[REPORTAŽA] BIAS 2019: Rumunsko remek-delo među aeromitinzima

Izvor: TangoSix.rs, 19.Sep.2019, 08:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

[REPORTAŽA] BIAS 2019: Rumunsko remek-delo među aeromitinzima

Ovogodišnji Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition, opšte poznat kao BIAS airshow, održan je 24. avgusta na bukureštanskom aerodromu Aurel Vlaicu koji se nalazi u okrugu Băneasa, oko 8,5 km severno od centra glavnog grada Rumunije Bukurešta.
U svom jedanaestom izdanju, BIAS-u je prisustvovalo oko 100 hiljada posetilaca koji su uživali preko 12 sati u neprekidnom programu koji je zvanično počeo u 9:10 časova i završio se u 22:00 časa koncertom >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << na otvorenoj bini koji je uveličan vatrometom i noćnim preletima avijacije.
Formacija 4 Zlina aerokluba Aeroclubul României / Foto: Igor Božinovski Civilna akrobatska grupa „Hawks of Romania“ / Foto: Igor Božinovski Par lakih aviona IAR-46S / Foto: Igor Božinovski Čast da neformalno otvori događaj pripala je Aeroclubul României (Rumunskom aeroklubu) koji je podigao u vazduh 10 vazduhoplova – par lakih, dvosedih aviona za letačke škole, obuku i turizam Industria Aeronautică Română (IAR) IAR-46S (registracije YR-BVH, broj na repu  „07“ i YR-BVJ/“09″), formaciju od 4 Zlina koja se sastojala od jednomotornih klipnih sportskih, akrobatskih i školskih aviona Zlin 242L (YR-ZEA, c/n 0830), Zlin 142 (YR-ZCG/0424), Zlin 50LS (YR-ZAX/0034) i Zlin 142 YR-ZCJ/0462), i kvartet jednomotornih akrobatskih Extra 300L (YR-EWI, c/n 1189, broj na repu „3“; YR-EWE/106/“5″; YR-EWF/107/“7″; i YR-EXC) civilne akrobatske grupe „Hawks of Romania“ formirane 2007. godine, koja je takođe deo Nacionalnog akrobatskog tima.
Aeroclubul României je zagrejao atmosferu preciznim preletima formacija, nakon čega su usledile opasne i agresivne akrobacije, a to se odigralo u prvom satu aeromitinga u kome je takođe predstavljena i vodeća rumunska istraživačka ustanova iz oblasti vazduhoplovnih nauka, Institutul National de Cercetari Aerospatiale (INCAS, Nacionalni Institut za vazduhoplovna istraživanja) iz Bukurešta koji nosi ime Elie Carafoli, veštog rumunskog inženjera i konstruktora vazduhoplova Aromanskog (makedonsko-rumunskog ili vlaškog) porekla.
Leteća laboratorija C90GTx King Air / Foto: Igor Božinovski Britten-Norman BN-2A-26 Islander iz 1976. godine / Foto: Igor Božinovski INCAS je pokazao dva retko viđena i svetski malo poznata aviona za istraživanje – dvomotornog turboelisnog C90GTx King Air (YR-INC) koga je u sinhonizovanim poletanjima i letačkom programu koji je usledio, u stopu pratio Britten-Norman BN-2A-26 Islander (YR-BNM/808) proizveden 1976. Treba istaći da je, kao prva leteća laboratorija koja je ušla u rumunski civilni vazduhoplovni registar,  C90GTx bio opremljen naprednim potkrilnim sistemima za atmosferske studije i osmatranje Zemlje. Drugi INCAS-ov avion je jedan od tri Islander-a koji su nedavno obnovljeni u Rumuniji (druga dva su YR-BNN/804 and YR-BNR/824), mali deo od preko 500 BN-2 proizvedenih po licenci u Rumuniji bukureštanske Intreprinderea de Reparatii Material Aeronautic -IRMA (Preduzeće za remont avijacijskog materijala), kompanije koja danas radi pod imenom Romaero.
