
Izvor: TangoSix.rs, 12.Maj.2025, 11:16
Nakon neostvarenje saradnje sa Utvom i nezapočete proizvodnje borbenih aviona u Srbiji, „Stavatti Aerospace“ sada u Americi prodaje svoja obećanja
Da vazduhoplovna industrija često iznedri bizarne „vizionare“ koje nikako ne treba pomešati sa onim autentičnim pionirima vazduhoplovstva još jednom nas je podsetio izvesni Kris Beskar, opskurna pojava koje će se stariji čitaoci Tango Six portala sigurno setiti.
Kris i njegov „Stavatti Aerospace“, nakon što su Srbiji pokušali da prodaju podjednako komičnu priču ponovo su izmileli iz rupe projekata koji će „sigurno biti realizovani“, ovoga puta u svojoj domovini.
>> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << />
Kako je početakom maja preneo Flajt global, uz prilično darežljivu karakterizaciju Stavatija kao „malo poznate vazduhoplovne kompanije“ (uz nešto jači opis u naslovu – „opskurna“), Beskar se prijavio za učešće u program UJTS (Undergraduate Jet Training System), što je potvrdila i američka Mornarica.
Program za razvoj nove letelice bi treablo da zameni sada već zastarelu flotu od 189 Boinga T-45 „Goshawk“ za šta je u martu već objavljen zahtev za informacijama sa preliminarnim zahtevima za naslednika Goshawk-a.
Kompanija Stavati, kako prenosi Flajt, planira da ponudi svoj koncept SM-31 „Stiletto“ – jednomotornu, nadzvučnu platformu u verzijama: jednosedoj SM-31S kao „laki lovac“ i dvosedoj SM-31T za obuku. Avion bi, prema predlogu kompanije, pogonio „Honeywell“ F125-GA-100 turboventilatorski motor.
Flajt u svojoj vesti konstatuje da kompanija Stavati, iako ima detaljne koncepte borbenih aviona na svom sajtu, nikada nije proizvela nijedan.
Koncept SM-31 „Stiletto“ je na sajtu Stavatija predstavljen uz mnoštvo drugih koncepata koji po svojim rešenjima trupova i uopšte celih letelica celu priču stavljaju u domen dobrog zezanja, nikako ostvarivih projekata obećavajućeg startapa kome samo treba kapital.
Štaviše, u martu 2024, lokalne vlasti Niagra Falls-a u državi Njujork povukle su poreske olakšice kompaniji zbog „nedostatka napretka“. Lokalne novine „Buffalo News“ nazvale su kompaniju „zaduženim neuspehom“, a njenog osnivača „entuzijastom čiji planovi se ne materijalizuju“. Hangar koji je kompanija iznajmila je prazan i neaktivan, konstatuje Flajt.
Stavati koji nije ni OEM (nikad ništa dakle nisu proizveli) naravno nije ni „prajm“ kontraktor. Za UJTS se nadmeću neizmišljeni prajmovi kao što su Tekstron i Leonardo sa dvomotornim M-346 Master (u službi u Italiji, Poljskoj, Singapuru, Izraelu i Grčkoj), Lokid Martin i „Korean Aerospace Industries“ sa palubnom varijantom jednomotornog T-50, i Boing sa palubnom varijantom T-7A koji se i dalje razvija za USAF.
Stavati u Srbiji
Stavati „Super Mačeta“ projekat. Nešto nakon čega su ovu kompaniju neke osobe zaista primile na sastanke / Ilustracija „Stavatti Aerospace“
Kako je Stavati, zapravo njegov osnivač Beskar obećao u Srbiji pre osam godina, bila je planirana proizvodnja i zajednički razvoj tada novih koncepata Stavati projekata.
„Stavatti Aerospace“ i Jugoimport tako su u Beogradu 19. aprila 2017. godine potpisali „sporazum o strateškoj i dugoročnoj poslovno-tehničkoj saradnji“.
– Kako je saopštila američka kompanija, ključni elementi sporazuma su zajednički marketing („reimagining“ – marketinško osveženje postojećih proizvoda), modifikacije, sertifikacija i proizvodnja letelica Utve iz Pančeva kao i drugih proizvođača „povezanih sa Utvom“. Zatim se kao ciljevi navode i zajednički razvoj i proizvodnja novih Stavatti letelica, pogonskih grupa i sistema ali i proizvodnja komponenata za njihove letelice u Pančevu.
Prema sporazumu, Stavatti će Utvi biti „production partner“ i proizvodiće letelice, strukturu, komponente, sisteme iz Utvine fabrike u Pančevu ali i drugih proizvodnih lokacija Jugoimport SDPR-a. Stavatti će, prema saopštenju, takođe ući u zajednički razvoj sa srpskom kompanijom i to: sistema za stajne trapove, pneumatike, kočnice, izbaciva sedišta, rakete i projektile, artiljerijske sisteme, tenkove, oklopna vozila i gotovo sve što je u prototipnom ili ostvarenom proizvodnom portfoliu SDPR-a.
Sporazum o saradnji logičan je početak aktivnosti SDPR-a u cilju potrage za partnerima – sada kada je preuzimanjem Utve iz Pančeva postao i proizvođač aviona. – izvestio je tada Tango Six.
Saradnja sa Stavatijem u Srbiji očigledno nije zaživela a još očiglednije, kompanija nikada ništa nije proizvela. Osim vesti, najava i učeša u programima za koje bi trebala da se nadmeće sa kompanijama koje, ako ništa drugo, imaju direktore koji imaju normalne frizure.
The post Nakon neostvarenje saradnje sa Utvom i nezapočete proizvodnje borbenih aviona u Srbiji, „Stavatti Aerospace“ sada u Americi prodaje svoja obećanja appeared first on Tango Six.