![[REPORTAŽA] „Fly One“ simulator Boinga 737NG na Novom Beogradu: Kako sve profesionalci mogu koristiti novi simulator letenja](https://static.vesti.rs/slike-4/REPORTAZA-Fly-One-simulator-Boinga-737NG-na-Novom-Beogradu-Kako-sve-profesionalci-mogu-koristiti-novi-simulator-letenja.jpg)
Izvor: TangoSix.rs, 15.Jul.2025, 07:01
[REPORTAŽA] „Fly One“ simulator Boinga 737NG na Novom Beogradu: Kako sve profesionalci mogu koristiti novi simulator letenja
Kompanija „Fly One“ u decembru prošle godine otvorila je, u Novom Beogradu, u ulici Heroja sa Košara 2V, prvi kvalitetniji simulator letenja Boinga 737 NG sa naprednijim vizuelnim sistemom za širu i stručnu vazduhoplovnu javnost.
Od novembra do danas, kako iz „Fly One“ Srbija kažu za Tango Six, piloti-instruktori kompanije asistirali su u virtuelnim poletanjima i sletanjima preko 1500 klijenata.
Od najmlađih laika i „turista“ u svetu avijacije >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << do sadašnjih i bivših Boing „type rated“ pilota koji su na njemu usavršili svoje veštine, spremali se za redovni kompanijski „sim session“, pa i one najmlađe „frozen ATPL“ publike koja je „Fly One“ iskoristila za pripremu za svoj prvi kompanijski „assesment“.
Tango Six je nedavno dobio priliku da obiđe namenski uređen lokal na Novom Beogradu gde se nalazi simulator, leteli smo u njemu na nekoliko virtuelnih ruta i pričali o projektu i kompaniji sa pilotom-instruktorom na simulatoru Dušanom Ustićem.
Kako nam je Dušan pojasnio, simulator simulira najpopularniji Boingov model kao pravi avion, koliko god da je to realno moguće. Prema Dušanovim rečima, softver koji integriše vizuelni sistem sa hardverom kompanija „Fly One“ razvila je u saradnji sa proizvođačem pravog aviona – Boingom.
Dušan Ustić, pilot i instruktor na „Fly One“ simulatoru / Foto: Tango Six
– „Fly One priča“ počela je kao IT projekat zabavnog karaktera u Ljubljani, danas je to mreža sofisticiranijih „non-motion“ simulatora sa naprednijim vizuelnim sistemom i kokpitom sa kompletno funkcionalnom simulacijom sistema, hardvera i prekidača Boinga 737 NG.
Nakon Ljubljane i Zagreba, odlučili smo se za Beograd i od otvaranja smo više nego zadovoljni.
Pozivam sve čitaoce Tango Six portala da nas posete, rezervišu svoj termin, i uvere se u kvalitet našeg simulatora. – priča nam Dušan.
Od IT projekta do regionalne mreže simuatora
– Osnovni cilj nam je bio da se opštoj javnosti na neposredniji način približi avijacija.
Sa ovom misijom krenuli smo iz Ljubljane gde je instaliran prvi simulator, zatim smo otvorili Zagreb i sada Beograd. Za ovih osam meseci sasvim lepo radimo. – kaže zadovoljno Ustić i naglašava da to nije kraj ambiciozne ekspanzije ovog projekta:
– U međuvremenu otvorili smo još jedan simulator u Kopenhagenu i planiramo dalje proširenje, idemo ka Austriji i tako redom. Radimo analize gde je simulator najadekvatniji, budući da je želja vlasnika da to bude mreža solidnog broja simulatora, koji će biti primarno zabavnog karaktera ali i trening centri za određene vrste profesionalnih pilotskih obuka. –
Tehničke specifikacije simulatora
„Simulator dovoljno realno približava stvarni osećaj letenja ovog tipa aviona. Vide se razlike u manevrisanju kada je avion prazan i kada je podešen da je pun, kada mu se pomera centar gravitacije, kao u pravoj letelici“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Kada smo pitanja usmerili na sam simulator, Ustić nam je detaljnije objasnio njegove karakteristike:
– Ovde u Beogradu smo postavili simulator Boingove 737 NG serije. Konkretno, po performansama on je softverski prilagođen za simulaciju verzije 737-800. Reč je o FNPT kategorizaciji – „Flight Navigation and Procedural Trainer“, simulira do 90% hardvera i procedura u pravom avionu, ima eksterni vizuelni sistem i nije pokretan.
