Rusija objavila rat električnim trotinetima. Ko će pobediti?

Izvor: Vostok.rs, 07.Avg.2021, 09:23

Rusija objavila rat električnim trotinetima. Ko će pobediti?

Električni trotineti su sve popularniji u Rusiji, pogotovo otkako je počela pandemija. Za samo mesec dana, od marta do aprila 2020. godine potražnja je porasla 350%, a do kraja godine trotineti su na tržištu iznajmljivanja nadmašili bicikle, piše Russia beyond. Ubrzo se ispostavilo da ih ta popularnost može i pogubiti. Pokreću se krivični postupci, vrše se pretresi, obustavlja se rentiranje, uvode se privremene zabrane i „zone slobodne od trotineta“... Oni su postali omraženi u društvu i čak se porede sa traumatskim oružjem.
 
 
Sofija Sandurska/Agencija „Moskva“ „Ja sam shvatila da je električni trotinet u stvari traumatski pištolj u svetu prevoznih sredstava“ Ukratko, u leto 2021. godine trotineti su postali jedna od najaktuelnijih tema u ruskoj javnosti. A evo zašto. Za pola godine od električnog trotineta je poginulo petoro ljudi „Malo pre sam prošla ulicom Jakimankom, oni jure jedni drugima u susret po dvoje i po troje. Čovek mora da se zaustavi jer nije jasno kojom putanjom se oni u brzini kreću. I još je dobro ako ih ugledate, ali ako naiđu sa leđa, onda je to užas. Dođe mi da proklinjem naše zakone, tačnije, nedostatak zakona. Pešaci u Moskvi odavno više nemaju nikakva prava“, negoduje na Fejsbuku Moskovljanka Olga Vovikova.
 
Aleksandar Avilov/Agencija „Moskva“ Prva kompanija za iznajmljivanje električnih trotineta u Rusiji zove se „Dilisamokat“. On se pojavio u Moskvi još u leto 2018. godine. Na njegovom svečanom otvaranju učestvovao je gradonačelnik Sergej Sobjanjin. Od tada je tržište bilo u stabilnom porastu, a sada širom Rusije ima već blizu dvadesetak većih firmi koje pružaju ove usluge. Sa porastom broja trotineta rastao je i broj sudara njihovih vozača sa pešacima. Pojedini su se završili ozbiljnim povredama i smrću. Solista baleta Marijinskog teatra David Zaljejev vozio se pijan trotoarom, zakačio prolaznika i pao, posle čega je preko dve nedelje proveo u komi. Prvog i drugog juna u različitim delovima Sankt Peterburga električni trotineti su oborili dva četvorogodišnja dečaka i jednu petogodišnju devojčicu. Sva deca su završila u bolnici, a dvoje u teškom stanju. Maksim Molodšij, radnik kompanije E-motion koja s bavi rentiranjem, ove godine je i sam stradao kada je na njega naleteo čovek na trotinetu. Imao je pucanje tetive i umalo nije ostao bez noge. „Trotinet Ninebot je težak 40 kilograma, a čovek na njemu još 80 kg. Dečko se polomio, zadobio frakturu lobanje. To je i inače najčešća povreda na trotinetu“, priča Maksim. Teška nesreća u Astrahanju
 
Prema statistici MUP-a, u prvoj polovini 2021. godine u Rusiji je bilo 180 saobraćajnih udesa sa električnim trotinetima, u njima je poginulo petoro ljudi. Trotinet je nečujan i težak. Pojedini modeli za nekoliko sekundi razvijaju brzinu od 30, pa čak i 50 km/č. Situacija u Rusiji je takva da ljudi sada već treba da se pribojavaju trotineta. Pogotovo što takva vrsta prevoza još uvek nije regulisana zakonom. Korisnicima ne treba ni dozvola, ni šlem, pa čak ni biciklistička staza 
Pružanje pomoći ženi koja je pala sa električnog trotineta u parku Gorki. Moskovska gradska duma na svom sajtu je pokrenula anketu o pravnom limitu brzine električnih trotineta u parkovima. U ovom trenutku, sredstva individualne mobilnost i ne spadaju u vozila.
Anton Novoderjožkin/TASS Iznajmljivanje trotineta u Rusiji još uvek nije dobro regulisano. Na federalnom nivou ta usluga nema jasan pravni status, mada se o potrebi odgovarajućih amandmana govori već par godina. Zasada je ova vrsta prevoza faktički izjednačena sa pešacima koji koriste sredstva za kretanje (na primer, sa ljudima u invalidskim kolicima, onima koji vuku kolica ili voze rolere). Zbog toga čovek na trotinetu ima pravo da se vozi po trotoaru, po pešačkim i biciklističkim stazama, a ako toga nema, onda pored puta, levom stranom. Kompanije za iznajmljivanje prilikom registracije ne traže nikakva dokumenta osim bankovne kartice. Potrebno je da klijent štiklira polje „imam 18 godina“, i to je jedini „dokaz“ da je punoletan. Ako električni motor nije jači od 250 vati, onda za upravljanje nije potrebna dozvola. Takođe, nisu obavezna nikakva zaštitna sredstva. „Rasprave oko trotineta sada se većinom vode zbog nedefinisanog pravnog statusa čoveka na trotinetu“, kaže Julija Kamojlik, predstavnik za javnost kompanije Whoosh koja rentira trotinete. „Prema saobraćajnim propisima on se sada može svrstati u ’pešake’ ili ’bicikliste’, a jaki privatni trotineti u ’mopede’“.
 
