Letelice na vetar i maštu

Izvor: Politika, 28.Mar.2009, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Letelice na vetar i maštu

Posle decenija profesionalnog angažmana na konstruisanju više od 400 vazduhoplovnih jedrilica, Vrščanin Bora Miletić se, po odlasku u penziju, vratio mladalačkoj ljubavi – aviomodelarstvu

Vršac – Vrščanin Bora Miletić (69) prvu maketu aviona napravio je u vežbaonici Učiteljske škole, u Vršcu, pre ravno 57 godina. Kasnije je hobi prerastao u profesiju. Gradio je vazduhoplovne jedrilice, najpre u nekadašnjem Vazduhoplovno-tehničkom centru „Jastreb" >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << u Vršcu, a nakon specijalizacije u Nemačkoj prihvatio je ponudu poznate firme „Šemp Hirt", u gradu Kirham Teku, iz koje je, pre četiri godine, otišao u penziju.

Vratio se u Srbiju, i svojoj staroj ljubavi modelarstvu, pa je nastavio da konstruiše male avione.

– Kao dvanaestogodišnjak, sastavio sam prvi avion po imenu „alfa", i od tada nisam mirovao. Kad sam završio bravarski zanat, zaposlio sam se u nekadašnjem Vazduhoplovno-tehničkom centru „Jastreb" i ušao u ekipu koja je proizvodila jedrilice – priča nam Bora Miletić, poznat u Vršcu po nadimku Fripta.

U „Jastrebu" je radio i na prvoj jugoslovenskoj motornoj jedrilici, a posle nekoliko godina poslat je u Nemačku na specijalizaciju. Tamo nije ostala nezapažena Borina umešnost i ljubav prema letelicama, pa su mu ponudili da pređe kod njih. Ta firma i danas proizvodi jedrilice za čitav svet. Kod nas se više ne izrađuju.

Ovaj zaljubljenik u letelice je još šezdesetih godina položio letački ispit za jedrilicu, ali je „na krilima vetra" nebom plovio samo – šest sati.

– Trenutno u radionici imam šest maketa aviona, i sve su u „voznim stanju". Samo jedan model sam uradio po stvarnom uzoru, a ostale, kao i još stotinak, konstruisao sam i sastavio prema sopstvenoj zamisli i proračunu. Kad je reč o pravim vazduhoplovnim jedrilicama, računam da sam u Vršcu i Nemačkoj radio na oko 400 letelica – kaže Miletić.

Nijedna jedrilica na kojoj je radio nije stradala zbog lošeg tehničkog rešenja, ili greške proizvođača – ističe Miletić, naglašavajući da je bezbednost pilota prva briga.

Posle penzionisanja i profesionalnog angažovanja u proizvodnji jedrilica, Bora Miletić se opet vratio modelarstvu. I dalje konstruiše samo avione za kružno letenje, koji su mu 1960. godine doneli titulu državnog prvaka. Ovaj tip modela mu je draži, jer je u toku trominutnog leta ukrug sa letelicom u stalnom kontaktu preko tanke sajle. Teledirigovani avioni ga nikada nisu privlačili.

Jovica Danilović

[objavljeno: 29/03/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.