![[POSLEDNJA VEST] Makedonci dodaju još jedan AT-802 u svoje vazduhoplovne operacije gašenja požara koji su skoro uništili sportski aerodrom Stenkovec 9. jula](https://static.vesti.rs/slike-4/POSLEDNJA-VEST-Makedonci-dodaju-jos-jedan-AT-802-u-svoje-vazduhoplovne-operacije-gasenja-pozara-koje-su-skoro-unistile-sportski-aerodrom-Stenkovec-9-jula.png)
Izvor: TangoSix.rs, 12.Jul.2025, 16:42
[POSLEDNJA VEST] Makedonci dodaju još jedan AT-802 u svoje vazduhoplovne operacije gašenja požara koji su skoro uništili sportski aerodrom Stenkovec 9. jula
Makedonska Direkcija za zaštitu i spasavanje (DZS) danas je dobila svoj drugi avion Air Tractor AT-802A Fire Boss koji je prolazio planirani godišnji pregled u organizaciji za održavanje i popravku „Urbe Aero“ u Viner Nojštatu, Austrija. Avion registracione oznake Z3-BGU (fabrički broj „802A-0313“) poleteo je sa aerodroma Viner Nojštat u 12:05 časova i, preletevši vazdušne prostore Austrije, Mađarske i Srbije (gde je leteo od 13:15 do 15:19 časova), stigao je na odredište Makedoniju, >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << sletevši na međunarodni aerodrom Skoplje u 15:36 časova.
Avion je poslan u „Urbe Aero“ na servisiranje 3. aprila, a njegov povratak u Skoplje povećava broj letelica Air Tractor dostupnih Makedoniji na dva aviona. Drugi je Z3-BGV koji je u aktivnoj upotrebi od 7. jula. Treći makedonski AT-802A, registrovan kao Z3-BGT, još uvek prolazi godišnji pregled i očekuje se da će se vratiti u zemlju što je pre moguće, ali vrlo verovatno u avgustu.
Radovi na Z3-BGU / Foto: „Urbe Aero“
Dolazak Z3-BGU danas popodne je važan jer pomaže naciji u nevolji da zaposli još jedan avion većeg kapaciteta. Naime, amfibijski Air Tractor AT-802A Fire Boss je avion za gašenje požara najvećeg kapaciteta u vlasništvu vlade u Skoplju sa rezervoarom koji može da primi 3.104 litra vode. Njegove amfibijske karakteristike (opremljen je parom plovaka opremljenih uvlačivim stajnim trapom) znače da može da deluje sa klasičnih (asfaltiranih i neasfaltiranih) pista, ali i sa prirodnih i veštačkih jezera u Makedoniji. Avion takođe može da napadne požare protivpožarnom penom i retardantom, omogućavajući efikasnije gašenje šumskih požara (kada se koristi pena) ili ograničavanje perimetra i širenja vatre, ali i „gušenje“ vatre uklanjanjem njenog osnovnog elementa – kiseonika (kada se koristi retardant).
Makedonski kapaciteti za gašenje požara iz vazduha ove godine se takođe oslanjaju na policijske i vojne helikoptere. Do sada su u akciji viđeni helikopteri Agusta-Bell 212 (registrovani MAP-7751, uskoro će biti preregistrovan u Z3-HHE) i Bell 412EP (registrovani Z3-HHF) makedonske policijske helikopterske jedinice „Jastrebi“, i helikopteri Mi-8MT makedonskih oružanih snaga.
Ove godine šumski požari su počeli 29. juna, mnogo ranije nego prošle godine. Najgori dan do sada, sa uraganskim vetrovima koji su doprineli eskalaciji šumskih požara širom Makedonije, dogodio se 9. jula. Do tada su dva civila izgubila život (jedan blizu Skoplja i jedan blizu Krive Palanke), dok su mnogi objekti i dragocene šume izgoreli. Kao jedan od najvidljivijih primera pretrpljene štete, objavljujemo fotografiju sportskog aerodroma Stenkovec snimljenu kamerom putnika koji je leteo komercijalnim letom za Skoplje 10. jula.
Sportski aerodrom Stenkovec iz aviona. Centralno je spaljena pista a severno do nje hangari koji su preživeli
Smešten u blizini Skoplja i blizu autoputa A4 koji povezuje Skoplje i Prištinu, sportski aerodrom je bio na samo nekoliko minuta od katastrofe i skoro je izgubljen popodne 9. jula. Srećom, zahvaljujući članovima lokalnih vazduhoplovnih organizacija i građanima koji rade u Stenkovcu i obližnjim kompanijama, hangari su spašeni zajedno sa svim avionima u njima. Međutim, neasfaltirana pista je izgorela zajedno sa jednim objektom koji je koristio proizvođač sladoleda Frikom.
Većina aktivnosti trenutno je usmerena na gašenje velikog požara u području sela Nikolić, na Dojranskom jezeru, na samoj granici sa Grčkom.
Juče je viđen policijski Bel 412EP kako radi tamo ceo dan i izbacuje više od 80 tona vode koristeći svoj DART Simplex Aerospace Model 304 sistem kapaciteta 1.420 litara. Danas, Bambi Bucket sisteme koriste helikopteri AB.212 (1.000 litara) i Mi-8MT (2.500 litara), a vojska je prijavila isporuku 32,5 tona vode u 13 bacanja tokom operacija u trajanju od 3 sata i 20 minuta.
Na grčkoj strani granice, viđeni su avioni CL-415 grčkog ratnog vazduhoplovstva i komercijalno iznajmljeni Air Tractori AT-802A Fire Boss kako izleću iz Dojranskog jezera, uz podršku komercijalnih helikoptera Bell 214ST i S-64 Skycrane.
The post [POSLEDNJA VEST] Makedonci dodaju još jedan AT-802 u svoje vazduhoplovne operacije gašenja požara koji su skoro uništili sportski aerodrom Stenkovec 9. jula appeared first on Tango Six.