Izvor: B92, 04.Jul.2007, 12:00 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Koliko je bezbedno leteti JAT-om
Beograd -- B92 je istraživao u kakvom su stanju avioni nacionalne aviokompanije i koliko je bezbedno njima putovati.
U tehnici JAT-a kažu da su njihovi avioni potpuno bezbedni, ali da se velika medijska hajka diže zbog procesa privatizacije, koji je sve bliži. Iako su stari u proseku 20 godina, JAT-ovi avioni su, prema rečima generalnog direktora Nebojše Starčevića, u odličnom stanju, zbog čega su svi putnici apsolutno bezbedni.
On kaže da su kvarovi koji >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << nastaju proteklih meseci uobičajeni, ali da zbog sigurnosti putnika avioni moraju prinudno da sleću, što dovodi do kašnjenja.
"Svi kvarovi u poslednjih desetak dana su u principu banalni, ali oni prizemljuju avione i avioni svaki put idu na popravku", kaže Nebojša Starčević, generalni direktor Jat ervejza.
Bilo da je u pitanju samo sijalica ili neki veliki uređaj, avion mora da prođe kompletnu proveru svih delova, a zatim poravku i testiranje da bi nastavio let.
Ukoliko dođe do manjih smetnji, samo jedan avomehaničar u kratkom roku može da reši problem. Međutim, za teške kvarove potreban je tim od 80-ak aviomehaničara, kojima je potrebno nekoliko dana ili čak nedelja da ga poprave.
Međutim, putnici nemaju razloga za paniku jer, i kada dođe do kvara pri letenju, avion može sasvim sigurno da se spusti. "Sav vazduhoplov ima rezervne sisteme, tako da avion i samo sa jednim motorom može da sleti bezbedno", kaže Zoran Babić, šef Sektora revizije motora.
"Ne bih rekao da su kvarovi češći jer je normalno u sezoni gde se leti po 12 sati, što znači da je obavio pet letova tog dana, normalno je da se s vremena na vreme pojave sitni kvarovi, koje mi otklanjamo preko noći", kaže Nenad Trajković, PR sindikata aviomehaničara.
Posada aviona je ta koja dijagnostikuje kvar i ona odlučuje o tome da li avion treba prinudno da sleti. Specijalno obučeni piloti prate signalizaciju i sistem prekidača, i u zavisnosti od lampice koja se upali, konstatuju da li je u pitanju lakši ili teži kvar.
Svake noći Jat tehnika pregleda kompletnu avio flotu, što znači da se na svakom avionu pregledaju svi sistemi - od mehanike, hidraulike, motora, pneumatike, elektronike i ostalih sistema. Tek posle detaljne kontrole avion u potpuno bezbednom stanju može da izađe na pistu.