Na simulatoru je moguće izvoditi sve proceduralne treninge, na njemu bi čak mogo da se radi i uvod u obuku za Boing 737 tip, što mi i dalje ne radimo, jer se držimo prodaje termina zabavnog karaktera za decu i osobe koji nisu profesionalci.
Softver koji pokreće simulator razvijen je u saradnji sa Boingom da bi se performanse što bolje i realnije predstavile, kao u pravom Boingu 737.
Kada su fizičke dimenzije u pitanju i simulacija prekidača i svakog dela hardvera unutar kokpita, test pilot Boinga na ovom tipu i piloti koji su leteli NG seriju su nam kazali da on izgleda i radi oko 90% stvari kao prava letelica. –
Simulator može prikazati veliki broj otkaza i vanrednih situacija / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Ustić kaže da naravno postoje određena ograničenja budući da se ne radi o „Level D“ simulatoru ali da dovoljno realno približava stvarni osećaj letenja ovog aviona. Po njegovim rečima, vide se razlike u manevrisanju kada je avion prazan i kada je podešen da je pun, kada mu se pomera centar gravitacije, kao u pravom avionu:
– Simulator ima izuzetne mogućnosti kada je reč o simulaciji različitih scenarija. Može oponašati veliki broj kvarova, otkaza, koje verodostojno prikazuje. Što se simulacije meteoroloških prilika tiče, mogućnosti su praktično neograničene. Možemo da simuliramo gotovo sve vremenske uslove, uslove za „low-visibility“ operacije, „zero visibility“ – što u principu nigde ne bi bilo legalno da se radi u svetu kada je letenje na pravom avionu u pitanju, ali to ovde možete iskusiti.
Kada je pokrivenost aerodroma u pitanju imamo bazu podataka za gotovo sve aerodrome na svetu. –
Profesionalne pripreme
Kako Ustić naglašava, pored primarne klijentele, mladih i osoba koji se ne bave profesionalno letenjem, simulator u Beogradu može se koristiti i za daleko ozbiljnije, profesionalne primene. Napominje da još nisu odlučili da ga sertifikuju za te primene kod srpskih vazduhoplovnih vlasti ali da je i to u planu:
– Koristimo beogradski simulator i u konsultantske svrhe za sve one sadašnje i buduće profesionalce koji mogu iznajmiti vreme na simulatoru za razne potrebe. Imamo iskusne pilote i instruktore na tipu i ono što je možda najinteresantnije – imamo opciju iznajmljivanja simulatora za pripremu za „assesment“ prilikom zapošaljavanja u avio-kompanije. Kao što je poznato, ta faza u procesu intervjua nije bazirana na konkretnom tipu letelice, već na snalaženju u okruženju kokpita kompleksnog putničkog aviona, za šta je naš simulator idealan.
Već smo imali nekoliko kolega koji su bili na pripremama za asesmente. „Refreshment“ je takođe jedna od usluga koju pružamo. Moguće je da se za obe vrste letova pripremite i sami letite uz našu asistenciju ili možemo kreirati poseban program za vas, u zavisnosti od nivoa prethodnog iskustva. Unapred nam opišete željenu vežbu, mejlom nam pošaljete parametre i možemo programirati FMC i ceo let pre nego što stignete do nas.
Ali, ako to želite, kada dođete možete odraditi i potpunu „cold and dark“ proceduru startovanja, podešavanjem navigacije, IRS-ova, svega. FMC je identičan kao u pravom avionu, tako da ga sami možete programirati. Postoji i opcija da vas avion sačeka u potpunosti upaljen, programiran i spreman za let. –
FMC je u simulatoru u potpunosti funkcionalan kao u pravom Boingu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Ustić za Tango Six kaže da će, jednom kada budu sertifikovali simulator, nuditi i profesionalne kurseve:
– Ovakvi simulatori se u profesionalnim primenama koriste najčešće kad završite CPL dozvolu, onda se radi takozvani „Jet Orientation Course“ i MCC – „Multi Crew Cockpit“.
