Izvor: B92, 01.Jul.2010, 11:35 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Opasna plovidba preko Dunava
Beograd -- Zbog porasta vodostaja na Dunavu, hidroelektrana Đerdap I morala je da otvori prelivna polja i ispusti vodu Đerdapskog jezera da bi prihvatila onu koja dolazi.
To je izazvalo pad vodostaja na delu dunava od Đerdapa I do Golupca, i do 12 metara, što je stvorilo velike probleme u plovidbi.
Umesto za 10 sati, koliko je potrebno da se brodom pređe 100 km plovnog puta od Đerdapa I do Golupca, već više od mesec dana kapetani brodova putuju po nekoliko nedelja.
>> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << />
Na pojedinim delovima reke maksimalna brzina kojom se plovi uzvodno je samo 300 metara na sat što plovidbu čini neisplativom.
Ovakva situacija je nastala zbog toga što je HE Derdap I morala da otvori sva prelivna polja kako bi u Đerdapsko jezero prihvatila velike količine vode koje zbog obilnih padavina iz Evrope pristižu Dunavom.
To je, osim pada vodostaja, prouzrokovalo i ubrzanje matice reke.
Najveća opasnost je u Velikom i Malom Kazanu gde je Dunav najuži i najbrži, pa postoji realna opasnost da kapetani izgube kontrolu nad brodom, da dođe do udara u stene i potapanja broda.
Da bi ovaj problem bio rešen, potrebno je da se za istim stolom nađu predstavnici nadležnih lučkih Kapetanija, srpsko rumunske komisije Đerdapa, Ministarstva za infrastrukturu, a prvi korak učinili su predstavnici direkcije za unutrašnje plovne puteve.
Zanimljivo je da rešenje za ovaj problem postoji.
Pre izgradnje hidroelektrane Đerdap jedan, plovidba je u ovakvim uslovima bila organizovana pomoću lokomotivne vuče, ili brodova tegljača kojima su upravljali specijalno obučeni kapetani navigatori.
Ovi brodovi su pomoću specijalnih vučnih sajli pomagali brodovima da lakše i bezbednije prođu kritične delove plovnog puta.