
Izvor: TangoSix.rs, 10.Jun.2025, 14:27
Mađarskoj isporučeni prvi mlazni trenažni avioni L-39 Skyfox
Pre dve nedelje u vazduhoplovnu bazu Kečkemet sleteli su prvi češki mlazni trenažni avioni L-39 „Skyfox“ namenjenih ratnom vazduhoplovstvu Mađarske.
Nakon prizemljenja održan je njihov prijem na kome su, između ostalih, prisustvovali državni sekretar za vojni razvoj i odbrambenu politiku mađarskog Ministarstva odbrane dr Žolt Kutnjanski, generalni direktor kompanije Aero Vodochody Viktor Sotona, i češka ambasadorka u Mađarskoj Eva Dvoržakova. >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs <<
Na objavljenim fotografijama i video snimku može se videti da su isporučena tri aviona, sa evidenicjskim brojevima 141, 142 i 144. Oni će ući u sastav eskadrile kečkemetske 101. avijacijske brigade ‘‘vitez Szentgyörgyi Dezső‘‘.
Tradicionalna dobrodošlica vodenim topovima / Foto: Honvedelem
Dr Žolt Kutnjanski izjavio je da će „avioni služiti bezbednosti mađarskog naroda“, kao i da su oni „još jedan ključni korak na putu koji će dovesti do stvaranja potpuno samostalne obuke pilota u Mađarskoj“.
– Nakon klipnih školskih Zlinova koji se već koriste u helikopterskoj brigadi Solnok, Skajfoksi su drugi korak u lancu obuke.
Avion ima sisteme čije sposobnosti omogućuju obučavanje budućih pilota najsavremenijih borbenih aviona, uključujući složen svet taktike vazdušne borbe, sistema naoružanja i taktičkog donošenja odluka. Ratno vazduhoplovstvo ne samo da će dobiti ove moderne letelice, već i novi centar za obuku putem simulatora koji će omogućiti modelovanje borbenih situacija i praksu donošenja odluka u realnom virtuelnom okruženju. Ovaj centar otvara nove dimenzije za obuku mađarskih pilota. – naglasio je dr Žolt Kutnjanski.
On je dodao i da su prvi mađarski piloti već su obučeni za taj tip aviona u Češkoj, čime su postavljeni temelji za mađarsku vojnu avijaciju. Kutnjanski je takođe kazao da je vlada već deceniju i po posvećena jačanju suverenih odbrambenih kapaciteta Mađarske. Naglasio je i da će novi sistem obuke, kao i nove letelice, takođe biti deo evropskog vazduhoplovnog programa NATO-a.
Kako je još saopšteno, na osnovu ugovora potpisanog 31. marta 2022. godine, osam trenažnih i četiri izviđačka aviona biće isporučeni Odbrambenim snagama Mađarske do kraja 2028. godine.
Mađarski piloti su do sada deo obuke izvodili u Kanadi, i više neće biti potrebe za slanjem letačkog sastava u inostranstvo.
Mađarska bi do kraja 2028. trebala da primi svih 12 ugovorenih aviona, od kojih će 4 biti izviđači / Foto: hmzrinyi.hu
Svemu ovome dodajmo i da se razvoj izviđačke varijante L-39 odvijao u zajedničkom češko-mađarskom projektu istraživanja i razvoja. Prvobitno je bilo planirano da naručeni avioni počnu da stižu u Mađarsku 2024. godine.
Interesovanje za novu generaciju čuvenog Albatrosa Mađarska je pokazala još 2020., novembra iste godine letelica je prikazana mađarskom ratnom vazduhoplovstvu u vazduhoplovnoj bazi Kečkemet, a na drugom prototipu ovog aviona mađarski piloti su obavili tri leta.
Mađarska je već koristila stariju generaciju Albatrosa, u periodu od 1993. do 2009. U upotrebi je bilo 20 aviona u varijanti L-39ZO koji su dobijeni kao poklon od Nemačke (bili su to bivši istočnonemački avioni). Nakon toga je između 2007. i 2010. godine svoje pilote obučavala na iznajmljenom avionu L-159B ALCA.
Isporukom prvih L-39 Skyfox, Mađarska postaje treći vojni korisnik ovog tipa aviona. Prvih 12 je na upotrebu prošle i ove godine primilo ratno vazduhoplovstvo Vijetnama, a potom je ove godine prva dva od 4 naručena primerka primio i centar za obuku češke kompanije LOM Praha (CLV-LOM – Centrum Leteckého Výcviku LOM).
Kako je Tango Six analizirao krajem maja, Srbija takođe ima potrebu za hitnim zanavljanjem ovog segmenta ratnog vazduhoplovstva.
The post Mađarskoj isporučeni prvi mlazni trenažni avioni L-39 Skyfox appeared first on Tango Six.