Izvor: Politika, 08.Apr.2015, 08:15   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Politička pozadina pada helikoptera

Spasavanje bebe iz Novog Pazara za deo javnosti postalo „udruženi zločinački poduhvat” Vučićevih ministara za promociju i slikanja

Buka i bes u delu javnosti odaju utisak da u Srbiji svi znaju sve o padu vojnog helikoptera 13. marta kod Aerodroma „Nikola Tesla”, u kom je poginulo sedam osoba, zajedno sa malim Šahinom iz porodice Ademović, ali epilog ovog slučaja kao da je još daleko. Iz političkih ili nekih drugih razloga svi veruju samo u svoju istinu, baratajući >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << uglavnom činjenicama koje se uklapaju u njihovu verziju nesreće. Malo ko uzima u obzir sve raspoložive činjenice.

Ono u šta niko ne sumnja jeste to da je do tragedije došlo zbog želje da se pomogne pet dana staroj bebi čiji je život bio ugrožen. Mališan je morao hitno da bude prevezen iz Novog Pazara u neku veću zdravstvenu ustanovu. Sanitetskim vozilom je upućen u Kragujevac, ali je odron na Ibarskoj magistrali onemogućio da tamo i stigne. Napravljen je novi plan da se angažuje dežurna letelica Vojske Srbije, jer je vreme isticalo, a šanse da će beba preživeti su postajale sve manje.

Ni u jednoj dosadašnjoj verziji događaja od 13. marta nema odgovora na pitanje ko je ministra vojnog obavestio o drami na Ibarskoj magistrali. Direktor Opšte bolnice u Novom Pazaru Mirsad Đerlek je u više navrata pominjao da je, saznavši za dramu na Ibarskoj, alarmirao vojsku, policiju i Ministarstvo zdravlja. Nije poznato koga je tačno zvao, ali jeste poznato da je u 19.26 časova Bratislav Gašić telefonom pozvao generala Predraga Bandića kako bi se razmotrila mogućnost slanja helikoptera po bebu. Nekoliko sati kasnije helikopter je, u pokušaju da sleti po izuzetno lošim vremenskim uslovima, pao kod beogradskog civilnog Aerodroma „Nikola Tesla” u blizini Surčina.

Već sutradan tragedija se pretvorila u poligon za političke obračune: opozicija je tražila odgovornost političara na vlasti, kao i medija koji su, po njihovom mišljenju, bili podrška navodnoj „pi-ar” spasilačkoj akciji.

Izveštaji komisija za istraživanje uzroka nesreće objavljeni su prošlog petka uveče, a premijer Aleksandar Vučić je u subotu održao konferenciju za štampu na kojoj je pilote helikoptera nazvao herojima i iskoristio priliku da oštro optuži one koji politički eksploatišu tragediju. Izveštaji komisija ukazali su na primarnu odgovornost posade, ali i na sumnju u odgovornost vojnih generala i pukovnika zbog nepoštovanja procedura, kao i eventualnu odgovornost neimenovanih civila.

I dok Više javno tužilaštvo u Beogradu nastavlja „istražne radnje protiv određenog broja lica u cilju potpunog utvrđivanja svih relevantnih činjenica u vezi sa nesrećom”, obračun između političara se nastavlja. Gordana Čomić, zamenica predsednika Demokratske stranke i ministarka odbrane vlade u senci juče je izjavila da će DS tražiti od Narodne skupštine osnivanje anketnog odbora za utvrđivanje činjenica o helikopterskoj nesreći, ali i da zakaže sednicu na kojoj će nadležni ministri i druga odgovorna lica odgovarati na pitanja poslanika u vezi sa ovom temom.

Šta se zapravo, prema činjenicama koje danas znamo, dešavalo tog petka, 13. marta? Posle drugog bezuspešnog pokušaja sletanja na aerodrom, izgubio se kontakt sa letelicom, da bi potraga za posadom i putnicima počela malo posle 23 časa, do kada je bilo goriva u rezervoaru. Iz izveštaja smo saznali da je kod pilota i jednog od letača tehničara bilo alkohola u krvi. Zatraženo je i utvrđivanje odgovornosti generala Ranka Živaka i Predraga Bandića, kao i dva pukovnika – Ljubomira Josifovića i Gordana Pavlovića. Konačnu reč o odgovornosti daće tužilaštvo, posle istrage.

Ispostavilo se da su mnoge u međuvremenu lansirane glasine bile pogrešne: da u sanitetskom vozilu nije bilo dovoljno kiseonika (što su demantovali medicinari iz Novog Pazara), da u Mi-17 nije bilo dovoljno goriva, pa je zato pao (i to se kasnije pokazalo pogrešnim), da je posada naterana da sleti na beogradski aerodrom da bi se pored bebe slikali ministri Zlatibor Lončar i Bratislav Gašić (što je delom demantovao premijer tvrdnjom da Gašić nije ni bio u Beogradu kad je helikopter poleteo iz Raške)...

Na društvenim mrežama i u delu javnosti najčvršće se održala teza da su vojni piloti, zdravstveni radnici i Šahin oterani u smrt zbog „nečije potrebe za medijskom promocijom”. Ta verzija zanemaruje činjenicu da su ministri zdravlja i odbrane mogli da dođu i na VMA ili na aerodrom u Batajnici da se slikaju.

Udovica majora Omera Mehića, Slavica, oglasila se posle objavljivanja izveštaja tvrdeći da njen suprug nikada nije pio.

„Gospoda u Beogradu su rekla svoje, a narod će reći svoje”, napomenula je Slavica za jedne beogradske medije. Gospođa Mehić je i u trenucima najvećeg bola ostala daleko odmerenija od nekih političara i tabloida.