Zbog MiG-a 21 vredi doći na BIAS! / Foto: Igor Božinovski Zastava Rumunije površine 400 metara kvadratnih / Foto: Igor Božinovski Zvaničan početak BIAS-a je efektno obeležen agresivnim poletanjem i momentalnim izvođenjem manevra bure valjak pilota jednomotornog, jednosedog mlaznog lovca Mikojan i Gurjević MiG-21MF-75 LanceR-C (ev. Broja 6824) rumunskog Ratnog vazduhoplovstva koji pripada 861. lovačkoj eskadrili koja je potčinjena 86. vazduhoplovnoj bazi „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă“ i operiše sa aerodroma Mihail Kogălniceanu blizu Konstance. Nakon atraktivnog i bučnog letačkog prikaza lovca Fishbed-J iz sovjetske ere koga su modernizovali Aerostar i Elbit, usledio je desant grupe rumunskih vojnih padobranaca koji su iskočili iz četvoromotornog turboelisnog transportnog aviona C-130 Herkules rumunskog RV. Ovaj prikaz sposobnosti je, osim zastava NATO i EU, takođe doneo na zemlju ogromnu trobojnu plavo-belo-crveno nacionalnu zastavu Rumunije površine 400 kvadratnih metara.
RV Rumunije raspolaže sa nekoliko verzija Pume, na fotografiji IAR-330M i IAR-330L SOCAT / Foto: Igor Božinovski Predstavljanje RV Rumunije nastavljeno je impresivnim preletom sedam dvomotornih srednjih helikoptera IAR-330, rumunske licencne verzije helikoptera Aérospatiale SA.330 Puma koju je proizvodio IAR Ghimbav, blizu Brašova.
Helikopterska formacija dala je publici retku priliku da na jednom mestu vidi različite verzije IAR-330 koje koristi RV Rumunije. Formaciju je vodio IAR-330M (taktički evidencijski broj „106“, c/n 157) konfigurisan za medicinsku evakuaciju (MEDEVAC) koji je nosio nacionalnu zastavu a pripada 903. transportnoj helikopterskoj eskadrili koja operiše u okviru 90. transportne baze  „Comandor Aviator Gheorghe Bănciulescu“ sa aerodroma Bukurešt-Otopeni. Iza njega su leteli helikopteri iz iste eskadrile, višenamenski IAR-330M („77″/128)  i  IAR-330L („55″/72) kao i par helikoptera IAR-330M („21″/32 and „40“/54) za prevoz VIP osoba. Ove letelice je pratio par helikoptera za protivtenkovsku borbu i pružanje neposredne vatrene podrške IAR-330L Puma SOCAT (Sistem Optronic de Cercetare și Anti-Tanc) („31″/044 and „79“/130) 925. borbene helikopterske eskadrile koja je potčinjena 95. vazduhoplovnoj bazi „Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu“ koja operiše sa aerodroma Bacău. Poslednje dve Pume su bile IAR-330L („14″/13 and „26“/38) sa oznakama Ujedinjenih nacija, opremljene FLIR-om i reflektorom Nightsun, sa zaštitnim filterima za pesak i prašinu na usisnicima motora.
Školsko-borbeni avion IAR-99C Șoim / Foto: Igor Božinovski Vojno otvaranje BIAS-a je završeno demonstrativnim letom jednomotornog dvosedog naprednog mlaznog školsko-borbenog i lakog jurišnog aviona IAR-99C Șoim (Hawk) RV Rumunije koji je takođe sposoban za obavljanje misija bliske vazduhoplovne podrške kao i izviđanja.
TAROM-ov A318-111 sa akro-grupom “Hawks of Romania“ / Foto: Igor Božinovski Prelazak aeromitinga u ‘’civilni mod’’ izvršen je preletima putničkog aviona Airbus A318-111 (YR-ASD, 3225) koji pripada rumunskoj nacionalnoj avio-kompaniji Compania Națională de Transporturi Aeriene Române – TAROM. Avion je u zbijenoj formaciji pratilo pet aviona Extra 300, uključujući i Extra 300SC (YR-EXB/041/“1″) akro-grupe „Hawks of Romania“.
