„Orao” pao u Barandu, pilot se katapultirao

Izvor: Politika, 21.Maj.2008, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

„Orao” pao u Barandu, pilot se katapultirao

Major Tomas Janik primljen je na Vojnomedicinsku akademiju u Beogradu sa prelomom potkolenice i van životne je opasnosti

U području banatskog sela Baranda, juče oko 11.30 sati, avion Vazduhoplovstva i PVO Srbije tipa „orao” srušio se tokom izvršenja rutinskog zadatka. Pilot letelice, major Tomas Janik uspeo je da se katapultira iz aviona, ali je prilikom prizemljenja na vrlo nepristupačan teren, oko kilometar od sela Baranda, lakše povređen i ima prelom potkolenice.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << />
Specijalni spasilački helikopter Vazduhoplovstva i PVO Srbije pronašao je i evakuisao pilota za samo 30 minuta od trenutka udesa „orla”. Povređenog majora Janika, koji je primljen na Vojnomedicinsku akademiju u Beogradu, odmah su obišli ministar odbrane Dragan Šutanovac i zamenik načelnika Generalštaba vojske Srbije general Miletić.

Major Tomas Janik poleteo je sa svojim „orlom” sa vojnog aerodroma Lađevci kraj Kraljeva u sredu oko 11.10 sati. U pratnji majora Janika bio je još jedan avion tipa „orao” iz sastava 241. lovačko-bombarderske eskadrile 98. avijacijske brigade. Major Janik rođen je 18. septembra 1971. godine, stupio je u vojsku Srbije po završetku 45. klase Vazduhoplovne vojne akademije 20. jula 1996. U trenutku nesreće, obavljao je dužnost komandira Drugog odeljenja u 241. eskadrili, a kao pilot ima četvrtu kategoriju, prvi stepen stručne borbene osposobljenosti i završen kurs za nastavnike letenja sa letačkom ocenom 4,55. Do 20. maja 2008. major je imao u ovoj godini 16 sati naleta.

Što se tiče aviona „orao” koji se srušio, to je bila letelica sa evidencijskim brojem 25114, proizvedena u fabrici „Soko” u Mostaru 18. jula 1985. godine. Aparat je imao jedan remont u zavodu „Moma Stanojlović" u Batajnici i sa remonta je u jedinicu primljen 16. marta 2007. Od momenta vraćanja u jedinicu avion je od predviđenih 1.000 sati leteo 42 sata.

Po svim tim podacima reč je, dakle, o relativno iskusnom pilotu za taj tip aviona i letelici koja je tehnički solidno održavana. Naravno da broj sati naleta naših pilota nije na svetskom nivou, ali to je nešto duža priča. Činjenica je da je za Vazduhoplovstvo i PVO Srbije ovo prvi pad neke letelice posle više od četiri godine, naime tada se srušio helikopter, a da je poslednji „orao” pre ovog pao pre osam godina.

Istina, nije se proteklih godina ni letelo mnogo, ali u svim avijacijama sveta, pa i u onim najsavremenijim, avioni i helikopteri padaju i u vreme mira.

Tehnička greška, ili ljudski faktor, to će ustanoviti specijalna komisija koju je komandant Vazduhoplovstva i PVO Srbije već formirao. „Orao” ima dva motora, pa je malo verovatno da su oba mogla odjednom da otkažu. Moguće je da je došlo do momentalnog otkaza sistema za upravljanje avionom, odnosno do nekog teškog kvara, jer bi u svakom drugom slučaju pilot pokušao da spasi avion i ne bi išao na katapultiranje. Jer, „orao” je „igračka” koja košta oko sedam miliona dolara i nijedan pilot iz njega ne iskače zbog „sitnice”.

Prisebnost majora Janika u vrlo teškoj situaciji ogleda se i u tome što je avion uspeo da usmeri ka nenaseljenom području i tako izbegne eventualne ljudske žrtve i materijalnu štetu na mestu pada letelice.

Inače, naša avijacija ima tridesetak aviona tipa „orao” u raznim varijantama, od lovačko-bombarderske do izviđačke.

