Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

Izvor: TangoSix.rs, 12.Sep.2024, 10:04

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

Poljski Vojni vazduhoplovni Zavod br. 2 (Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 ili WZL-2) izdao je saopštenje 30. avgusta, da je nakon 35 godina konstantog rada na remontu, održavanju, popravkama i modernizaciji sovjetskih mlaznih borbenih aviona Suhoj Su-22 (zapadni naziv Fitter) sa promenljivom geometrijom krila, dana 29. avgusta završio poslednji generalni remont ovog tipa aviona čime su završene sve dalje aktivnosti vezane za logističku podršku Su-22 u poljskom ratnom vazduhopovstvu >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << (Siły Powietrzne).
Čast da poslednji prodje remont u poljskom zavodu WZL-2, lociranom u gradu Bidgošć, imao je dvosed Su-22UM-3K (NATO: Fitter-G) sa taktičkim identifikacijskim brojem „707“ ofarban bojama karakterističnim za tradicionalnu NATO manifestaciju „Tiger Meet“ (Susret Tigrova).
Deo zaposlenih poljskog Vojnog vazduhoplovnog zavoda broj 2 koji je učestvovao u poslednjem remontu aviona Su-22 RV Poljske / Foto: WZL-2 NATO Udruženje Tigrova (NATO Tiger Association) ili Udruženje Eskadrila Tigrova (Association of Tiger Squadrons) osnovano je 1961. godine, na predlog tadašnjeg francuskog ministra odbrane Pjera Mesmera (francuski ministar odbrane u periodu 1959-1969) sa ciljem da se promoviše solidarnost između vazduhoplovnih snaga NATO.
Iako nije deo formalne strukture NATO-a, udruženje ima 24 punopravna člana, 10 počasnih članova i 7 rasformiranih članova, koji svi imaju tigra kao deo grbova eskadrile. Osim što su prilike za vazduhoplovne snage NATO-a da razmenjuju ideje i iskustva, “ Susreti Tigrova“ su za NATO ujedno i vežbe odnosa s javnošću. Pri tom, NATO avioni su često jarko obojeni tigrovim prugama kako što je to primer sa pomenutim poljskim avionom Su-22UM-3K koji se 29. avgusta vratio u svoju matičnu bazu Miroslavec.
Su-20 i Su-22 su eksportne oznake familije jednomotornih mlaznih aviona koji su se za potrebe Sovjetskog Saveza proizvodili pod oznakom Su-17. Prvi prototip Su-17 poleteo je na Ilindan, 2. avgusta 1966, a avioni Su-20 (ukupno 27 primerka) i Su-22M4/UM-3K (ukupno 110 primerka) krenuli su da stižu u poljsku vojnu avijaciju tek 1974. odnosno 1984. godine.
Dvosed Su-22UM-3K “707“ pred poletanje / Foto: WZL-2 Prvi Su-22 koji je WZL-2 remontovao bio je dvosed Su-22UM-3K sa taktičkim identifikacijskim brojem „310“ koji se nakon remonta u februaru 1991. godine vratio u službu 6. lovačko-bombarderskog puka baziranog u Pili.
Za istoriju avijacije važno je napomenuti da je 1982. godine, 6. lovačko-bombarderski puk izabran za prvu jedinicu poljskog vazduhoplovstva koja će primiti u naoružanje Su-22. Prvih 11 Fittera stiglo je u Pilu u novembru 1984, a istovremeno je u toj bazi prestala upotreba aviona PZL-Mielec Lim-1/2 (poljski licencno proizvedeni MiG-15), Lim-5M kao i Lim-6bis (poljski licencni MiG-17). Proces isporuke aviona Su-22 je nastavljen do 1985, kada je puk imao ukupno 40 Fitera raspoređenih u tri eskadrile. Maskota svake eskadrile bio je leteći tigar, sa bojama krila koje su varirale. Prva eskadrila 6. puka obojila je krila svojih tigrova u roze, druga u crnu i treća u plavu. Po prvi put je maskota tigra naslikana i na avionu sa brojem „3005“, koji je bio prvi isporučen Su-22, ali i poslednji koji je napustio puk.
6. lovačko-bombarderski puk rasformiran je 1998. godine kao deo reorganizacije poljskog ratnog vazduhoplovstva. Piloti i avioni su se pridružili posadama Su-22 iz sastava 7. lovačko-bombarderskog puka na aerodromu Povidz. Poljske vazduhoplovne snage su nastavile da se smanjuju 2000. godine, kada je 7. puk deaktiviran kako bi se formirale dve taktičke eskadrile: 6. i 7. taktička lovačka eskadrila, obe smeštene u novoimenovanoj 33. taktičkoj vazdušnoj bazi u Povidzu. Većina osoblja bivšeg 6. puka postala je deo 6. eskadrile i odlučila da se vrati svom istorijskom simbolu, letećem tigru. Godine 2005. jedan od eskadrilskih dvoseda, Su-22UM-3K (ovde pomenuti broj „707“), dobio je jedinstvenu tigar šemu bojenja.
Poljski Suhoji 22 biće zamenjeni južnokorejskim lakim višenamenskim borbenim avionima FA-50PL  / Foto: WZL-2 U periodu koji je usledio došlo je do još nekoliko reorganizacija poljskog ratnog vazduhopovstva. Tako su pre nekoliko godina 18 preostalih aviona (jednosedi Su-22M4 i dvosedi Su-22UM-3K, sad već svi remontovani u WZL-2) završili u sastavu 40. taktičke eskadrila stacionirane u 21. vazduhoplovnoj bazi, koja je deo 1. taktičke vazduhoplovne brigade koja je bazirana na aerodromu Svidvin. Tokom prošle godine, svi ovi avioni prebačeni su u Miroslavec, gde su i sada, a sve to kako bi se baza Svidvin pripremila za dolazak novih aviona F-35.
Ruska Federacija je svoju flotu Su-17 povukla iz upotrebe 1998. godine, ali je Fitter nastavio da služi u nekoliko drugih zemalja, uključujući i Poljsku gde su mu dani sada već odbrojani. Naime, u intervju iz 2022, poljski brigadni general Ireneuš Novak, zamenik inspektora vazduhoplovstva u Glavnoj komandi poljskih oružanih snaga, izjavio je da Poljska namerava da povuče iz upotrebe svoje stare borbene avione Su-22 do kraja 2024, a svoje MiG-29 do kraja 2026. godine.
Stoga je vrlo verovatno da će avioni Su-22 koji se trenutno koriste, nastaviti sa operacijama do kraja ove godine, koja je određena kao poslednja godina njihove upotrebe.
Vojne vlasti su već odabrale većinu pilota Su-22 koji ispunjavaju uslove za obuku za laki borbeni avion KAI FA-50 Block 20. Kao rezultat toga, ukupno 24 pilota Su-22 odabrana su za program obuke podeljenih u tri grupe, od kojih se svaka sastojala od osam pilota. Dobar deo tih pilota, ako ne i svi, prošle godine su završili obuku na lakom borbenom avionu FA-50 u Južnoj Koreji, i već lete na tom tipu aviona u sastavu poljskog ratnog vazduhopovstva.
The post Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.