Kobni nesporazum kontrole letenja i Omera Mehića

Izvor: Politika, 08.Apr.2015, 15:03   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kobni nesporazum kontrole letenja i Omera Mehića

Vojna posada neposredno pred pad javlja da je helikopter na visini od 140 metara, misleći na visinu iznad piste, na šta civilni kontrolor letenja ne reaguje, jer očekuje da pilot govori o nadmorskoj visini

Kao i u izveštajima vojnih komisija koje su istraživale okolnosti udesa helikoptera Mi-17 kod beogradskog Aerodroma „Nikola Tesla” 13. marta, u kojem je poginulo sedam osoba, i na osnovu objavljenih priloga izveštaja, uključujući i audio-snimke razgovora posade i >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << kontrole letenja, može se zaključiti da je primarni uzrok tragedije dezorijentacija posade. Po svemu sudeći, tragediji je doprineo i nesporazum između kontrole letenja i posade prilikom pokušaja sletanja.

– Na povratnoj ruti posadi je od strane Prilazne kontrole letenja Beograd data informacija da je prihvat organizovan na Aerodromu „Nikola Tesla”. Promena destinacije u letu je nepovoljno uticala na izvršenje zadatka, jer je taj aerodrom za posadu nedovoljno poznat i skraćeno im je vreme za pripremu. Odluka o promeni destinacije je doneta na ruti ka Raškoj, a posada je obaveštena više od sat vremena kasnije. Meteorološka situacija se tokom leta pogoršavala, a posada helikoptera ne dobija dovoljno informacija o tome. Postoji znatno pogoršanje meteo-situacije između prvog i drugog prilaza (na sletanje u Beogradu), ali posada o tome ne dobija informaciju – navodi se u objavljenim detaljima izveštaja Komisije za osnovno ispitivanje udesa koju je formirao general-major Ranko Živak, komandant RV i PVO.

Posada, navodi se, javlja da su na visini od 140 metara misleći na visinu iznad piste, na šta kontrolor letenja ne reaguje, jer očekuje da pilot govori o nadmorskoj visini, što je standardna procedura za civilne vazduhoplove.

– S obzirom na to da ne zna da pilot govori o stvarnoj visini, kontrola letenja ga ne upozorava da sa te visine i ne može da vidi pistu zbog niže baze oblaka. Kontrolor i posada nemaju isti način razmišljanja i nisu naviknuti na zajednički rad. Kontrolor preporučuje da helikopter zalebdi iznad piste, što je za ovaj tip helikoptera bez spoljne vidljivosti nemoguće. Posmatrajući radarski odraz sa radara koji nisu namenjeni za precizno navođenje, kontrolor posadi daje informaciju da je tačno na pragu piste. Međutim, u tom trenutku helikopter se nalazi visoko i bočno udaljen od piste. Posada verovatno prebacuje pažnju van kabine helikoptera i stvara uslove za uvođenje helikoptera u nepravilan položaj – navodi se u izveštaju.

Ubrzo dolazi do udara u zemlju, odnosno u njivu u okolini aerodroma, a vojni eksperti su naveli (na osnovu uređaja koji je beležio parametre leta, položaja ostataka olupine i tragova udara na zemlji) način raspada letelice. Po njima, Mi-17 je udario u zemlju nosnim točkom. Na osnovu zadatih komandi jasno je da posada nije svesna blizine tla. Helikopter zatim udara u zemlju pilotskom kabinom, prevrće se preko rotora i raspada, a centralni deo trupa zaustavlja se u uspravnom položaju. Tragovi udara u zemlju prostiru se dužinom 108 metara.

