Pešaci stradaju u Požegi, a u Valjevu nema rampi

Izvor: Blic, 04.Sep.2009, 06:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Pešaci stradaju u Požegi, a u Valjevu nema rampi

Užice, Valjevo - Pešaci koji neoprezno prelaze prugu, vozači koji ne poštuju signalizaciju, prelazi na kojima nema rampi, najveće su opasnosti na pruzi Beograd-Bar kroz Srbiju. Samo na teretnoj stanici u Požegi, koju pešaci koriste kao prečicu, poginulo je 18 ljudi, a na ukrštanju sa putem u valjevskom naselju Popučke, gde nema rampe, nastradalo je 20 ljudi.

Železnička stanica u Požegi najcrnja je, ali ne i jedina kritična tačka na barskoj pruzi, tvrde užički i >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << požeški železničari. Najveća opasnost, kažu mašinovođe i otpravnici vozova, vreba od neopreznih vozača i pešaka, i to na postojećim putnim prelazima u valjevskom kraju, gde vozači često ne poštuju signalizaciju, ali i zbog toga što pešaci često neoprezno prelaze, pa čak i šetaju prugom.

Dragan Đokić (58) iz sela Glumač 18. je žrtva koja je u poslednjih 30 godina stradala na stanici u Požegi. Većina poginulih glavom je platila želju da put od Požege prema naselju Visibaba, u kojoj se nalaze bolnica i Poljoprivredna škola, prekrati prelaskom preko stanice sa deset koloseka.

- I pored upozorenja, barem 1.000 ljudi dnevno prečicu prema drugom kraju grada traži preko pruge. Svakog dana u jedan sat po podne, kada je smena đaka i radnici krenu na posao, pitam se da li je ovo pruga ili korzo. Ne obaziru se na upozorenja, ne paze da li vozovi nailaze, da li se izvode kakvi radovi, kače vagoni - priča otpravnik vozova sa požeške železničke stanice.

Vidosav Radojević, iskusni mašinovođa iz Užica, kaže da je svuda u Evropi civilima zabranjen pristup pruzi, izuzev u Srbiji.

- Ubedljivo najgora deonica je između Valjeva i Barajeva. Tu nam najveće probleme zadaju vozači koji ne poštuju signalizaciju i nasumice prelaze prugu. Železnica je na tom potezu postavila najmodernije putne prelaze sa automatskim spuštanjem rampe, ali šta vredi. Ko zna koliko se puta dešavalo da obesni vozač jednostavno razvali spuštenu rampu da bi prešao preko pruge. U tim slučajevima centar u Požegi dobija signal da su svi putni prelazi neispravni posle čega se prosleđuju upozorenja mašinovođama. Tada smo primorani da zaustavljamo vozove ispred svakog prelaza i gledamo levo-desno da neko ne bi iskočio na put. Oprez je potreban i zbog pešaka koji se više i ne drže „ustaljenih" divljih prelaza, već pretrčavaju gde ko stigne - priča Radojević. Između Valjeva i Barajeva, nastavlja Radojević, na desetine je divljih prelaza preko kojih ljudi voze kombajne, vršalice, kamione, traktore.

- Zamislite da mašinovođa mora da koči putničku kompoziciju da bi propustio traktor natovaren senom, čiji vozač, iako je spazio voz, nastavlja po svome i dalje upravlja prugom. To samo ima u Srbiji, da voz mora da stane ili uspori zbog kolone ljudi koja je prugom pošla na kupanje, pa idu šinama, čak i kroz tunele - dodaje Radojević.

Od Užica do crnogorske granice, priča ovaj mašinovođa, gotovo da nema sličnih incidenata, izuzimajući probleme sa stokom koja se napasa kraj pruge preko Zlatibora. Ovuda, kaže Radojević, pozornost zahteva loša pruga na kojoj su pragovi postavljeni 1971. i 1972. godine, a svaki treći je truo.

Na delu pruge Beograd - Bar kroz valjevski kraj, najopasniji je pružni prelaz u selu Popučke na kojem je u ovoj deceniji život izgubilo ili je teško povređeno 20 ljudi tako što je na njihova vozila naleteo voz. Taj prelaz ima svetlosnu i zvučnu signalizaciju, ali je zbog velikog broja nesreća neophodna i rampa koja bi, po obećanjima nadležnih u „Železnicama Srbije", trebalo da bude instalirana ove godine. Na barskoj pruzi kroz valjevski kraj postoje još najmanje četiri prelaza koji nemaju rampu, a situacija na njima je pogoršana nakon proširenja magistralnog puta Valjevo - Lajkovac uz koji prolazi pruga. Pošto je kolovoz proširen, na pojedinim prelazima zadnji kraj dužeg automobila ili kamiona ostaje da „visi" na magistrali.

Kritičan je i pružni prelaz u selu Valjevska Loznica koji takođe nema rampu. Bez zaštitne rampe je i pružni prelaz između Popučaka i Divaca, čiji put vodi ka sportskom aerodromu u Divcima, a pored njega veliki oprez je potreban i na pružnom prelazu u prigradskom naselju Gorić, na drumu koji vodi ka budućoj industrijskoj zoni. Svi ovi prelazi obeleženi su Andrejinim krstom, uz zvučni i svetlosni signal, pa su nadležni tvrdili da su do sada uzroci svih tragedija nepažnja i neopreznost vozača.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.