Nastup letonske akro-grupe “Baltic Bees“ / Foto: Igor Božinovski Kako se aeromiting približavao podnevu, potpuno je prešao u akrobatsko raspoloženje koje je podstaknuto izvanrednim letenjem letonske civilne akro-grupe „Baltic Bees“ koja leti na 6 jednomotornih mlaznjaka Aero L-39C Albatros: YL-KSH/“1″, YL-KST/“2″, YL-KSZ/“3″, YL-KSM/“4″, YL-KSL/“5″ and YL-KSP/“6″.
Prikaz ove akro-grupe trajao je oko 20 minuta i obuhvatao je formacijsko letenje, mimoilaženja, solo nastupe i sinhronizovane manevre. Avioni su zatim sleteli na aerodrom Aurel Vlaicu a na putu ka svojoj stajanci su se zaustavljali ispred publike, pozdravljajući je dimom iz generatora što je na aeromitingu izazvalo pozitivne vibracije .
Litvanski pilot Jurgis Kairis leti na avionu Su-31 / Foto: Igor Božinovski Akrobatsku euforiju dodatno je pojačao Jurgis Kairis, litvanski akrobatski pilot i aeronautički inženjer koji je prikazao izvanredne letačke veštine i u svom jednomotornom akrobatskom avionu Suhoju Su-31 LY-LJK (c/n 01-03) izveo veoma zahtevne manevre kao što su ‘’lebdenje’’ i ‘’kobra’’.
Popularni Gaša u leđnom letu / Foto: Igor Božinovski Elegantno letenje akrobatske grupe „White Wings“ na jedrilicama IS28B2 / Foto: Igor Božinovski Obzirom da je BIAS već bio u međunarodnim vodama, aeromiting je nastavljen nastupom jednomotornog, dvosedog školskog i lakog jurišnog aviona SOKO G-2A Galeb (YU-YAE/23177) u vlasništvu Aero kluba ‘’Galeb’’ iz Beograda. Ovaj avion pojavio se u bojama RV i PVO bivše Jugoslovenske narodne armije. Na nebu iznad Bukurešta usledio je nastup akrobatske grupe „White Wings“ Rumunskog aerokluba koja je prikazala elegantno letenje na dve dvosede jedrilice IAR/ICA IS28B2 domaće proizvodnje (YR-3930/313 i YR-3940/314) koje je u vazduhu vukao jednomotorni laki STOL (Short Take Of and Landing) avion Maule MT-7-235 Super Rocket (N369ZX, 18044C), proizveden 1999. godine, u vlasništvu američke kompanije Plane Fun Inc.
Stari dobri “kukuruznik“, PZL Mielec An-2 / Foto: Igor Božinovski Padobranci tima „Blue Wings“ / Foto: Igor Božinovski Novu grupu padobranaca izbacio je par dvokrilaca PZL-Mielec An-2 (YR-PBJ/1G185-42 i YR-PBU/1G215-22) besprekornog izgleda koji pripadaju Rumunskom aeroklubu. Pre nego što će se padobranci tima „Blue Wings“ prizemljiti, novi niz akrobacija su ponovo izveli avioni Extra 300, nakon čega su usledili neverovatni letački manevri zvaničnog pilota kompanije Red Bull Luke Bertose koji je nastupio na jedrilici Swift S-1 (D-6081).