Opštem metežu zbog tragedije, ruku na srce, doprineli su i mediji: dopisnik RTS-a iz Kraljeva je u noći tragedije javio da je beba zbrinuta u kragujevačkom Kliničkom centru, agencija Beta je objavila vest da je dete stiglo u beogradsku bolnicu. Tu vest je, uz druge medije, preneo i „Politikin” sajt.

Oni koji kritikuju političku eksploataciju tragedije ističu da bi zlonamernih interpretacija bilo i da je vojska odbila da angažuje helikopter, a da je Šahin preminuo u sanitetu, pred odronom. Nije isključeno ni da bi se čule zamerke da je vojska odbila da spasava dete bošnjačke nacionalnosti, a da su tokom poplava evakuisali „pola Obrenovca”...

Jedan beogradski tabloid juče je zatražio ostavke ministra odbrane i generala Ljubiše Dikovića, dok drugi opoziciono nastrojeni novinari insistiraju na otkrivanju identiteta kolega koji su navodno čekali bebu na Surčinu kako bi uslikali ministra zdravlja sa mališanom iz Novog Pazara. Teško je, međutim, utvrditi šta je toliko profesionalno sumnjivo u želji redakcija da izveste o dramatičnoj akciji spasavanja bebe.

----------------------------------------------------------------

Zašto „Nikola Tesla” a ne VMA?

Zašto je Mi-17 pošao na sletanje na beogradski civilni Aerodrom „Nikola Tesla”, a ne na heliodrom VMA ili na vojni aerodrom u Batajnici sa kojeg je poleteo? U izveštaju Komisije za ispitivanje uzroka nastanka vanrednog događaja, koju je osnovao načelnik Generalštaba general Ljubiša Diković, navodi se da su odluku o tome doneli dežurni oficir iz Operativnog centra RV i PVO i brigadni general Predrag Bandić, komandant 204. vazduhoplovne brigade sa aerodroma u Batajnici.

Pre nego što je Mi-17 poleteo sa Batajnice na zadatak, kontroli letenja najavljeno je da će se helikopter, po povratku iz Raške, spustiti na VMA. Tokom leta iz Raške prema Beogradu, ionako loši vremenski uslovi postaju sve gori.

„U vreme leta vazduhoplova za Beograd, rukovodilac operativnog dežurnog tima izvršio je procenu razvoja meteorološke situacije i uz konsultaciju sa brigadnim generalom Predragom Bandićem zaključeno je da se sletanje helikoptera izvrši na Aerodrom ’Nikola Tesla’ umesto na heliodrom VMA”, navodi se u izveštaju.

Komisija je ove navode potkrepila prilozima br. 42 i 44 ali oni nisu objavljeni, tako da se ne znaju detaljnije okolnosti donošenja te odluke. Može samo da se nagađa da je to urađeno na osnovu činjenice da je Aerodrom „Nikola Tesla” najbolje opremljeno mesto u Srbiji za sletanje u lošim meteorološkim uslovima, a možda i zato što je to, autoputem Šid–Beograd, najbliža lokacija Institutu za majku i dete na Novom Beogradu.

U drugom izveštaju, koji je sačinila Komisija za osnovno ispitivanje udesa helikoptera (koju je osnovao general-major Ranko Živak, komandant RV i PVO), navode se detalji komunikacije kontrole letenja i posade Mi-17 koja se približava Beogradu, u vezi sa mestom sletanja.

„Nakon javljanja Prilaznoj Beograd, posada dobija informaciju od kontrole da očekuju sletanje na Aerodrom ’Nikola Tesla’, nakon čega posada saopštava da im je destinacija VMA. Dobija odgovor da je mesto sletanja ’Nikola Tesla’, ali posada i dalje insistira za sletanje na VMA i traži podatke o meteo situaciji. Nakon dobijenih informacija posada saopštava da će zbog vidljivosti imati problema da sleti na Banjički vis (VMA) i da bi išao na sletanje po ILS-u na aerodrom Batajnica, nakon čega bi preleteo na Banjički vis. Kontrola mu saopštava da nastavi prema Beogradu. Posada ponovo saopštava da nastavlja direktno prema Banjičkom visu i da će ukoliko bude imao uslove izvršiti vizuelno sletanje, a ako nema uslova da ide po ILS aerodroma Batajnica, a posle toga vizuelno na Banjički vis. Kontrolor letenja posadi saopštava da je kompletan prihvat bebe organizovan na Aerodromu ’Nikola Tesla’. Posada potvrđuje i traži instrukciju za sletanje na Aerodrom ’Nikola Tesla’”, navodi se u izveštaju ove komisije.

----------------------------------------------------------------

Novinari u helikopterima

Tokom prošlogodišnjih majskih poplava „Politika” je i od Vojske Srbije i od MUP-a Srbije više puta tražila mesto u helikopteru za izveštača „Politike”, da bismo napravili reportažu o doturanju pomoći i spasavanju stanovništva. Nažalost, kolege iz elektronskih medija su uvek imale prioritet. Nije bilo ljutiš: redakcija je imala razumevanja za izuzetne napore pilota i vazduhoplovnog osoblja, među kojima su tih dana bili Omer Mehić i njegove stradale kolege.

Let vojnim transportnim helikopterima za novinare je profesionalni izazov ali i privilegija, budući da ovakve letelice nisu u komercijalnoj upotrebi. Ekipa „Politike” je jednom dobila priliku da napravi reportažu iz helikoptera prilikom uvežbavanja Službe traganja i spasavanja, upravo onog sistema u kojem je kobnog dana bila angažovana posada palog Mi-17.

Milan Galović, Dejana Ivanović

objavljeno: 08.04.2015.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.