Izvor: Politika, 30.Dec.2006, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Nema greške sa kravatom

Zašto se ne poklanjaju novčanici i donje rublje i kako su opstali rokovnici Najprikladnija prilika da se obraduju poslovni partneri ili da se obnove neke stare poslovne veze sigurno su novogodišnji i božićni praznici. Niko neće ni pomisliti da je reč o mitu, korupciji ili drugoj vrsti "nepristojnih poklona", ali mnogi mogu da se razočaraju ili, ne daj bože, naljute kada vide kakav tretman imaju kod svojih "biznis partnera".

Kako obradovati poslovnog partnera a ne izazvati >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << suprotan efekat? Odgovor na ovo pitanje dala je praksa, ali i ugledni eksperti u oblasti poslovnih komunikacija i bontona koji upućuju na poštovanje nekoliko pravila.

Pre svega poklon treba da bude javan, odnosno treba da se uruči na svečanosti povodom završetka poslovne godine, zatim nije poželjno da bude zapakovan ili tako "zamotan" da može da skriva njegov sadržaj. Isto tako pokloni ne treba da budu tako veliki jer mogu da odaju osobinu neukusa onih koji ga daju, ali i da ukazuju na "neprimereno davanje". Nedavno je jedna firma u Beogradu na gala svečanosti podelila ogromne kalendare u još većim papirnim kesama, tako da su gosti po vetru dobro balansirali do svojih automobila.

Hobi kao putokaz

Za one koji zaista žele da poslovnom partneru prirede iznenađenje dobro je da se prethodno raspitaju o nekim njegovim navikama ili eventualno hobijima, što bi poklonu dalo dodatni značaj za primaoca. Za one koji pisanoj reči daju prednost nad "mejl komunikacijom" prigodno je pokloniti pribor za pisanje, ali bez naglašenih reklamnih poruka na njemu. Ne treba zaboraviti da partneri nisu vaši manekeni i da cele godine nisu obavezni da nose vaš logotip i slogane.

Među poklonima koje sigurno treba izbegavati su i poslovne tašne ukoliko želite da obradujete kolegu menadžera jer iz sujete ili drugih razloga može da pomisli da ima ružnu tašnu. Na spisku stvari koje sigurno treba izbegavati su i novčanici i to iz više razloga, od kojih je "netransparentnost dara" sigurno jedan od glavnih.

Kilo "etno" marmelade

Pametni darodavci znaće da posebnu pažnju treba voditi prilikom poklona za dame. Već je poznata anegdota o poklonima koje dobijaju sekretarice, a posredi je donje rublje, što će kod svake normalne osobe izazvati ljutnju. Takođe treba biti obazriv i za poklone damama – menadžerima, kojih je u poslednje vreme sve više i koji zahtevaju precizan odabir.

Kada se oduzmu sve dobre i loše strane novogodišnjih poklona odluka je prilično jednostavna i sastoji se u uobičajenim darovima, poput kalendara, rokovnika, privezaka, kišobrana, olovaka, ali i stonih satova, etuija za vizitkarte, knjižice za dokumente. Svakako ni ovde ne treba preterivati i mogućeg partnera posmatrati kao "socijalni slučaj" pa mu "uvaliti" sve ove reklamne sitnice.

I zato, ukoliko nestane dobrih ideja, tu su uvek spasonosne kravate za muškarce ili ešarpe i kaiševi za dame. Niko ove poklone neće odbiti. Za razliku od "domaćinskih navika", kada na novogodišnjim prijemima gosti po izlasku budu "okićeni" kesama u kojima se nalazi po flaša vina i rakije, dve-tri tegle "etno" marmelada, ali i još neka sitnica od koje će zvanici "otpasti ruke".

Darko Knežević

[objavljeno: 30.12.2006.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.