema svojih aviona i da su u duelima sa indijskim pilotima pokazali veliku efikasnost i veštinu.
Indijski Su-30MKI u RAF bazi Coningsby / Foto: RAFU izveštaju Ministarstva odbrane koji je objavljen juče dati su osnovni podaci o vežbi, o njenim ciljevima, uslovima, procedurama a konstatovano je da u vežbi nije bilo klasičnih pobeda ili gubitaka pošto nije upotrebljeno naoružanje koje bi pokazalo realne mogućnosti vazduhoplova.
Zvanični izveštaj RV Indije uopšte se ne bavi izjavom indijskih pilota već naglašava da je vežba veoma uspešno sprovedena, da su obe strane mnogo toga naučile jedna od drugih, da je demonstrirana odlična obučenost, operativna sposobnost, fleksibilnost. Naročito je pohvaljen domaćin koji je učinio velike napore da ispuni sve operativne, logističke i administrativne potrebe kontigenta RV Indije.
Pre dva dana indijski list Economic Times preneo je zvanični stav vrha RV Indije o tome da na vežbi nije bilo niti pobednika niti gubitnika.
Piloti obe strane su u svojim izjavama tokom vežbe isticali dobru međusobnu saradnju, hvalili jedni druge – Indijci su bili impresionirani Tajfunima a Britanci Suhojima.
Koliko su ovakve vežbe korisne i realne?Svrha ovakvih i sličnih vežbi je, pored uobičajnih ciljeva razvoja dobrih odnosa i obuke kadra, pre svega proučavanje mogućnosti druge strane, učenje njihove taktike i strategije, njihovih procedura i načina funkcionisanja. Obično se ovakve vežbe odigravaju u potpuno kontrolisanim uslovima gde je sve unapred definisano tzv. pravilima angažmana – Rules Of Engagement (ROE).
Obe strane zajednički izrađuju plan vežbi, usklađuju mogućnosti i nastoje da se organizuju tako da se razmene ideje koje se tiču operativne filozofije taktičkih i strateških misija. Planiranje je detaljno i dugotrajno a između ostalog se propisuje šta će koja strana upotrebiti tokom izvođenja simulacija borbi. Ovakvim pristupom značajno se ograničava upotreba i potencijal angažovane vazduhoplovne tehnike.
Na vežbi Indra Danush IV indijski piloti su upotrebljavali infracrveni sistem za traganje i praćenje (IRST), koristili su pune sposobnosti radara ali samo u trenažnom modu. Gotovo nikada se u ovakvim vežbama ne pokazuje pravi i potpuni borbeni potencijal nekog vazduhoplova kao ni njegove tehničke karakteristike. Razlog je jednostavan, mnoge informacije su poverljive i mogu predstavljati vojnu tajnu. Izveštaji sa ovakvih vežbi su za javnost obično površni i ne govore mnogo o detaljima koji se mogu analizirati samo u krugu vojske.
Ruski Su-30MKI i evropski EF-2000, dva predstavnika borbenih aviona 4+ generacije / Foto: RAFIpak, neki podaci se objavljuju zvanično ali tako nešto obično može imati neku skrivenu nameru. Dubljom analizom tih namera može se doći do zaključka da one mogu imati različit i pre svega propagandni karakter: podizanje morala ili nacionalnog ponosa, tendenciozno izveštavanje za potrebe marketinga ili lobiranja u kontekstu letelica i sl.
Dobar primer za to su izjave francuskih pilota borbenih aviona Rafal, koji su u poslednjih nekoliko godina učestvovali na velikom broju međunarodnih vežbi, o tome kako se Rafal odlično pokazao u simuliranim vazdušnim bojevima sa američkim F-22 i britanskim Tajfunima. Podsetimo, Francuska dugo nije uspevala da stranom kupcu proda svoj višenamenski borbeni avion a to je uspela tek ove godine kada su se za nabavku odlučili Egipat i Katar.
Drugi dobar primer je vežba Cope India 2004. gde su se Indijci hvalili kako su u duelu sa američkim avionima imali skor od 9:1 u svoju korist. Piloti američkih F-15 su potvrdili ovaj podatak ali su objasnili da se to desilo pre svega zbog uslova vežbe koje su propisali sami Indijci. Šest američkih aviona sukobilo se sa čak 18 indijskih aviona među kojima su bili i Su-30 a pri tom nisu mogli da simuliraju ispaljivanje raketa vazduh-vazduh srednjeg dometa. Neki analitičari su tvrdili da su Amerikanci namerno prihvatili ta pravila kako bi RV SAD pokazalo da nema dovoljno lovaca i da im je potrebno još aviona F-22. Navevši kao razlog to što je jedan od uzroka dominacije Indijaca nedostatak AESA radara kod aviona F-15, moguće je da su pripadnici USAF dodatno vršili pritisak da se odobri novac za modernizaciju ovog tipa aviona novim radarima.
The post Vežba Indra Danush 2015: Realnost ili propaganda? appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.