Izvor: B92, 16.Jun.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ombudsmana čeka puno posla

Beograd -- Prema prvim iskustvima lokalnih ombudsmana u Srbiji republičkog zaštitnika prava građana čeka puno posla.

Prvi ombudsmani koji su imenovani u Srbiji upozoravaju da će najveći deo radnog vremena morati da potroši na edukaciju građana šta je njegov pravi posao.

S obzirom da je institucija ombudsmana u slobodnom žargonu u Srbiji prevedena u narodnog advokata veliki broj građana očekuje i da ih omudsmani besplatno zastupaju na sudu ili da im pišu >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << žalbe ili predstavke za sve i svašta. Ipak iskustva govore da čak i u razvijenom svetu mali broj ljudi zna šta je zadatak omudsmana, a građani im se žale na mnogo toga što izlazi iz okvira njihovih ovlašćenja.

Za sedam meseci funkcionisanja kancelarije omudsmana u Beogradu ,građani su im se najviše žalili na opštine, pravosuđe, na fond za penzijskoi invalidsko osiguranje, MUP EPS i Telekom što nije u njihovoj nadležnosti.

Gradski ombudsman Dušanka Gaćeša napominje da ona i njene kolege mogu da reaguju samo kada su prethodno iskorišćena sva pravna sredstva.

"Ja nisam osoba koja treba mačem da rešava stvari, nego ja treba da rešim sistemski. Treba da pomognem građanima, a u isto vreme treba da dam priliku i onom protiv koga vodim istragu da se izjasni o tim navodima. Ne mora biti tačno baš do detalja ono što mi je stranka rekla. Ali ako utvrdim da je zaista povređeno nečije pravo, ja reagujem", kaže Gaćeša.

Nevladine organizacije smatraju da je uprkos predrasudama građana institucija ombudsmana jako važna.

"Mi imamo primer koji zapravo govori koliko to zavisi od ličnosti. I koliko to zavisi od upornosti te ličnosti da te principe zastupa u povereniku za dostupnost informacija. Dakle to je čovek koji se pokazao u našim uslovima uprkos svim otporima institucija usoeva da ppribavi građanima informacije na koje imaju pravo. Ja očekujem da će i naš ombudsman ko god to bio staviti taj princip iznad svih drugih princip i obavljati svoj posao kako treba", kaže Miljenko Dereta, izvršni direktor nevladine organizacije Građanske inicija.

Dereta prenosi i iskustvo norveškog ombudsmana prema kome su građani bili u pravu u svega 10 do 15 % slučajeva u odnosu na ukupan broj pritužbi.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.