Specijalna komisija verovatno će vrlo brzo moći da kaže šta je uzrok ove nesreće. Pilotsko sedište za katapultiranje na „orlu” tipa „martin bejker nula-nula”, inače britanske proizvodnje sa piro-raketama iz fabrike u Mojkovcu u Crnoj Gori, odradilo je svoje i život pilota je spasen.

Sve ostalo videćemo u izveštaju komisije.

Miroslav Lazanski

-----------------------------------------------------------

Prelom leve potkolenice

Pilot, major Tomas Janik, koji se spasao katapultiranjem iz aviona „orao” prilikom pada te letilice kod sela Baranda, van je životne opasnosti, saopštila je Vojnomedicinska akademija.

Pilot je primljen u svesnom stanju na VMA u 14.45 sati, „a po kliničkom pregledu utvrđen je prelom leve potkolenice i isključene su životno ugrožavajuće povrede”, navedeno je u saopštenju. „Odmah je započeta dijagnostička obrada svih sistema radi određivanja daljeg plana lečenja.”

Tanjug

-----------------------------------------------------------

Iskusan letač

Kraljevo - Vojni avion koji se juče srušio, poleteo je sa vojnog aerodroma u Lađevcima kod Kraljeva. Na tom aerodromu je još od 1996. godine stacionirana 98. acijacijska baza. Komadant aerodroma pukovnik Dragan Joksimović, za sada, nije mogao ništa da nam kaže o eventualnim uzrocima pada aviona.

Inače, major Tomas Janik (37) iskusan je pilot.

Kako nam je objasnila njegova tašta Gordana Jakšić, još tokom vožnje od mesta udesa do vojne bolnice pozajmio je telefon i javio se supruzi Mariji (30) sa kojom živi u Kraljevu. Njih dvoje imaju dvoje dece Andreu (4) i Miloša (6) kojima je rečeno da je „tata igrao fudbal, povredio nogu i zato je avionom prebačen u bolnicu u Beograd gde će brzo ozdraviti".

M. D.

-----------------------------------------------------------

Šta kažu očevici

Baranda - Letelica, za koju se kasnije ispostavilo da je reč o avionu Vojske Srbije, pala je juče na njivu koja se nalazi na izlasku iz sela Baranda nedaleko od puta koji vodi prema selu Sakule. Svedoci tvrde da su videli avion koji se stropoštao u zemlju i nakon toga čuli strahovitu eksploziju.

Nakon nesreće civilna i vojna policija su prekinule saobraćaj između Barande i Sakula i mestu pada mogla su da priđu samo službena lica pošto je ceo prostor bio blokiran. Nakon uviđaja pripadnici Vojske Srbije raščistili su teren.

Saša Erdeljan iz Barande video je avion kako pada.

- Dan je bio lep i jasno sam video kako se velikom brzinom približava prema zemlji i onda je u dodiru sa tlom eksplodirao. Onda sam u vazduhu primetio padobranca. Bio je dosta blizu i pretpostavljam da se spasao u poslednji čas pošto se katapultirao nekoliko sekundi pre nego što je letelica udarila u zemlju - priča Saša koji je bio na mestu pada aviona od koga je nakon eksplozije ostalo samo parče trupa u zemlji, a sve ostalo se pretvorilo u paramparčad.

Anđelko Paunov kaže da je „orao” skončao na njegovoj njivi.

- To je bio strašan udar, a od eksplozije je zemlja prekrila deo puta koji je udaljen i pedesetak metara. Svima nam je laknulo kada su nam neke komšije posvedočile da se pilot spasao, jer je viđen kako se spušta padobranom - rekao je Anđelko Paunov.

Meštani Barande i obližnje Čente gde se čula eksplozija nisu odmah marili za nju, jer se ovde nalazi vojni poligon i česta su nadletanja aviona i čuje se buka u vreme čestih vežbi gađanja. U nesreću se posumnjalo kada se u vazduhu pojavio dim. Srećna je okolnost što se nije srušio na neku od barandskih kuća, koje se one nalaze tek nekih dvesta-trista metara od mesta pada.

Đ. Đukić

[objavljeno: 22/05/2008]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.