Nad Srbijom leti 19 privatnih helikoptera

Izvor: Politika, 04.Maj.2010, 23:16   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Nad Srbijom leti 19 privatnih helikoptera

U registru Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (DCV) trenutno su registrovana 34 helikoptera, od kojih 15 pripadaju MUP-u

Privatni helikopter „soko-gazela”, proizveden u Mostaru 1978. godine, koji se u nedelju srušio na ledinu u selu Krnješevci, koštao je kao dva dobra džipa – između 200.000 i 350.000 evra.

Srećom, pad „gazele” nije bio koban za putnike, zahvaljujući prisebnosti potpukovnika Vojske Srbije Gorana Krnete, opitnog pilota, >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << koji se smatra jednim od naših najboljih letača. On je nedavno pilotirao američkim helikopterom „robinson R44” proslavljenog reditelja Emira Kusturice (firma Lotika DOO) koji je prevezao holivudskog superstara Džonija Depa na Mokru Goru.

Vlasnik helikoptera koji je završio kao staro gvožđe, Milomir Brkić, neposredno posle nesreće izjavio je da je letelica u njegovom vlasništvu godinu dana, kao i da je nedavno stigla sa generalnih pregleda iz Engleske. Brkić je takođe naveo da je bila predviđena serija probnih letova posle čega je planirao da letelicu izveze na rusko tržište. Njegova firma „Šatl er” registrovana je kao preduzeće za avio taksi usluge.

U registru Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (DCV) trenutno su registrovana 34 helikoptera, od kojih je u ovom trenutku 30 letelica „plovidbeno”, što znači da mogu da lete. „Taj podatak se menja jer uverenje o plovidbenosti važi godinu dana”, izjavila je za „Politiku” savetnica za odnose sa javnošću DCV-a Katarina Andrić-Milosavljević, ukazujući da je samo jedan helikopter registrovan na fizičko lice. Reč je o čoveku iz mačvanskog sela Bogatić.

Helikopterska jedinica MUP-a Srbije ima registrovanih 15 helikoptera kod DCV-a, a ostalih 18 helikoptera, osim tajanstvenog Mačvanina, u vlasništvu su privatnih firmi koje imaju dozvole za pružanje usluga iz vazduha (Ciklonizacija, Aeroput-Avijatika DOO, Tempavija, Elmag, BD agro, Lotika DOO, Grifair Adrijatik).

Prema rečima naše sagovornice, da bi neko registrovao helikopter, neophodno je da ima dokumentaciju od proizvođača helikoptera i potvrdu o brisanju iz prethodnog registra (ukoliko je bio registrovan u nekoj drugoj zemlji). Neophodno je, takođe, da ima potvrdu prethodnih vazduhoplovnih vlasti o plovidbenosti, koju izdaje zemlja registra.

Naša sagovornica ističe da su svi helikopteri koji su registrovani u Direktoratu, pod nadzorom ove institucije. To znači da inspektori DCV-a proveravaju dokumentaciju ovlašćenih servisera za određeni tip helikoptera koji se odnose na ispravnost letelice. DCV sve poslove u vezi sa plovidbenošću letelica obavlja po standardima EASA (Evropske agencije za sigurnost vazduhoplovstva) koji su jedinstveni za EU.

Za sticanje dozvola pilota privatnog helikoptera, po evropskim standardima, potrebno je minimum 45 časova letenja, od osnovnog do navigacijskog. Potrebno je i 130 časova teorijske nastave iz devet nastavnih predmeta. Do pre oko dve nedelje, u Srbiji nije postojala pilotska škola za upravljanje helikopterima. Tada ju je otvorio upravo potpukovnik Krneta, saznaje „Politika”. Sedište pilotske škole je na sportskom aerodromu Divci pored Valjeva.

----------------------------------------------

Hronologija nesreća

Prevoz helikopterima nije naročito popularan u Srbiji, zato što je, u odnosu na broj helikoptera, broj nesreća sa ljudskim žrtvama bio nesrazmerno veliki. Tako je 2002. godine, kod Vrčina, pao adaptirani vojni helikopter „mil Mi-2” biznismena Dobrivoja Rajkovića iz Beograda, dok je 2005. godine u kanjon Sušice na Žabljaku pao helikopter „gazela SA 341” kompanije „Mile Dragić” iz Zrenjanina, odnevši četiri žrtve.

----------------------------------------------

Sat letenja u MI-17 za 1.680 evra

Iznajmljivanje helikoptera MUP-a iznosi između 54.000 i 168.000 dinara po satu u zavisnosti od tipa letelice, a ako se njima prevozi teret ili se izvode posebni manevri, onda je usluga skuplja za 50 odsto. Ove cene su predviđene Uredbom o visini naknada za usluge koje pruža MUP, u cilju sticanja sopstvenih prihoda. Ako se iznajmljuju helikopteri BELL 206B i SA-341G ta usluga se naplaćuje 54.000 dinara za sat, za jednočasovni zakup helikoptera BELL 206L potrebno je 60.000, za AB-212 i SA-345N 120.000 dinara, dok je za tip MI-17 168.000 dinara (1.680 evra) za jedan čas.

Aleksandar Apostolovski

[objavljeno: 05/05/2010]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.