Prepreke oživljavanju brodogradnje u Srbiji

Izvor: RTS, 27.Avg.2016, 19:50   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Prepreke oživljavanju brodogradnje u Srbiji

Srbija je do 1998. imala deset velikih brodogradilišta u kojima je radilo oko 6.000 zaposlenih. Godišnji izvoz tada je bio do 200 miliona evra, a prošle godine šest puta manji. Loše privatizacije, zastarela mehanizacija i nedostatak finansiranja doveli su do toga da danas imamo tek dva velika brodogradilišta koja su u stranom vlasništvu i četrdesetak manjih sa nekoliko stotina zaposlenih, koji opstaju tako što održavaju brodove. >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS <<
Brodogradilište koje je ekipa RTS-a posetila uglavnom popravlja brodove. Na visokoj temperaturi, u metalnoj barži, još vrelije je majstorima koji su zavarivali čelične podne ploče.

"Trenutno radimo sve – restauraciju, menjanje starih limova, stavljanje novih limova, produživanje, podizanje brodova. Mora da se opstane i mora da se adaptira takvom radnom vremenu i radnom mestu. U suštini, ako imaš volju – možeš sve", navodi zavarivač Orde Naumovski.
Imaju dovoljno stručnog kadra, tehniku i prostor za rad, ali uglavnom popravljaju brodove jer za izgradnju novih, kažu, uslova nema.
"Nemamo banku koja bi nas pratila, niko nije zainteresovan za to. A da bismo gradili nov objekat potrebno je da nas prati banka, država i da imamo garancije od njih kako bi budući kupac mogao biti siguran u nešto u šta se upušta", objašnjava Mile Tufegdžić iz preduzeća "Brodotehnika".
Dinar uložen u brodogradnju vraća se trostruko, ali izgradnja velikog broda traje više od godinu, pa se investicije ne otplaćuju brzo.
"Trend u svetu je porast brodograđevinske industrije i postoji veliki broj porudžbina, ali kod nas je teško obezbediti te bankarske garancije. Država bi morala da bude garant u tom slučaju, a Evropska unija to ne dozvoljava – to je nama uslov za ulazak u EU", objašnjava Nenad Dragović iz Privredne komore Srbije.
I dok nama nije dozvoljeno da država finansira profitabilnu brodogradnju, u Italiji radi brodogradilište koje je u većinskom vlasništvu države. Istu prepreku na oživljavanju brodogradnje kao i mi imaju i Hrvati, dok su Rumuni i Bugari, ulažući veliki kapital, pokrenuli ozbiljniju proizvodnju.
Brodogradnja je od izuzetnog značaja za privredu jer sa sobom pokreće raznovrsne industrijske grane: mašinsku industriju, drvnu i tekstilnu industriju. Samo kompletno izgrađen brod donosi profit dok izgradnja brodskih trupova, koja se uglavnom radi u Srbiji, pomaže kompanijama samo da održe proizvodnju i opstanu na tržištu.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.