Čehoslovački L-29 “Delfin“ proizveden je u 3665 primeraka / Foto: Igor Božinovski Obzirom da je vazduhoplovna nostalgija već pokrenuta sa srpskim G-2A, osećaj je postao još snažniji letačkim prikazom jednomotornog vojnog mlaznog školsko-borbenog aviona Aero Vodochody L-29 Delfin (OM-SLK/294645/“Red 01″) koga koristi slovačka kompanija „Slovenské krídla“ (Slovačka krila). čiji nastup je vratio sećanja na prvi domaći mlazni vazduhoplov u Čehoslovačkoj sa turbomlaznim motorom. Razvijen za čehoslovačke i sovjetske vazduhoplovne snage, L-29 je proizveden u 3665 primeraka koji su decenijama bili stubovi obuke pilota mnogim svetskim vazduhoplovnim snagama uključujući i RV Rumunije koje ga je povuklo iz upotrebe 2006. godine.
Na BIAS-u je bilo nekoliko naleta MiG-ova 21, najveća formacija imala je 6 aviona / Foto: Igor Božinovski Poslepodnevni letački program ponovo je stavio u centar pažnje RV Rumunije, i to sa dva sata prikaza rumunske vazdušne moći koji je započet preletom 6 MiG-ova 21 (jedan dvosed MiG-21UM LanceR-B „061“ i pet jednosedih lovaca za postizanje prevlasti u vazdušnom prostoru  MiG-21MF-75 LanceR-C koji su nosili rezervoare za gorivo: „5724“, „5913“, „6207“, „6305“ and „6807“) koji pripadaju 861. lovačkoj eskadrili. Nakon što je napustio formaciju LanceR-B je potom izveo impresivan letački prikaz a nedugo zatim usledio je i LanceR-C „6824“ koji je taj dan poleteo na drugu letačku demonstraciju.
Školski avioni Iak-52 letačke škole RV Rumunije Şcoala de Aplicatie a Fortelor Aeriene (S.A.p.F.A.) „Aurel Vlaicu“ / Foto: Igor Božinovski Vojni program je zatim nastavljen letačkim prikazom trija jednomotornih aviona za osnovnu obuku Aerostar Iak-52 (rumunski licencno proizvedeni Jak-52) koji su označeni kao „16“/866310, „40“/9111405 i „42“/9111407 i služe u 1. vazduhoplovnoj eskadrili za obuku AI-A faze letačke škole RV Rumunije Şcoala de Aplicatie a Fortelor Aeriene (S.A.p.F.A.) „Aurel Vlaicu“ koja se nalazi blizu mesta Boboc.
Bliska vazduhoplovna podrška helikoptera IAR-330L SOCAT i F-16 / Foto: Igor Božinovski Vrhunac prestavljanja RV Rumunije je ipak bila taktička demonstracija u kojoj su iz helikoptera IAR-330L ‘’14’’ i ‘’16’’ sa oznakama UN iskrcani vojnici koji su ubrzo blokirani neprijateljskom vatrom. U ovoj operaciji blisku vazduhoplovnu podršku pružali su helikopteri IAR-330L SOCAT „79“ i „31“ u borbenom scenariju u kome su rumunsku vazdušnu dominaciju obezbedila dva jednomotorna borbena aviona F-16 (jednosed F-16AM „1605“ i dvosed F-16BM „1610“), 53. lovačke eskadrile koja je organizacijski podređena 86. vazduhoplovnoj bazi koja deluje sa aerodroma Feteşti-Borcea.
Helikopter Puma koji će se uskoro naći u misiji MINUSMA u Maliju / Foto: Igor Božinovski Taktička demontsracija bila je povezana sa nadolazećim raspoređivanjem oko 120 vojnika (pilota, tehničara i medicinskog osoblja) i 4 helikoptera IAR-330L u konfiguraciji za traganje i spasavanje koji će u oktobru ove godine biti poslati u misiju MINUSMA (United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Mission in Mali) radi podrške primeni mirovnog sporazuma, zaštite civila i sprečavanje neprijateljskih naoružanih elemenata da se vrate u naseljena područija Republike Mali. Očekuje se da će helikopterski odred ‘’Karpatske pume’’ iz vazduhoplovne baze Mihail Kogălniceanu, izvršavati MEDEVAC/CASEVAC misije, transport trupa, putnika i materijala, patroliranje vazdušnim prostorom i osmatranje u ovoj zapadnoafričkoj državi.
