Novi detalji ugovora sa Erbasom: „Moma Stanojlović“ servisni centar regije za Gazele, uskoro konkurs za zanavljanje kadra

Izvor: TangoSix.rs, 20.Mar.2017, 11:59   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Novi detalji ugovora sa Erbasom: „Moma Stanojlović“ servisni centar regije za Gazele, uskoro konkurs za zanavljanje kadra

Po rečima načelnika Uprave za odbrambene tehnologije Ministarstva odbrane general-majora prof. dr. Bojana Zrnića helikopteri H145 i H145M počeće da stižu u Srbiju od novembra 2018. sa završetkom isporuke do kraja 2019.
General Zrnić je prošlog vikenda takođe prvi put pričao o širim aspektima ugovora sa Erbasom i izazovima ali i prilikama koje čekaju vazduhoplovni zavod „Moma Stanojlović“. Najavio je hitan konkurs za nove kadrove zavoda koje će Ministarstvo >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << odbrane uskoro raspisati, detalje o perspektivi održavanja helikoptera Gazela ali i informaciju da se Erbas obavezao da će od „Mome“ kupovati gumeno zaptivni materijal.
Iznos ugovora ostaje poverljiv Za razliku od rešenja problema lovačke avijacije i najavljenih novih razmišljanja o tome ko treba imati prioritet modernizacije u školsko-jurišnom segmentu, ugovor sa Erbasom je po svemu sudeći daleko od ograničenih (jedinih mogućih) opcija, nedostatka šire slike ili improvizacije.
Do sada smo imali samo jednu zvaničnu najavu u kojoj jeste pomenut aspekt ugovora o široj industrijskoj saradnji ali je tek prošle subote, na seminaru Ministarstva odbrane u Zrenjaninu, tokom svog predavanja posvećenog opremanju i modernizaciji Vojske Srbije, Zrnić izneo do sada najveći broj detalja o tome šta će sve direktno i indirektno doneti ugovor sa Erbasom:
– Ugovor o nabavci višenamenskog lakog transportnog helikoptera H145 je ovih dana stupio na snagu i ima dva aspekta. Nabavku helikoptera i industrijsku saradnju.
Nabavka ovih helikoptera je jedna prilično krupna pobeda da tako kažem. Situacija je trenutno da ovako mala zemlja u svojim vojnim i policijskim snagama trenutno ima četiri tipa helikoptera od četiri proizvođača.
Sada su se vojska i policija dogovorile da unificiraju platforme i to je istorijski napredak u ovoj oblasti, ne samo u smislu nabavke helikoptera.
Ti helikopteri će početi da stižu od oktobra, najkasnije novembra 2018. godine i isporuke će se završiti do kraja 2019. godine. Šest helikoptera za vojsku od toga četiri sa mogućnošću integracije naoružanja. Od gondola sa mitraljezom kalibra 7,62 mm do topa 20 mm, mogućnosti lansiranja nevođenih raketnih zrna i mogućnosti integracije vođenih sistema naoružanja. –
Nabavkom H145 rešava se i problem održavanja Gazela / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Na pitanje medija o konkretnom iznosu ugovora Zrnić je objasnio da Ministarstvo odbrane nema problem sa davanjem takve informacije ali da je, kako kaže, to jasno definisano u potpisanom ugovoru:
– Saopštiti cenu helikoptera baš nije jednostavno. Naravno ne iz ugla Ministarstva odbrane. Mi nemamo nikakav problem da to saopštimo, naprotiv. Jer potrošene su pare poreskih obveznika.
Ima jedan mali drugi detalj. Oni koji prodaju te letelice nemaju isti žar i volju da po istoj ceni prodaju helikoptere svakom kupcu. Traže, naravno, maksimizaciju profita. Kad se kaže da su Srbima prodali helikopter po jednoj ceni onda svi drugi mogu, na primer, da traže da se njima proda baš po toj ceni. Siguran sam da Erbas ne bi bio onakav kakav je danas da je tako radio. Zato vam onda prvo u ugovoru stave član koji se zove poverljivost podataka. Pa možete da kažete sve ali ne možete da kažete cenu. –

