Prvi dan regionalne konferencije traganja i spasavanja: „Nismo tu da sanjamo nego da praktično primenimo“

Izvor: TangoSix.rs, 09.Feb.2016, 21:57   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Prvi dan regionalne konferencije traganja i spasavanja: „Nismo tu da sanjamo nego da praktično primenimo“

Najava formiranja regionalnog tela za akcije traganja i spasavanja (Search and rescue – SAR) na Balkanu, diskusija o problemima sa kojima se trenutno suočavaju evropske zemlje u ovoj oblasti i predlozi budućih (prekograničnih) saradnji, obeležili su prvi dan regionalne konferencije posvećene traganju i spasavanju koju su organizovali EUROCONTROL i Direktorat civilnog vazduhoplovstva (DCV).
Među učesnicima konferencije našli su se domaći predstavnici civilnih, >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << vojnih i policijskih struktura, članovi evropskih vazduhoplovnih vlasti: EUROCONTROL-a, ICAO-a, ECAC-a, kao i gosti iz zemalja u regionu: Bosne i Hercegovine, Rumunije, Bugarske, Makedonije i Hrvatske. Konferenciju su otvorili Frank Brener, generlni direktor EUROCONTROL-a, Mirjana Čizmarov, diretorka DCV-a i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Zorana Mihajlović.
Mihajlović je ovom prilikom najavila formiranje regionalnog tela za traganje i spasavanje, čiji bi inicijator bila Srbija.
– Srbija ima 2.000 preleta dnevno, a 600.000 godišnje i po tome smo četvrti u regionu. Svaka vrsta avionske nesreće ne pogađa samo jednu državu već uvek više država i zbog toga je važno da radimo zajedno – izjavila je Zorana Mihajlović.
Pomenuto je da se ova oblast u Srbiji uređuje Zakonom o vazdušnom saobraćaju i podzakonskim aktima – Prаvilnikom o pružаnju uslugа trаgаnjа zа vаzduhoplovom i spаsаvаnjа licа i Uredbom o nаčinu nа koji se аngаžuju učesnici u trаgаnju zа vаzduhoplovom i spаsаvаnju licа u civilnom vаzduhoplovstvu.
U Srbiji je broj SAR operacija mali i naglasak treba staviti na spremnosti za takve situacije i funkcionalnu proveru, tj. češće redovne vežbe, poput one nedavno održane na Deliblatskoj peščari, zaključak je DCV-a, koji po zakonu upravlja nacionalnim  Spasilačko-koordinacionim centrom.
Mirjana Čizmarov: DCV želi da pokrene formiranje regionalnog centra za SAR, moramo biti oslonjeni jedni na druge / Foto: Dušan AtlagićAneks 12 Čikaške konvencije, između ostalog, predviđa da države sa susedima treba da potpišu sporazume o SAR saradnji. Međutim, više od 50 % evropskih zemalja nije uspostavila ovakav vid saradnje, objasnio je Celso Fiqueiredo u ime ICAO-a.
Čuo se i podatak da na teritoriji Evrope ne postoji nijedan centar za SAR obuku koju je priznao ICAO.
Ova organizacija iznela je preporuke za regionalnu saradnju iz Aneksa 12 koje se odnose na prekogranično pružanje SAR usluga – davanje ovlašćenja za pružanje pomoći susednim državama sopstvenim resursima, izdavanje dozvole za ulazak SAR timova drugih država, zajedničko upravljanje resursima i njihova dislokacija, definisanje zajedničkih procedura, zajedničkih vežbi, razmenu iskustava.
Komunikacija kao jedan od najvećih problema SAR akcija – svaka država prezentovala je svoje jedinstvene izazove / Foto: Dušan AtlagićKao primer dobre prakse komuniciranja u SAR akcijama navedena je Rumunija. Ova zemlja koristi aplikaciju koja omogućava da se sve institucije istovremeno obaveste o potencijalnoj nesreći. Svima koji su njome povezani omogućeno je da pristupe bazi podataka u kojoj se nalaze podaci poput zone traganja, meteo situacije i drugi. Ovakav sistem, međutim, dodatno treba modernizovati, ističe Rumunski predstavnik na konferenciji, Sorin-Paul Stoicescu.
Traganje i spasavanje u planinskim područijima, ali i lažne ELT aktivacije (kojih ima više od 200 godišnje) su izazovi sa kojima se u velikoj meri suočava Austrija. Kao pomoć za pronalaženje letelica u snegu, naglašena je saradnja ove zemlje sa susednom Švajcarskom, Češkom i Nemačkom. Interesantno je da ostatak država sa kojima se Austrija graniči nisu odobrile zahtev za zajedničku SAR saradnju.
Većina učesnika nije imala problem da postavi direktna pitanja ili iskreno oceni svoje nedostatke / Foto: Dušan AtlagićKao ključni faktor za probleme SAR prekogranične saradnje navodi se činjenica da se ona sastoji iz saglasnosti vazduhoplovnih vlasti sa jedne strane i resornih ministarstava i Vlada sa druge. U tom smislu, bez obzira na stav vazduhoplovnih stručnjaka, države mogu da odluče da ne potpišu saglasnost, a bez toga ni regionalana SAR saradnja nije moguća. I tu leži najveći deo problema – struka i profesionalizam mogu biti na najvišem mogućem nivou ali države su te koje imaju zadnju reč, tu je i diplomatija, zatim pitanja ko će sve to finansirati.
– Na Vladama je da unaprede saradnju koja je esencijalna, a nema je zbog administrativnih razloga – istakao je Brener.
Celso Figueiredo je kao predstavnik i ICAO i IATA naveo da bi zbog toga u svakoj državi trebalo imenovati jednu osobu koja će biti odgovorna za pitanje SAR-a i da ta osoba neće imati problem da razume i odobri ove vrste prekograničnih sporazuma.
EUROCONTROL želi da pomogne regionalnu SAR saradnju / Foto: Dušan AtlagićPredstavnici EUROCONTROL-a istakli su da oni nemaju formiran sektor za SAR, ali da su uspostavili saradnju sa aerodromima u Evropi, da nadgledaju mrežu upravljanja u vazdušnom prostoru, bitan su deo u organizaciji u civilnog i vojnog vazduhoplovstva i da zbog toga žele da se uključe u regulatorne aktivnosti i tako pomognu regionalnu SAR saradnju. Takođe naglašavaju da će učiniti sve da promovišu ove inicijative na svaki mogući način, snažno podržavajući i skupove kao što je ovaj:
– Nismo tu da sanjamo nego da praktično primenimo – izjavio je generalni direktor EUROCONTROL-a, Frank Brener.
The post Prvi dan regionalne konferencije traganja i spasavanja: „Nismo tu da sanjamo nego da praktično primenimo“ appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.