To se radi na ovakvim FNTP simulatorima i to su zapravo tranzicioni kursevi sa klipne na mlaznu avijaciju, kao što je „Jet Orientation“ i MCC koji te prebacuje sa „single pilot“ filosofije letenja na pravila i procedure letenja u „multi-crew“ letelicama sa minimum dva pilota. Tu se vežba jasna podela rada na „pilot flying“ i „pilot monitoring“ uloge kroz normalne operacije, zatim blaže otkaze, pa do većih, komplikovanijih otkaza ili vanrednih situacija.
Gotovo sve škole letenja u Srbiji poseduju FNTP simulatore ali su oni generički simulatori za dvomotorne avione. Mi jedini imamo tip simulatora koji simulira pravi putnički avion i nudi vam opciju vežbanja ovog specifičnog okruženja, koje je mnogo brže i kompleksnije na najverniji mogući način.
Takođe planiramo da u budućnosti, jednom kada se sertifikujemo, ponudimo i opciju iznajmljivanja simulatora za „ground school“ pripremu za ovaj tip aviona u realnom okruženju. – objašnjava Ustić.
Još jedna od interesantnih profesionalnih primena simulatora, nastavlja Dušan, bila je saradnja sa dispečerima. „Fly One“ je imao sadanju sa grupom dispečera koji su kod njih završili obuku „on-job learning“ dela, pre nego što dobiju konačno odobrenje:
– Bili su kod nas i napravili smo baš jedan zanimljiv mini-program, odabrali smo interesantne aerodrome gde smo mogli da prikažemo različite načine računanja performansi i kako izgleda deo njihog posla iz pilotskog ugla, u kokpitu. –
Dve veće globalne avio-kompanije već šalju svoje kandidate na „pre-assesment“ u Ljubljanu i Beograd, priča nam Ustić / Foto: Tango Six
„Fly One“ simulator moguće je iznajmiti za razne vrste ličnih primena. Posebno kada je predstojeći „assesment“ u pitanju:
– Kao neko ko se sprema za kompanijski „assesment“ možete zaista puno dobiti od vežbe na našem simulatoru.
Tokom te faze prvi put bi trebalo da se nađete u kokpitu „Level D“ simulatora Erbas A320 ili Boinga 737. Bićete mnogo sigurniji u sebe ako ste odleteli nekoliko sati na našem simulatoru, bez obzira na tip aviona koji vas čeka. Postoji i razlika u odnosu na generičke FNTP simulatore jer mi imamo neke funkcionalne intrumente koje oni nemaju.
Takođe, imamo klijente koji iznajmljuju simulator za lične potrebe da bi utvrdili svoje znanje pred svoje redovne kompanijske „Operator Proficiency Check“ provere ali i za „Licence Proficiency Check“ takođe. Kako za one koji lete na ovom tipu letelice, tako i one sa Erbasa jer je ovaj simulator i u tom slučaju koristan – otkaz motora je otkaz motora, reakcije i vežbanje nisu toliko vezani za konkretan tip letelice. –
Dušan za Tango Six kaže da je „Fly One“ grupa već uspostavila saradnje sa avio-kompanijama koje šalju svoje kandidate za zaposlenje kod njih na „pre-assesment“:
– Kompanija pošalje njihov plan i program i sa nama štedi na upotrebi „Level D“ simulatora za ove primene jer su njihovi termini mnogo skuplji od naših.
Ne samo što su skuplji već su gotovo uvek rezervisani, pa smo mi tu naravno fleksibilnija opcija. Sada već imamo iskustvo sa dve veće globalne avio-kompanije koje nam šalju određen broj kvalifikovanih kandidata koji dolaze u Ljubljanu i u Beograd na „pred-selekciju“ – ko od njih prođe ide na sledeći stadijum – „Level D“. – završava Ustić priču za Tango Six uz poziv svim zainteresovanim profesionalcima da rezervišu svoj termin na beogradskom „Fly One“ simulatoru.
The post [REPORTAŽA] „Fly One“ simulator Boinga 737NG na Novom Beogradu: Kako sve profesionalci mogu koristiti novi simulator letenja appeared first on Tango Six.