Izvor: Glas javnosti, 04.Sep.2011, 07:16 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Novim zakonom do većih ovlašćenja Direkciji za železnice
BEOGRAD - Predlog zakona o železnicama, koji je na dnevnom redu predstojeće sednice Skupštine Srbije, daje veća ovlašćenja Direkciji za železnice, koja će ubuduće moći da donosi podzakonske propise koji su neophodni za bezbedno i nesmetano obavljanje železničkog saobraćaja.
Direkciji za železnice se daju ovlašćenja za donošenje podzakonskih akata i za donošenje propisa od značaja za bezbednost železničkog saobraćaja koji se donose na osnovu Zakona o bezbednosti u >> Pročitaj celu vest na sajtu Glas javnosti << železničkom saobraćaju.
Ta direkcija će u oblasti regulisanja bezbednosti i interoperabilnosti železničkog saobraćaja, pored ostalog, izdavati, produžavati važenje, menjati i oduzimati sertifikate o bezbednosti za upravljanje i prevoz železničkom infrastrukturom, odobravati puštanje u rad strukturnih podsistema železničkog sistema, proveravati funkcionalnost tog sistema, odobravati puštanje u rad novih i znatno izmenjenih železničkih vozila...
Direkcija će imati obavezu da pripremi godišnji izveštaj o stanju bezbednosti i interoperabilnosti železničkog saobraćaja u prethodnoj godini i dostavi ga Vladi Srbije najkasnije do kraja juna tekuće godine, kao i da ga objavi na sajtu.
Značajna novina u tom aktu jeste i uvođenje Nacionalnog programa železničke infrastrukture koji, na predlog Vlade Srbije, donosi Skupština Srbije i predstavlja planski akt od nacionalnog značaja u oblasti železnice.
Predloženim zakonom vrši se i usklađivanje rešenja u toj oblasti sa "novim paketima" direktiva Evropske unije, piše u obrazloženju tog akta.
"Zaostajanje u usklađivanju propisa Srbije koji se odnose na železnički saobraćaj u odnosu na propise EU, kao i zaostajanje u restruktuiranju javnog železničkog preduzeća, odnosno celokupnog sistema železničkog saobraćaja na teritoriji Srbije, već je dovelo do njihove nekompatibilnosti ili neusklađenosti i sa železnicama zemalja u okruženju i zemalja EU", navela je Vlada Srbije.
To je dovelo do disproporcije u investiranju u železnicu u poređenju sa drumskom infrastrukturom, a razlog tome je što nijedan investitor ne želi da ulaže u nerestruktuiranu, zastarelo organizovanu i neefikasnu železnicu.
Neke posledice se već osećaju, a to je zaobilaženje Koridora 10, kao prirodno najpogodnijeg i najkraćeg puta iz zapadne Evrope za Tursku i Bliski istok i skretanje tokova roba na alternativne pravce kroz Rumuniju i Bugarsku.
Vlada Srbije predložila je donošenje zakona po hitnom postupku kako bi bile izbegnute značajne štetne posledice po železnički saobraćaj i celokupnu privredu Srbije. Predlog zakona o železnicama jedan je od tri zakona koji se nalaze na dnevnom redu prve sednice Skupštine Srbije posle letnje pauze, a koja je zakazana za sredu, 7. septembra.