U javnosti se dosta spekulisalo oko toga da li je helikopter u tako složenim vremenskim uslovima uopšte i smeo da poleti. U više izveštaja navodi se da je let obavljen „ispod meteo minimuma”. Evo šta o tome, u odbranu svoje odluke da postoje minimalni uslovi za letenje, u pisanoj izjavi komisiji kaže brigadni general Predrag Bandić, komandant 204. vazduhoplovne brigade sa aerodroma u Batajnici, čovek koji je po pozivu ministra odbrane Bratislava Gašića inicirao poletanje Mi-17:

– Tačka 95 Pravila letenja OC i tačka 8 Uputstva za rad snaga za traganje i spasavanje precizira da se meteo minimum propisuje za svakog pilota posebno, u skladu sa njegovim stepenom osposobljenosti. Tabela u prilogu tačke 8 Uputstva obuhvata generalna ograničenja prilagođena najslabije obučenoj posadi, dok se konkretni izuzeci vode za svakog pilota pojedinačno na osnovu njegove osposobljenosti i trenaže. Vođa posade u dežurstvu (major Mehić) u potpunosti je bio osposobljen za izvršenje leta... koji definišu meteo minimum na 60 metara iznad piste – objašnjava Bandić.

On dalje navodi podatke sa aerodroma Batajnica uoči poletanja koji su bili jednaki ili povoljniji od meteo minimuma za angažovanu posadu i helikopter.

Iz objavljenih izveštaja se, kao što je „Politika” već pisala, vidi da je odluka o izboru sletanja na Aerodrom „Nikola Tesla” doneta u sistemu odbrane, pri čemu je više oficira konstatovalo da je ispravna. Međutim, komisija u nalazima konstatuje: „Posada helikoptera nije imala iskustva za sletanje po ILS na Aerodrom ’Nikola Tesla’.” Takođe, konstatuje se kršenje procedura za angažovanje letelice, ali se iz izveštaja vide bezuspešni pokušaji generala Živaka i Bandića da pokrenutu akciju stave u okvir pravila.

-----------------------------------------

Mehić vešt pilot, ali je već imao udes

U izveštaju su istaknute sposobnosti majora Omera Mehića, vođe posade. Bio je probni pilot, osposobljen za letenje u složenim vremenskim uslovima, što je uvežbavao svega dva dana pre tragedije. Međutim, navodi se da nije prošao kroz rutinski lekarski pregled, jer se „nije nalazio na aerodromu u toku redovnog obilaska ekipe traganja i spasavanja od strane doktora”. Ponavlja se podatak da je prilikom obdukcije u njegovoj krvi pronađeno 0,68 promila alkohola. Bez obzira na to, kroz izveštaj provejava njegova veština upravljanja helikopterom i posvećenost zadatku spasavanja života ugroženog deteta. Iako u kasarni u Raškoj nije bilo vremena da se uredi mesto sletanja, već je samo osvetljeno farovima i rotacijama vozila, Mehić je sleteo maestralno, oštrim manevrima. Takođe, precizno je naveo helikopter prilikom prvog pokušaja sletanja u Beogradu da bi se zatim situacija iskomplikovala... Međutim, iako nikada ranije nije imao udes u vojsci, u izveštaju se navodi da je u slobodno vreme privatno radio kao pilot (ranije se nezvanično pominjala firma iz Novog Sada koja se bavi zaprašivanjem komaraca) i da je 2008. godine imao udes sa helikopterom tipa „gazela”.

-----------------------------------------

POSLEDNJA KOMUNIKACIJA SA KONTROLOM LETA

Posada Mi-17: Ponovo ja ne vidim pistu, imam problem, nemamo vidljiv kontakt. Moram u penjanje.

Kontrola leta: Iznad piste ste, možete se zadržati, lebdenje iznad piste, javite ako je ugledate ispod vas jer tačno ste na pragu 30.

Posada Mi-17: Pa ne vidim je, imam 140 metara.

Kontrola leta: Vi ste tačno iznad praga 30.

Posada Mi-17: 91, idemo u penjanje.

Od 22.32 kontrola osam puta poziva pilota helikoptera koji se više nije javljao

Milan Galović

objavljeno: 08.04.2015

Nastavak na Politika...






Povezane vesti

PAD HELIKOPTERA Vojska: Kontrola leta davala posadi davali zbunjujuće informacije

Izvor: Blic, 08.Apr.2015

Vojna komisija kao ključni razlog za pad helikoptera navodi „nesporazum u komunikaciji“ između pilota Omera Mehića i Kontrole leta na aerodromu u Surčinu...- Nesporazum sa kontrolorima leta, koji su posadi davali zbunjujuće informacije, bio je ključni uzrok pada helikoptera...U pokušaju da...

Nastavak na Blic...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.