Transportni avion C-130 Hercules / Foto: Igor Božinovski Rumunija poseduje 7 taktičkih transportera C-27J Spartan / Foto: Igor Božinovski Dominacija vojnih vazduhoplova se na BIAS-u nastavila preletima teškaša RV Rumunije koji pripadaju 90. bazi vazdušnog transporta na aerodromu Bukurešt-Otopeni: C-130B Hercules „6166“/3653 901. taktičke transportne eskadrile plus jedan dvomotorni osmatrački avion An-30 „1105“ koji se koristi u misijama ‘’Open skies’’, i tri dvomotorna turboelisna transportera C-27J Spartan („2702″/4144, „2703“/4156 and „2706“/4157) 902. operativne transportne i aerofotogrametrijske eskadrile.
Formacija IAR-99 / Foto: Igor Božinovski IAR316B Alouette III koristi se, između ostalog i za obuku pilota / Foto: Igor Božinovski U još jednom impresivnom preletu, RV Rumunije pokazalo je 6 rezervoarima za gorivo opremljenih mlaznih školsko-borbenih aviona IAR-99 („701“, „703“, „711“, „713“, „717“ and „724“), miks koji pripada 951. eskadrili za naprednu obuku, 95. baze „Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu“ u bazi Bacău i letačke škole S.A.p.F.A u bazi Boboc. Jedan od njih, IAR-99C „713“, imao je solo letački nastup a zatim je usledio nastup para helikoptera IAR316B („57″/113 and „72“/136), rumunski licencno proizvedeni  Aérospatiale SA.316B Alouette II koji trenutno služe u letačkoj školi S.A.p.F.A.
Najčudnija letelica na aeromitingu, sovjetski helikopter Ka-26 / Foto: Igor Božinovski Onima koji su propustili prvo poluvreme BIAS-a, popodne je dalo priliku da vide nastupe skoro svih vazduhoplova koji su tog jutra bili u vazduhu, osim G-2 koji nije ponovio svoj nastup. Međutim, dragocena nagrada za one koji su bili uporni da potroše dan na BIAS-u ili dođu rano popodne, bila je prilika da vide najčudniju letelicu na aeromitingu u vazduhu – laki višenamenski helikopter Kamov Ka-26 sa koaksijalnim trotorom, registracije YR-DON.
Prošlost i budućnost RV Rumunije / Foto: Igor Božinovski Jedan od aviona F-16 koji su učestvovali u prikazu bliske manevarske vazdušne borbe / Foto: Igor Božinovski Simbolizujući prošlost i budućnost borbene komponente RV Rumunije, poslednji sati BIAS-a pružili su priliku da se vide preleti retko viđenih formacija 4 MiG-21MF Lancer-C i 2 F-16AM. Avioni F-16 („1603“ and „1605“) su zatim zabavljali posetioce simuliranim ‘’dogfajtom’’ iznad aerodroma Aurel Vlaicu. ‘’Dogfajt’’ je dobio nastavak kada se pojavio jednosed  F-16AM „1609“ naoružan raketama vazduh-vazduh srednjeg dometa AIM-120 AMRAAM koji se sukobio sa dvosedom F-16BM „1612“, oba aviona impresivno su ispaljivali mamce na vedrom nebu pri zalasku sunca.
Rumunija trenutno poseduje 12 F-16 a naručila je još 5 / Foto: Igor Božinovski RV Rumunije koristi 12 borbenih aviona F-16 Block 15 MLU (9 jednoseda F-16AM i tri dvoseda F-16BM) koji su polovni nabavljeni od Portugala. Ovi obnovljeni avioni su se pridružili 53. lovačkoj eskadrili tokom 2016-2017. a početnu operativnu sposobnost su dostigli marta ove godine. Flota jačine 12 aviona će biti dodatno pojačana predstojećom nabavkom 5 F-16 iz Portugala. Paket će se sastojati iz 4 jednoseda F-16A i jednog dvoseda F-16B a svi će (osim jednog F-16A) biti modernizovani na nivo F-16AM i BM. Jedini F-16 koji ne prozali modernizaciju će biti upotrebljen kao izvor rezervnih delova.