„Moma“ postaje centar za održavanje Gazela – Drugi deo ovog ugovora je važan sa aspekta industrijskog paketa. O tome je manje pisano a mislim da je jednako važno. Dakle dobiće se aspekt tehnologije za rešavanje dva problema, jednog starog i jednog novog. – započeo je Zrnić i nastavio:
– Stari problem je održavanje helikoptera Gazela. Mi trenutno imamo 45+ helikoptera Gazela, sa MUP-ovim to je 50+, region Zapadnog Balkana ima 70+ Gazela. Remontni zavod „Moma Stanojlović“ jedini u regiji ima kapacitet da održava taj helikopter ali smo se trenutno samo samoproglasili za to.
Za to mora neko drugi da nas proglasi, naravno. Taj neko drugi se obećao ovim ugovorom da će besplatno za nas da izvrši proces sertifikacije čak i do opremanja. Čak će se u „Momi“ proizvoditi i gumeno zaptivni materijal koji će nakon sertifikacije sam Erbas kupovati za sebe, na to su se obavezali. Ne smem zbog ugovora da vam govorim konkretne godišnje količine ali u evrima će biti veoma ozbiljne. Sad više strahujemo da li ćemo mi moći da ih toliko proizvedemo, ali polako.
Ugovorom je predviđen transfer tehnologije za održavanje H145 koji kao letelica apsolutno nema veze s bilo čim što Srbija trenutno ima u vazduhoplovstvu. Radi se o najsavremenijoj digitalnoj avionici koja zahteva veliku absorpcionu moć. Dogodiće se prilično velika dubina u transferu tehnologije. Kada imate neku malu flotu vi imate glavobolju do koje mere da investirate u dubinu uređaja, dokumentacije i svega što je potrebno za nivo nekog održavanja, na primer za T nivo.
Kad bude završena sertifikacija „Mome“ koja će se desiti krajem drugog kvartala 2018. godine on će od Erbasa da dobije ekskluzivitet za vršenje radova na takozvanim C2 pregledima posle 4000 sati i T2 nakon 12 godina vremenskog resursa na svim helikopterima Gazela uključujući i teritorije Bosne i Hercegovine i Crne Gore.
Obaveza Erbasa će biti da vrši promociju „Mome“ kao servisnog centra. Podsetiću da će „Moma“ biti treći centar van Nemačke i Francuske koji je Erbas sertifikovao za održavanje helikoptera. Ono što ja mogu reći je da se nadam da ćemo uspeti da iskoristimo tu veliku priliku. – rekao je Zrnić.
Uskoro konkurs za nove kadrove u „Momi“ Od sada sve oči, ponovo, uprte u „Momu“ / Foto: Ministarstvo odbrane Kada je upitan da li očekuje izazove u procesu sertifikacije zavoda kao i izazove u segmentu kadrova Zrnić je bio otvoren:
– Svima su nam poznata unutrašnja ograničenja i problem kako da dođemo do stimulativnog sistema u kojem možemo zadržati ljude da rade kada su tržišne prilike van vojske privlačnije.
Što se „Mome“ tiče reći ću očigledno, lakše je rešiti problem nedostajeće opreme. Tu imate pare i jednostavno nabavite opremu. Naš problem je visoko kvalifikovani kadar. Imamo problem zadržavanja takvog kadra kako u Vojnotehničkom institutu tako i u Tehničkom opitnom centru pa i u „Momi“. Ono što se sigurno planira u najskorije vreme je raspisivanje konkursa za popunu kadrova kako u „Momi“ tako i u TRZ „Čačak“ koji nam je isto veoma bitan jer će se tu vršiti i neke modernizacije kroz remont sredstava za kopnenu vojsku. Popravljanje stanja u ta dva zavoda je na zaista visokom stepenu prioriteta za Vojsku Srbije. Taj konkurs će, nadam se, za „Momu“ biti hitno raspisan.
„Moma“ će biti i nosilac posla sa MiG-ovima u Srbiji. Više puta su stručnjaci iz kompanije RSK MiG bili u „Momi“ kako od 2007. tako i zadnji put pred kraj 2016. pre potpisivanja ugovora za MiG-ove. Procena je da se može u „Momi“ izvršiti dosta radova ali da će se neki deo agregata i sklopova morati slati u Rusku Federaciju, to je prosto neminovno. Dakle motori u Ruskoj Federaciji ali i ne mora se sve raditi tamo, možemo nešto raditi i u Belorusiji. – završio je Zrnić.
The post Novi detalji ugovora sa Erbasom: „Moma Stanojlović“ servisni centar regije za Gazele, uskoro konkurs za zanavljanje kadra appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.