Izvor: TangoSix.rs, 18.Jan.2021, 10:01

Transparentno ali ne i bez problema: Slovenija odlučila da nabavi italijanski transportni avion C-27J Spartan

Ministarstvo odbrane Slovenije objavilo je u petak da je Leonardo C-27J Spartan izabran za novi transportni avion koji će biti nabavljen za potrebe slovenačke vojske. Kako je saopšteno, ovom kupovinom Slovenija će se osamostaliti što se tiče vazdušnog transporta za svoje potrebe jer je prošlogodišnje izbijanje pandemije Kovida-19 pokazalo da je Slovenija za evakuaciju svojih građana iz inostranstva kao i prevozu zaštitne opreme, uglavnom zavisna od drugih prevoznika i da nema odgovarajućih >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << transportnih kapaciteta.
Kriza sa Korona virusom i uviđanje da vojska Slovenije nema letelice koje bi obezbedile transport na većim daljinama, prinudila je državni i vojni vrh da u proleće prošle godine ponovo pokrenu proces nabavke taktičkog transportnog aviona. Iako je članica strategijskih transportnih inicijativa SAC (Strategic Airlift Capability) i SALIS (Strategic Airlift International Solution) pokazalo se da je u toj teškoj epidemiološkoj situaciji Slovenija teško mogla dobiti transportni avion baš u momentu kada joj je bio potreban.
Tako je Ministarstvo odbrane formiralo radnu grupu koja je imala zadatak da u saradnji sa Generalštabom vojske nakon detaljnih analiza, donese odluku o nabavci i prosledi ih slovenačkoj vladi. Razmatrana je kupovina novih aviona ali i druge opcije kao što je nabavka korišćenih letelica kao i donacija saveznika. Izvršeno je istraživanje tržišta, analizirani su, kako je navedeno, laki transportni avioni Airbus C295 i Leonardo C-27J Spartan kao i srednji transporteri Lockheed Martin C-130J-130 Super Hercules, Embraer C-390 Millenium i Airbus A400. Osim samih letelica, predmet procene bili su i proizvođači ali i korisnici ovih aviona odnosno njihova iskustva u eksploataciji pomenutih letelica.
U potrazi za najboljim ponuđaćem, radna grupa je istakla da je pitanje ispunjavanja vojnotehničkih zahteva kao i izvodljivost takve kupovine sa stanovišta dugoročnog održavanja ključno za odluku o nabavci novog transportnog aviona. U uži izbor ušla su dva tipa transportera ali se nakon ispitivanja prema vojnotehničkim zahtevima, italijanski C-27J Spartan pokazao kao najbolja opcija.
Kada je reč o mehanizmu nabavke, stručni savet za ključne investicije predložilo je, nakon završetka investicionog postupka, da se letelice od Republike Italije kupe putem međuvladinog sporazuma (ističe se da se na taj način izbegava potencijalna korupcija kao i da je Italija korisnik Spartana).
Slovenija će postati 15-ti korisnik C-27J u svetu / Foto: Leonardo Zaključeno je takođe da bi kupovina jednog aviona samo delimično zadovoljila potrebe kapaciteta u okviru NATO i da bi za potpuno ispunjavanje zadatih ciljeva bila potrebna dva Spartana. Još jedna bitna stavka jeste infrastruktura, za operativan rad vazduhoplova, u trenutku isporuke moraće se obezbediti odgovarajući objekat za smeštaj aviona tj. biće potrebno izgraditi hangar.
Proces nabavke nastaviće se kada Ustavni sud Slovenije donese odluku o Zakonu o obezbeđivanju sredstava za investicije u slovenačke oružane snage u periodu od 2021-2026. Ministarstvo odbrane je navelo da je njihov cilj da nabavka bude transparentna, bez posrednika i da se u najkraćem mogućem roku, u skladu sa obezbeđenim finansijskim sredstvima dobije sveobuhvatna usluga koja uključuje obuku, obezbeđivanje rezervnih delova i održavanje tokom celog životnog veka letelice.
Planirano je da mogućnosti taktičkog transporta budu prvenstveno namenjene prebacivanju snaga slovenačke vojske u područije njihovog dejstva kao i povratak kući, potom obezbeđivanje izdržljivosti vojske u izvršavanju borbenih ili humanitarnih zadataka, medicinskoj evakuaciji vojnika i državljanja Slovenije uključujući spasavanje izolovanog osoblja (Personal Recovery).
Slovenija do sada nije koristila transportni avion u klasi Spartana, trenutno njeno Ratno vazduhoplovstvo koristi jedan dvomotorni laki transporter L410UVP-E Turbolet i dva jednomotorna laka transportera sa STOL (Short Take Off and Landing) karakteristikama Pilatus PC-6/B Turbo Porter.
Prethodni pokušaj odnosno projekat nabavke srednjeg transportera koji je započet 2006. godine je bio nesupešan. Januara 2008. godine izabran je španski avion C295 ali je nabavka otkazana nakon katastrofe poljskog C295 23. januara 2008. kojom prilikom je poginulo svih 20 osoba koji su se nalazili u avionu. Može se zaključiti da je sada izvršena izmena tadašnje taktičke studije i da je izabran avion sa nešto boljim taktičko-tehničkim karakteristikama, upravo onaj koji je i razmatran u periodu 2006-2007. ali umesto koga je tada izabran C295.
Tango Six je prošle nedelje započeo seriju tekstova u kojima ćemo bliže analizirati trenutnu situaciju i potrebu obnavljanja kapaciteta za transport vazduhom srpskog RV i PVO. Prvi tekst o stanju An-26 flote možete pročitati ovde.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
The post Transparentno ali ne i bez problema: Slovenija odlučila da nabavi italijanski transportni avion C-27J Spartan appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.