Aleksandar Avilov/Agencija „Moskva“ U razmatranje ove teme uključio se Istražni komitet i počeo da rešava problem pokretanjem krivičnih postupaka. Kompanije izložene pretresima i optužnicima za krivično delo Istražni komitet se za električne trotinete zainteresovao sredinom maja kada su mladi ljudi dva puta u toku iste noći oborili pešake na Nevskom prospektu u Sankt Peterburgu. Osumnjičeni su brzo pronađeni, a protiv jednoga je podneta optužnica za huliganstvo. Drugi krivični postupak je pokrenut protiv kompanije Whoosh, jedne od najvećih i najuspešnijih na ruskom tržištu rentiranja trotineta, zbog pružanja usluga koje ne odgovaraju bezbednosnim normama. David Zalejev u pijanom stanju na električnom trotinetu
 
Peterburški islednici su već 3. juna izvršili pretres u kancelarijama i skladištima drugih kompanija. Pretresi su vršeni nedelju dana, a 7. juna su opet izvršeni u prostorijama kompanije Whoosh. Zatim su na red došle kompanije Urent i Eleven 8. juna, i Mangoo i Busyfly 9. juna. Istražni organi su pokrenuli šest krivičnih postupaka za ugrožavanje zdravlja usled neopreznosti, i za huliganstvo. Uskoro su slične akcije sa pretresima izvedene i u drugim regionima Rusije.
 
 
Igor Ivanko/Agencija „Moskva“ Ujutru 9. juna žitelji Sankt Peterburga su saznali da nije moguće iznajmiti električni trotinet pomoću odgovarajućih aplikacija. Šef komiteta za saobraćaj Peterburga Kiril Poljakov ispričao je za projekat „Uspon“ („Podъёm“) da su vlasnici kompanija za iznajmljivanje sami uklonili električne trotinete sa ulica zbog akcija Istražnog komiteta. List Forbes je, međutim, pozivajući se na izvor u jednoj kompaniji napisao da su trotineti uklonjeni upravo na zahtev Istražnog komiteta: „Istražni komitet je juče rekao ’ako ne uklonite vi, uklonićemo mi’“. Ograničiti brzinu ili uništiti biznis? Zasada kompanije same pokušavaju da se dogovore sa lokalnim vlastima o ograničenju brzine, o „sporim “ i „crnim“ zonama, dok ne budu usvojena opšta pravila. A kakva će biti ta pravila – o tome se još uvek diskutuje. Građanska komora je predložila da se jači električni trotineti tretiraju kao mopedi, a vlasti Sankt Peterburga predlažu da se klijenti registruju unošenjem podataka iz legitimacije, a zatim da se napravi jedinstvena baza prekršilaca. Ministarstvo saobraćaja razmatra ograničenje brzine na trotoarima na 20 km/č i uvođenje zabrane vožnje u parkovima, u blizini metroa, železničkih stanica i tržnih centara. Konflikt u Sankt Peterburgu
 
Sve to nije velika uteha za protivnike električnih trotineta. „Kada prelazim ulicu ja shvatam da sam u opasnosti i moram da gledam levo i desno. Ali kada idem po trotoaru u centru ja nisam obavezan da se osvrćem na sve strane i da pazim hoće li naleteti na mene ***** na trotinetu brzinom od 50 km/č. Ja imam pravo da se na trotoaru zagledam u svoj telefon“, piše korisnik Madegghead. Pa ipak, nije korektno svaljivati krivicu na kompanije za iznajmljivanje trotineta, smatra Igor Serkin, rukovodilac sudske prakse u advokatskoj kancelariji „Kliff“: „Za iznajmljivanje ne postoje nikakvi usvojeni zahtevi u pogledu bezbednosti. Oni postoje kada je reč o namirnicama i specijalizovanim uslugama poput luna-parkova. Ali kakvu opasnost mogu predstavljati usluge iznajmljivanja? Ako iznajmite automobil, treba li firma koja ga vama iznajmi da kontroliše kako ga vi vozite? Ne, ona samo treba da proveri vašu dozvolu. U slučaju sa električnim trotinetom dozvola [u ovom trenutku] nije predviđena“. Često se radi i o nedostatku infrastrukture koja bi mogla da reši pitanje. U pojedinim evropskim zemljama električni trotineti imaju pravo da se kreću samo po biciklističkim stazama. O tome govori Aleksandar Osipov, rukovodilac društvenog pokreta „Mali električni transport u Rusiji“: „Mi smo se u okviru našeg pokreta provozali električnim trotinetima u svim većim gradovima Rusije od Vladivostoka do Kalinjingrada i shvatili da jednostavno ne postoji infrastruktura, i da čak ni ono što postoji u Moskvi i Peterburgu nije dovoljno. Biciklističke staze su najčešće obična profanacija, one iznenada počinju i iznenada se završavaju, tako da ljudi svejedno moraju da voze trotoarima i opasnim deonicama“. Ali ako se električni trotineti proglase za prevozno sredstvo i ako se uvede obaveza da se kreću samo kolovozom, a zabrani se vožnja po trotoarima i parkovima, to će „uništiti biznis vezan za rentiranje“, smatra Jurij Nikolajev sa portala „Trušering“ jer ljudi većinom voze te trotinete radi zabave. Jekaterina Sineljščikova, Russia beyond

Nastavak na Vostok.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Vostok.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Vostok.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.