Nabavka još 5 F-16 iz Portugala će pomoći kompletiranje 53. lovačke eskadrile RV Rumunije koja bi onda koristila 16 “Borbenih sokola“. Prema planovima objavljenim u martu ove godine za nabavku dodatnih 36 novoproizvedenih ili polovnih aviona koja ima za cilj zamenu zastarelih jednomotornih borbenih aviona MiG-21 LanceR, RV Rumunije bi trebalo  da ima na raspolaganju još dve eskadrile F-16 (svaka po 18 aviona).
Tumanski R13-300 predveče izgleda poput brenera :) / Foto: Igor Božinovski Izuzetno atraktivno ispaljivanje mamaca u sumrak / Foto: Igor Božinovski Trenutno, oko 26 MiG-ova 21 (20 jednomotornih presretača MiG-21MF/MF-75 LanceR-C i 6 dvoseda za obuku MiG-21UM LanceR-B) koji služe u 711. lovačkoj eskadrili u bazi Câmpia Turzii i 861. lovačkoj eskadrili u bazi Feteşti.
Obzirom da se MiG-21 u Rumuniji polako ali sigurno približava danu povlačenja iz upotrebe, treće pojavljivanje MiG-a 21MF LanceR-C „6824“ na ovogodišnjem BIAS-u simbolično je obeležena neizbežna sudbina starog ratnika. Leteći u sumraku, ovaj klasik među avionima je priredio još jedan izvanredan letački prikaz, ovog puta spektakularno osvetljavajući tamno plavo nebo mamcima i plamenom svog bučnog mlaznog motora Tumanski koji je povremeno bio pod forsažom.
Na statici uvek dominantni E-3A Sentry / Foto: Igor Božinovski BIAS-ovom statičkom izložbom vazduhoplova dominirao je avion za rano upozorenje i kontrolu, obično poznat kao AWACS, Boeing E-3A Sentry (LX-N, 79-0452) NATO saveza. Strano vojno prisustvo nije bilo veliko ali je ipak pružilo priliku da se izbliza vidi par portugalskih F-16AM („15110“ i „15117“), dvosed JAS-39D RV Mađarske i  helikopter UH-60 Black Hawk američke armije. Izloženi UH-60 podsetio je publiku na partnerstvo između kompanija Romaero i Sikorsky (u vlasništvu Lokid Martina) koje je uspostavljeno prošle godine radi osnivanja rumunskog regionalnog centra za logističku podršku, modernizaciju i održavanje helikoptera Black Hawk.
Zanimljivi osmatrački An-30 koga Rumunija koristi u misijama “Open skies“ / Foto: Igor Božinovski Kao što se očekivalo, statikom je dominirala oprema RV Rumunije: An-30 „1104“, IAR-330L Puma SOCAT „66“, Iak-52 „153“, C-27J „2705“, MiG-21MF-75 Lancer-C „5917“, F-16AM „1602“, IAR-99C „725“, IAR316B „122“, raketni sistem zemlja-vazduh srednjeg dometa MIM-23 Hawk PIP IIIR, mobilni robot za uklanjanje eksplozivnih sredstava PIAP Gryf i odelo i kaciga Med-Eng EOD-9 koje se se koriste za uklanjanje bombi.
Još jedna zanimljivost na statici, Mi-17 sa rezervoarom za gorivo kapaciteta 490 litara sa lovca-presretača MiG-21 / Foto: Igor Božinovski EC135T2i rumunske službe za spasavanje SMURD / Foto: Igor Božinovski Na statici su takođe primećeni transportni helikopter  Mi-17-1V „110“ Inspektorata generalne avijacije (Inspectoratul General de Aviație) opremljenog sa spoljašnjim tankovima za gorivo aviona MiG-21, i helikopter EC135T2i sa identifikacionim brojem „343“ rumunske službe za spasavanje u hitnim slučajevima (Intervenții aeromedicale SMURD).
