Prvi zvanični komentari iz RV i PVO: MiG-ovi stižu u martu, problemi sa kadrom, ceo projekat se završava 2020. godine

Izvor: TangoSix.rs, 02.Feb.2017, 09:14   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Prvi zvanični komentari iz RV i PVO: MiG-ovi stižu u martu, problemi sa kadrom, ceo projekat se završava 2020. godine

Najnoviji broj vojnog magazina “Odbrana“ donosi izuzetno interesantan tekst o nabavci lovačkih aviona u kome se prvi put zvanično razjašnjavaju neke nedoumice iz do sada najstručnijeg ugla.
Iako se konkretno nije išlo u detalje, odgovoreno je na skoro sva glavna pitanja oko isporuke aviona, dinamike radova na njima, spomenut je i problem kadra ali i moguća rešenja.
Najviše informacija dobili smo od načelnika Odeljenja za operativne poslove potpukovnika Aleksandra >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << Piposkog (pilot na MiG-ovima i nekadašnji komandant 101. eskadrile) koji je objasnio zašto se Srbija odlučila baš za ruske lovce.
Piposki je na početku podsetio na trenutno stanje lovačkih aviona podsetivši da Srbija raspolaže sa samo 4 MiG-a 29 i tri dvoseda MiG-21.
Zašto smo izbarali polovne MiG-ove i kakva će biti dinamika radova na njima?– Resursi na 29-kama ističu 2018. a MiG-ovi 21, iako su modifikovani da nose rakete vazduh-vazduh imaju vrlo ograničene mogućnosti u izvršavanju zadataka kontrole vazdušnog prostora što može dovesti do problema u efikasnom funkcionisanju sistema PVO. –
Nakon što je državnom i vojnom rukovodstvu ukazano na nezadovoljavajuću situaciju lovačke avijacije došlo je do pokretanja aktivnosti na iznalaženju optimalnog rešenja. Od brojnih ponuda najpovoljnija je bila ona koja je stigla iz Rusije koja je imala želju da Vojsci Srbije ustupi određenu količinu naoružanja i vojne opreme a u okviru vojno-tehničke saradnje.
Pošto su Rusi pokazali interesovanje da Srbiji ustupe avione, krenulo se u realizaciju projekta.
Prelazak na novi tip ili iskorišćavanje postojećeg sistema obuke, održavanja i upotrebe? / Foto: Dragan TrifunovićPotpukovnik Piposki dalje objašnjava da se zatim pristupilo analizama trenutnog stanja, naših sposobnosti, šta imamo i šta nam je potrebno, kao i mogućnost nabavke polovnih aviona iz Rusije a došlo se do zaključka da ovakvo rešenje problema zadovoljava period od narednih 10-15 godina. Na ovo se pristalo, navodi on, između ostalog i kako bi se sačuvale postojeće sposobnosti koje bi se najverovatnije potom podigle na viši nivo, i tako “kupilo vreme“ do sticanja povoljnih uslova za nabavku novih savremenih aviona.
– Šest ruskih aviona je u dobrom, letnom stanju a sa ruskom stranom je dogovoreno da se na avionima prvo uradi tzv. “predeksportna priprema“ odnosno da se avioni dovedu u tehničko stanje koje zadovoljava naš sistem, da budu tehnički ispravni, borbeno upotrebljivi, da imaju mogućnost korišćenja do njihovog konačnog veka upotrebe od 30 godina kao i da budu na nivou postojećih srpskih aviona. – pojasnio je Piposki i nastavlja:
– Pošto je na našim avionima 2008. izvršena određena modernizacija, naša strana je izrazila želju da se takve modifikacije izvedu i na ruskim primercima kako bi se flota unificirala, i da donirani avioni kao takvi budu predati srpskoj vojsci. Ruska strana predlagala je da se svi radovi obave u Rusiji ali je srpska strana insistirala da se posao obavi kod nas.
Avioni stižu u martu u stanju u kakvom su sada i tada će nastupiti modernizacija. Očekuje se da se taj proces kompletno završi krajem ove ili početkom sledeće godine kada bi se svih 6 aviona predalo jedinici – naglasio je potpukovnik a prenosi „Odbrana“.
Nabavka aviona MiG-29 je prema njegovim rečima bilo optimalno rešenje zbog hitnosti rešenja situacije i zbog toga što se taj tip već nalazi u naoružanju – za njega već imamo zaokružen sistem počevši od obuke, održavanja i upotrebe. Po njemu, nabavka drugog tipa aviona iziskivala bi ogromna materijalna sredstva i vreme.
Produžetak životnog veka na 40 godina i održavanje po stanjuPiposki dalje za „Odbranu“ govori da nakon nabavke aviona sledi faza koja obuhvata aktivnosti za produžetak životnog veka na 40 godina, na svih 10 aviona. Sa Rusima su potpisana dva ugovora, jedan za nabavku aviona, a drugi za održavanje svih 10 aviona u produženom veku upotrebe. Prvi na kojima će se produžiti vek biće postojeća 4 aviona a to će se dogoditi tokom 2018.
