Od udžbenika beže i đaci i nastavnici

Izvor: RTS, 22.Mar.2014, 21:20   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Od udžbenika beže i đaci i nastavnici

Šareni, uz zanimljivosti i rebuse, udžbenici i dalje ne ostvaruju svoju suštinsku ulogu - da podstiču učenje s razumevanjem. Istraživanja pokazuju da učeničke knjige najviše napreduju u pogledu dizajna. Udžbenici se slabo koriste u školi - nastavnici najčešće diktiraju lekcije, a đaci ih koriste samo kada moraju.

Da bi bilo koji test đaci dobro uradili neophodno je učenje s razumevanjem, logičko razmišljanje i, pre svega, funkcionalno znanje. Put do toga ide preko >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << dobrog udžbenika. Najnovija istraživanja Instituta za psihologiju koja sumiraju dugogodišnje praćenje kvaliteta udžbenika pokazuju da napretka ima, ali najviše u dizajnu učeničkih knjiga. Udžbenici se i dalje slabo koriste u školi, iz njih se uči kod kuće - i to kad se mora.

Šareniji, likovno bogatiji, sa zanimljivostima i rebusima, ipak i dalje ne ostvaruju svoju suštinsku ulogu - da podstiču učenje s razumevanjem.

"Još uvek nedostaje ona potpora da uče učenika da misli, kako se izgrađuje znanje, prosto da dovodi učenika u situaciju da mora da misli dok uči, a ne da jednostavno ponavlja i samim tim napamet uči informacije koje su date i prezentovane u udžbeniku", rekla je Slobodanka Antić sa Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.

Udžbenik je "kao nužno zlo". Izbegava se, priznaju đaci, što se više može. Tome podležu i nastavnici.

Školarci kažu da nastavnici pretežno diktiraju - neki manje, neki više. Retko kad koriste udžbenike jer smatraju da je bolje učiti iz sveske.

Profesori su saglasni s tim da udžbenici nisu dovoljno zastupljeni u nastavi. Razlozi su različiti.

"Postoji izbor knjiga koji je napravljen od pre nekoliko godina, pa se udžbenici nasleđuju, samim tim smo limitirani u izboru svake godine", kaže učiteljica Svetlana Babić.

"Video sam mnogo puta prvu nastavnu jedinicu nejasnu i nama odraslima, a kamoli detetu", kaže Dragi Lukić, direktor Osnovne škole "Svetozar Marković" u Beogradu.

U bici da se dopre do deteta niko se ne trudi dovoljno, tvrde stručnjaci. Profesori nisu dovoljno dobri posrednici u, kako kažu, prodaji znanja deci. Piscima đačkih knjiga zameraju da suštinski nisu bliski deci.

"To znači da potpuno razumeju način njegovog razmišljanja, jezik kojim se služi, njegova interesovanja i potrebe da nađu put do učenika takav kakav jeste", kaže Slobodanka Antić.

U Zavodu za izdavanje udžbenika kažu da je u poslednjih 20 godina učinjeno sve da se udžbenici prilagode trenutku u kojem učenik stiče znanje. 

"Oni kad-kad mogu da budu teški za razumevanje, ali nikada ne smeju biti van onoga što je nastavni plan i program koji neko u Ministarstvu prosvete mora dobro da proceni koji program za koji uzrast važi", rekla je Jelena Ivanović iz Zavoda.

U cilju približavanja učeniku, Zavod najavljuje "živi udžbenik".

"Dete će pomoću telefona koji imaju takav program, recimo iz predmeta istorije, odmah moći da dobije živu sliku iz filma, ili, da kažem, pokretnih slika o događaju o kojem je reč", kaže Ivanović.

Kako je istaknuto, takva proširena realnost biće prelazna faza do elektronskog udžbenika koji đake čeka u budućnosti.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.