Putnički avion ATR 72-212 avio-kompanije Silver Airways / Foto: Igor Božinovski Civilna statička izložba pružila je priliku za razgledanje dva veoma interesantna aviona: putničkog RomBAC One-Eleven YR-BRA/401 avio-kompanije Romaero, prvog po licenci u Rumuniji proizvedenog „BAC 1-11“ koji je restauriran prošle godine kada je avion ponovo dobio svoje levo krilo; i potpuno novi ATR 72-212A avio-kompanije Silver Airways koji nosi ime „Conch Republic“ i privremenu registraciju F-WWEL, ovaj avion je izložen na BIAS-u kako bi se rumunskim poreskim obveznicima pokazao tip aviona koji će državni prevoznik TAROM nabaviti u narudžbini od 9 primeraka kako bi uskoro započeo zamenu 7 ATR 42-500 i dva ATR 42-500 koji se trenutno nalaze u floti.
Na statici je takođe prikazan i impresivno ofarban jednomotorni akrobatski avion Iacarii Acrobati Jak-52TW sa, na repu uočljivim iscrtanim likom jednog od rumunskih vodećih asova, pilota Drugog svetskog rata – Cpt. Av. Constantin „Bâzu“ Cantacuzino, člana aristokratske porodice Cantacuzino koja je dala nekoliko prinčeva Vlaške i Moldavije. Pored toga, na statici se moglo videti još oko 30 drugih sportskih i aviona generalne avijacije, helikoptera i jedrilica.
Da ne bude da nije obraćena pažnja, globalno i veoma brzo rastuća zajednica bespilotnih letelica je na BIAS-u takođe bila prisutna a posebnu pažnju privukla je slovenačka kompanija ElevonX koja je predstavila svoju višenamensku platformu sa vertikalnim poletanjem i sletanjem (VTOL) SkyEye za koju je slovenačka vojska pokazala interesovanje.
Dobra zabava i dosta akrobatskog letenja / Foto: Igor Božinovski Sve u svemu, BIAS je bio veoma dobro organizovan aeromiting na kome je posetiocima bio obezbeđen dovoljan broj plastičnih stolica i velikih šatora za zaštitu onih koji su odlučili da se sakriju od jakog sunca. Takođe je bilo i hrane a ručak po izboru je bila mešavina „mititei“ (rolnice od mesa na roštilju cilindričnog oblika satavljene od mešavine govedine, jagnjetine i svinjetine sa začinima kao što su crni luk i crni biber), „frigarui“ (domaći pileći ćevapi), pivo Ciuc ili Ursus, i neizbežni sladoled i voda, i sve to dostupno u ogromnom BIAS-ovom ‘’kvartu’’ hrane po prilično pristupačnim cenama. Obezbeđenje je bilo vidljivo ali opušteno i deca su imala priliku da obiđu policijska i vatrogasna vozila. Jedini problem je bio saobraćajni zastoj na prilasku aerodromu koga je uzrokovalo ignorisanje organizatora koji je ponavljao javne pozive da se umesto ličnih automobila koristi dobro organizovan javni prevoz.
Blagoslovljen vedrim nebom i blještavim suncem, ovogodišnji BIAS je bio veliki uspeh. Odlični celodnevni aeromiting blago se pretvorio u koncert na otvorenom sa vrhunskim nastupom popularne rumunske dens muzičke grupe „3rei Sud Est“. BIAS-ov muzički deo, iako kratak, bio je neverovatno iskustvo koje je značajno pojačano sa mnogo pirotehnike i noćnim akrobatskim letenjem. Kao takav, aeromiting je bez sumnje bio nezaboravno iskustvo i otvorena pozivnica za još jednu posetu BIAS-u u živopisnoj domovini Grofa Drakule.

The post [REPORTAŽA] BIAS 2019: Rumunsko remek-delo među aeromitinzima appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.