– Drugim ugovorom obezbeđena je nabavka delova, odnosno tako je pokriveno korišćenje aviona u narednih 10-15 godina takođe za svih 10 aviona. Pre nego što 4 postojeća MiG-a budu poslati na remont u jedinicu će već stići ruski avioni tako da neće biti “praznog hoda“ – rekao je potpukovnik.
Treća faza projekta, koja će biti završena 2020. godine podrazumeva viši nivo modernizacije svih deset aviona ugradnjom modernih napadno-navigacijskih sredstava i vazduhoplovnog naoružanja čime će ovi MiG-ovi moći da se svrstaju u avione 4. generacije.
Prvi put prelazak na održavanje „po stanju“ / Foto: Dragan TrifunovićDrugi sagovornik “Odbrane“ bio je komandant 24. vazduhoplovnotehničkog bataljona, 204. vazduhoplovne brigade major mr Čedomir Kostić koji je na početku objasnio da dolaskom 6 ruskih aviona dolazi i nešto novo iz kompanije RSK MiG a to je održavanje po stanju. Kostić je objasnio da je to trend u svetu, da neće više biti klasičnog remonta već da će se povremeno (u ovom slučaju na 5 godina) u nadzor stanja, odnosno inspekcije aviona uključivati stručna ekipa proizvođača i konstruktora.
Prihvaćen je predlog da se na održavanje po stanju, na svih 10 aviona, pređe kada oni dođu u stadijum tridesete godine. Pored znatnog skraćenja vremena povratka aviona u operativnu upotrebu, u naše vazduhoplovstvo ulazi i nova tehnologija i metodologija rada – istakao je major Kostić.
Prema njegovim rečima u ugovoru postoji deo koji se odnosi na nabavku priličnog broja rezervnih delova i opreme koja je našoj vojsci nedostajala a ovo će na duže staze obezbediti letenje bez većih materijalnih problema. Zahvaljujući novonastaloj situaciji doći će i do vraćanja i obnavljanja tehnologija održavanja aviona MiG-29.
Obezbeđivanje kadraPotpukovnik Piposki naglasio je da je jedan od najvećih problema u vazduhoplovstvu obezbeđivanje kadra i da je za to potrebno najviše resursa i vremena. Moraju se preduzeti određeni koraci kako bi se spasila struka i kako bi u budućnosti, kada stignu novi savremeni avioni, bilo ljudi koji mogu lako preuzeti takve poslove. Gubitak kadra se kasnije plaća mnogostruko više, a teško i sporo nadoknađuje. 
Pojasnio je da RV i PVO čeka zadatak osposobljavanja dovoljnog broja pilota na MiG-ovima 29 a to će se odvijati u dva pravca. Deo kadra koji trenutno leti na MiG-u 21 biće uključen u preobuku i to je već urađeno s određenim brojem mlađih pilota. Drugi način jeste da deo pilota ode u Rusiju i da se tako dobije “gotov proizvod“.
Komandant 24. vtb major mr Kostić rekao je i da će fokus obuke tehničara biti na osposobljavanju za rad na novim avionima s obzirom da lovačka eskadrila poseduje samo tri aviona MiG-21 ali i da se neće odustajati od njihovog održavanja.
Ova godina biće iskorišćena za odabir ljudi i njihovu pripremu za nove avione a to će se pre svega raditi na avionima G-4 “Super Galeb“. Obuka će ići mnogo brže jer ćemo umesto 4 imati 10 MiG-ova 29. Međutim Piposki je naglasio da se mora popraviti status pilota i tehničara kako bi se popularizovali ovi pozivi. Spomenuo je i odliv kadra i naveo njegovo iskustvo iz 101. lovačke eskadrile gde su ljudi odlazili iz sistema nezadovoljni ponuđenim.
Nemamo više zanavljanja tog kadra a za obuku tehničara-majstora je takođe potrebno mnogo vremena. Za tri-četiri godine kada u penziju odlazi najiskusniji kadar tehničara, možemo imati velikih problema. Zbog toga se nade polažu u ponovo obnovljenu Srednju stručnu vojnu školu od koje očekujemo da iznedri nove kvalitetne tehničare – objašnjava Piposki.
Novi hangariKompletan projekat nabavke aviona obuhvata i izgradnju hangara. To neće biti samo nadsrešnice koje će avione zaštititi od atmosferskih uticaja, već će to biti savremeni objekti koji će pružiti autonomnost opsluživanja vazduhoplovima u svim meteo uslovima. Hangari će biti “protočnog tipa“ tj. s jedne strane će avion ulaziti a s druge izlaziti spreman da poleti.
– Na aerodromu Batajnica obnovljen je hangar u kome se izvode radovi na avionima MiG-29. Naredni plan je da se uradi infrastruktura koja će služiti za čuvanje ovih 10 aviona, jer je čuvanje aviona u prostoru gde se može uticati na mikroklimu povećava i pouzdanost aviona. To će takođe uticati i na broj raspoloživih vazduhoplova odnosno na poboljšanje pouzdanosti letelica – naglašava major Kostić za novi broj „Odbrane“.
The post Prvi zvanični komentari iz RV i PVO: MiG-ovi stižu u martu, problemi sa kadrom, ceo projekat se završava 2020. godine appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.