Vehabijsko tumačenje islama

Izvor: S media, 31.Okt.2011, 23:10   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vehabijsko tumačenje islama

Posle pucanja na Ambasadu SAD u Sarajevu, ponovo je oživela priča o delovanju vehabijskog pokreta u Sandžaku. Naišli su na odbacivanje muslimanskih vernika, pa su zato manje vidljivi. Ova organizacija je imala veliki broj primedaba od roditelja, tvrdeći da su im deca „izmanipulisana i zloupotrebljena“. O izvorima finansiranja samo se nagađa.

"Tamo mi je krenulo sve po đavolu. Koliko god sam dobijao, uvek sam više trošio" ovako komentariše svoj boravak u Beču dvadesetpetogodišnji >> Pročitaj celu vest na sajtu S media << Sandžaklija, budući inženjer građevine, koji je svojevremeno prišao vehabijskom pokretu. Tamo je otišao sa namerom da nastavi studije građevine i u nepoznatom svetu ruku spasa su mu pružili pripadnici vehabijskog pokreta. U njihovoj džamiji u Beču frižideri puni hrane i besplatan smeštaj.

"Uzimaš da jedeš kad hoćeš i koliko hoćeš. Na spavanje dolaziš kad hoćeš i odlaziš, a niko te ništa ne pita. Tu se organizuju predavanja za vernike, i tu smo mogli da prisustvujemo ako hoćemo. Tako to ide danima, a onda počne pronalaženje posla i pomaganje za školovanje. Uvek se više plati nego što se zaradi. I takvo plaćanje se ponavlja svaki put...", objašnjava ovaj momak. Na kraju dolazi ono glavno - zahvalnost za širokogrudo dobročinstvo u dalekom svetu. Ulazak u vehabijski red - neuredna brada, skraćene pantalone i samo jedno tumačenje islama i samo po tim pravilima upražnjavanje vere i običaja.

Vehabijski centar u Beču

Vehabije se ogradile od Jašarevića

Dodik: Postojala upozorenja na vehabije

Ovaj momak se pre godinu i po dana vratio u Srbiju i nastavio studije građevine, obrijao je bradu, produžio pantalone, selam alejkum nije mu jedini i obavezni pozdrav. „Dobar dan“ i „ćao“ su mu u svakodnevnoj upotrebi. U porodicu se vratila harmonija.

Posle pucanja na Ambasadu SAD u Sarajevu i privođenja na informativni razgovor 17 vehabija iz ovog regiona, priča o delovanju vehabijskog pokreta u Sandžaku ponovo je vraćena na početak. Ta ideja u Novom Pazaru, a zatim i u Sjenici i Priboju, zaživela je sredinom devedesetih godina i tada su se njihova pojava i davanje podrške vezivali za ime sandžačkog muftije Muamera Zukorlića.

Momci sa neurednim bradama i skraćenim pantalonama počeli su da se viđaju na skupovima koje je organizovao tadašnji Mešihat Islamske zajednice Sandžaka. Njihovo masovno prisustvo bilo je evidentno. Sve do 2007. godine vehabije su mogle da se vide, uglavnom, na početku Stare čaršije u Novom Pazaru, ispred glavne gradske džamije - Arap džamije. Odatle su izašli da rasture koncert grupe Balkanika, u toj džamiji su bacali tespihe (brojanice), tu su izazivali sukobe sa ostalim vernicima.

Firma koja zapošljava samo vehabije

Ova nevladina organizacija je u prethodnom periodu imala veliki broj primedaba od roditelja čija su deca ušla u vehabijski red, tvrdeći da su „izmanipulisani i zloupotrebljeni“, a u ovdašnjem zdravstvenom centru je jednoj ženi udatoj za vehabiju jedva spasen život „zbog obilnog krvarenja, jer je u kućnim uslovima osunećena (obrezana)“. Žene u vehabijski red ulaze udajom, one nose hidžabe crne ili braon boje i sve češće preko lica imaju feredžu i niko od muških članova muževljeve porodice ne može da je vidi. U Sandžačkom odboru kažu da u Novom Pazaru postoji privatna firma koja zapošljava samo vehabije.

Kad su pre četiri i po godine pohapšene grupe vehabija na planini Ninaja kod Tutina i u selu Trnava kod Novog Pazara, njihovo prisustvo na novopazarskim ulicama postalo je manje vidljivo. Pohapšeni su zbog pripreme terorističkih napada osuđeni na višegodišnje zatvorske kazne. Svojim braniocima nisu dali saglasnost da ulože žalbe jer priznaju „samo božji sud“.

Muftija Zukorlić je tada ocenio da je reč o „devijantnom tumačenju islama“ i tada je usledila zabrana da u džamijama obavljaju molitve. Sada u vreme molitvi mogu da se vide ispred Melajske i tzv. Koraćke džamije u širem centru grada.

Dve frakcije vehabija

Prema istraživanjima Sandžačkog odbora za zaštitu ljudskih prava sloboda, na ovom području deluju dve frakcije vehabija - blaža opcija u kojoj su intelektualci koji imaju radikalniji pristup islamu od tradicionalnog, ali su nenasilni, i druga frakcija koja okuplja mlade sa asocijalnim ponašanjem, koji su veoma radikalni i skloni nasilnom ostvarivanju svojih ideja. Istraživanjem se došlo do podatka da vehabije potiču iz višečlanih i materijalno ugroženih porodica, da se pristalice regrutuju iz velikog broja nezaposlenih mladih ljudi i da za pristupanje pokretu imaju novčanu nadoknadu.

Za molitve i verske obrede koriste privatne kuće ili zakupljuju poslovni prostor. Minulog leta na periferiji Novog Pazara zakupili su veliki poslovni prostor u kojem su organizovana predavanja za decu. O izvorima finansiranja samo se nagađa. Jedni tvrde da novac dolazi iz Beča, gde je sedište ovog pokreta za Evropu, a drugi da novac stiže iz Saudijske Arabije, kolevke vehabizma.

Niko u ovom regionu ne može da tvrdi koliko ima vehabija. Naišli su na odbacivanje muslimanskih vernika, pa su zato manje vidljivi i ne okupljaju se javno. To su zatvorene grupe koje sada imaju svoje medžlise (skupštine). Vehabije brže obavljaju molitvu, jer preskaču neke delove i klanjaju samo fars (obaveznu molitvu).

(Danas)

Nastavak na S media...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta S media. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta S media. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.