Izvor: Politika, 22.Maj.2010, 23:07 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Uzori mama i Andželina Džoli
Srednjoškolci se dive glumcima, sportistima i pevačima, dok su nastavnici, naučnici i umetnici retko idoli mladih
Najčešći uzor srednjoškolaca u Srbiji su njihove majke. Gotovo polovina đaka ima idole među javnim ličnostima, a većina njih je iz sveta estrade i sporta – rezultati su istraživanja tima Instituta za psihologiju Filozofskog >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << fakulteta, objavljenih u poslednjem broju Zbornika Instituta za pedagoška istraživanja. Oko 2.500 učenika iz 26 škola iz devet gradova u Srbiji, na listi najpopularnijih navodili su Andželinu Žoli, Svetlanu Ražnatović, Anu Ivanović, Novaka Đokovića i Vladu Divca. Na spisku od 400 javnih ličnosti, među prvih 20 našli su se nekoliko stranih fudbalera, Isidora Bjelica, Zoran Đinđić, Bred Pit, Bil Gejts, Zdravko Čolić, Avril Lavinj, Paris Hilton...
Autori istraživanja (koje je deo šire studije koja se bavila istraživanjem slobodnog vremena srednjoškolaca) Ivana Stepanović, Dragica Pavlović-Babić i Zora Krnjaić smatraju da rezultati govore o okrenutosti mladih ka svetu zabave i ukazuju na slab uticaj škole na vrednosti sistem mladih, jer je svega tri odsto đaka kao idole navodilo naučnike ili umetnike.
Učenici u istraživanju trebalo je da navedu do tri osobe iz privatnog života (uzori), bilo da su one žive ili ne, za koje bi mogli da kažu da bi voleli da budu kao one, kao i da navedu razloge za svoj stav. Isto pitanje bilo je postavljeno za osobe iz javnog života (idoli).
Za najveći broj ispitanika, uzori iz privatnog života su roditelji, na prvom mestu majka, a potom slede otac, neko od rođaka, sestra, pa brat. Najveći broj srednjoškolaca (21 odsto onih kojima je majka uzor), navodi kao razlog dobrotu i plemenitost majki. Potom slede podrška, razumevanje i ljubav koju one pružaju (20 odsto). Učenici su takođe isticali i požrtvovanost majki da im obezbede vaspitanje i dobar život (15 procenata), a 13 odsto njih navodilo je moralne osobine svojih majki poput poštenja, pravednosti i iskrenosti.
Najviše srednjoškolaca divi se očevima jer su vredni i zarađuju za porodicu (24 odsto od onih koji navode oca kao uzor), 15 odsto ceni njihovu dobrotu i plemenitost, a po 12 odsto njih dive se očevima zbog inteligencije i obrazovanja, odnosno zbog uspešnosti u profesiji.
Sestra je idol zato što je uspešno okončala školovanje i našla dobar posao (45 odsto onih koji sestru navode kao uzor), zato što pruža oslonac, razumevanje i ljubav (24 odsto) ili zato što je nezavisna (11 procenata).
Nastavnici su retko uzori učenika, što je potvrđeno i u nekim stranim istraživanjima, navode autori.
Kad je reč o modelima iz javnog života, daleko najpopularnije su estradne ličnosti (više od polovine učenika je navelo nekog od njih kao svog idola), a potom slede sportisti koji su idoli za trećinu učenika. Srednjoškolci se dive svojim idolima pre svega zbog uspeha u profesiji kojom se bave (29,7odsto), a potom slede razlozi koji se odnose na slavu, moć i bogatstvo (19,4). Treći po zastupljenosti, ali znatno ređi razlozi tiču se fizičkog izgleda idola.
Zanimljivo je da je jedan odsto učenika u dobi od 15 do 19 godina navelo sebe kao sopstveni uzor, ističući svoju jedinstvenost i potrebu da sami sebe oblikuju, umesto da se ugledaju na druge. Blizu trećine učenika uopšte nema osobu na koju se ugleda, što bi po mišljenju stručnjaka Instituta za psihologiju trebalo dodatno ispitati.
Autori su na kraju uporedili ovo sa sličnim istraživanjima iz 1994. i 2000. godine i zaključili da su srednjoškolci sada češće navodili idole iz kategorija estrada i sport, a daleko ređe idole iz oblasti elitne kulture i politike. Primećeno je i da se pojavila nova potkategorija u okviru kategorije estrade – TV lica, što po mišljenju istraživača takođe jasno svedoči o direktnom uticaju medija na vrednosni sistem mladih.
S. Gucijan
----------------------------------------------------
Knjige cene, ali ne čitaju
Kroz istraživanje su dobijeni podaci i o slabom negovanju čitalačkih navika u porodicama srednjoškolaca. Tako je 60 odsto njih navelo da se knjige ceni u porodici, ali ih ne čitaju, 11 procenata učenika je reklo da se knjige ne cene i retko čitaju, a sedam odsto je priznalo da knjige nikada ne predstavljaju temu razgovora u porodici.
[objavljeno: 23/05/2010]