Izvor: Politika, 21.Apr.2014, 17:15   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kupujemo stvari koje nam ne trebaju, novcem koji nemamo

Iako odelo ne čini čoveka, mnogi ljude procenjuju na osnovu izgleda, automobila koji vozi i mobilnog telefona koji poseduje

Kuckajući poruku na svom mobilnom telefonu koji inače košta kao letovanje u predsezoni, Tara (30) izgleda kao da je upravo išetala iz reklame za parfem i želi da upita prvog prolaznika kako da se u nju vrati – nosi cipele i tašnu sa potpisom renomiranog kreatora i uživa u mirisnoj noti večnog „Šanela”. Ona je jedna od redovnih hodočasnica >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << koje pohode tržne centre povodom „Noći kupovina” i šoping groznica, koji u redovnim vremenskim intervalima tresu Srbiju i ekonomistima zadaju gotovo nerešiv problem – kako je i da li je moguće da se od (ispod)prosečne srpske plate kupe vrtoglavo skupe stvari.

Kupovina stvari koje nam ne trebaju, novcem koji nemamo, da bismo impresionirali ljude oko sebe, postala je moto savremenog čoveka koji uz pomoć finansijskih akrobacija odlazi na letovanje i kupuje tehnološke aparate, iako ga od bankrota deli samo jedna plata.  

– Mi živimo u potrošačkom društvu u kome se vrednost čoveka meri na osnovu statusnih simbola koje poseduje. Iako su nas u detinjstvu učili da „odelo ne čini čoveka” činjenica je da mi u odraslom dobu čoveka procenjujemo na osnovu njegovog izgleda, to jest automobila koji vozi i mobilnog telefona koji poseduje. Potreba da kupujemo izvan naših mogućnosti i da skupim krpicama sakrivamo naš imovni status jeste odlika svih siromašnih naroda. U bogatim zemljama ljudi se obično trude da sakriju svoju imovinsku kartu, njihov „autfit” gotovo nikada ne govori o visini plate, dok ovde mnogi izgledaju kao reklamni panoi – ne samo da nose firmirane stvari, nego nam je važno da ime brenda krupnim slovima bude napisano na odevnom predmetu, a ne sakriveno na etiketi smeštenoj ispod vrata. Metafora o gastarbajteru koji živi u vešernici neke zapadne metropole i od prve ušteđevine kupi „mercedesa” i ugradi lavove i tigrove na ogradi porodične kuće jeste priča o našem mentalitetu – oni koji jedu parizer kod kuće, najčešće nose „Luj Viton” torbu na ramenu – kaže psiholog Maja Antončić.  

Osim toga, ne treba zaboraviti da se u savremenom svetu kupovina tretira kao vid psihoterapije – punimo ormane stvarima, jer nismo u mogućnosti da ispunimo život sa ljubavlju i prijateljima, zaključuje naša sagovornica. Srećni ljudi ne kupuju, tvrdi Frederik Begbede, tvorac kultnog romana „399”, u kome opisuje psihologiju savremenih potrošača i razotkriva zakone na kojima počiva reklamna industrija. „Zadatak marketinških eksperata je da vas nateraju da sanjate o stvarima koje nikada nećete imati. Uvek plavo nebo, nikad ružne devojke, savršena sreća, retuširana u fotošopu. A kada marljivom štednjom uspete sebi da kupite kola iz snova, ona koja sam snimao u poslednjoj kampanji, za mene će ona biti već demode. Ja idem tri koraka unapred i trudim se da vas frustriram. Glamur je zemlja u koju se nikad ne stiže”, upozorava Begbede. 

Ako je suditi po „hodočasnicama” koje pohode tržne centre, moglo bi se zaključiti da je strast za kupovinom ženskog pola. Psiholozi tvrde da se muškarci i žene ne razlikuju samo po načinu na koji kupuju, već i po tome šta i zašto kupuju. Naime, dok žene kupuju zato što su neraspoložene ili su raspoložene, zato što su se iznervirale ili su se obradovale, zato što pada kiša, sija sunce – muškarci gomilaju statusne simbole i tehnološke igračke. Obožavaju mobilne telefone i daljinske upravljače za vrata, automobil, televizor i de-ve-de, jer im taj osećaj da, pritiskajući dugmiće, pokreću, otvaraju, gase i pale stvari oko sebe, pruža afrodizijački osećaj moći.

I još nešto – kompjuter, alarmni uređaj ili mobilni telefon moraju biti nešto najnovije i najkomplikovanije na tržištu da bi zadovoljili muškarca. Važno im je da svi ti uređaji izgledaju kao oružje najnovije generacije, koje smišljaju pametni momci u Pentagonu, a to što muškarac ume da ih koristi, izjednačava ga po pameti sa njima.

Katarina Đorđević

objavljeno: 21.04.2014.

Nastavak na Politika...






Povezane vesti

Kupi nepotrebno, novcem koji nemaš

Izvor: B92, 22.Apr.2014, 12:12

Beograd -- Iako odelo ne čini čoveka, mnogi ljude procenjuju na osnovu izgleda, automobila koji vozi i mobilnog telefona koji poseduje...Kuckajući poruku na svom mobilnom telefonu koji inače košta kao letovanje u predsezoni, Tara (30) izgleda kao da je upravo išetala iz reklame za parfem i želi...

Nastavak na B92...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.