Kakva je besposadna letelica SiRTAP u čijoj bi proizvodnji mogla da učestvuje i Srbija?

Izvor: TangoSix.rs, 11.Jul.2023, 09:02

Kakva je besposadna letelica SiRTAP u čijoj bi proizvodnji mogla da učestvuje i Srbija?

Kao što je Tango Six juče preneo, Srbija bi u bliskoj budućnosti, pored helikoptera H125M, mogla započeti i proizvodnju besposadne letelice SiRTAP. Bio bi to nastavak saradnje sa kompanijom Erbas započete nabavkom helikoptera H145M, a koja u suštini i dalje traje, kako što se tiče nabavki, tako i kada je u pitanju industrijska saradnja. Takođe, Srbija bi se u razvoju besposadnih letelica oslonila i na Evropu, a ne kao do sada, samo na Kinu.
SiRTAP (Sistema RPAS >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << Táctico de Altas Prestaciones – sistem taktičke besposadne letelice visokih performansi) je trenutno špansko-kolumbijski projekat. U razvoj je 2015. godine prvo krenula samo Španija, program je nosio naziv Atlante 2, a sama letelica se projektuje tako da pripada klasi besposadnih letelica MALE (Medium Altitude Long Endurance). Memorandum o razumevanju potpisan je sa Kolumbijom 2019. godine, a zvanični predlog španskom ministarstvu industrije Erbas je predao januara 2021. godine.
Namera Evropljana je da se, kada su u pitanju ovakve letelice, oslobode ili minimiziraju zavisnost od Izraela i SAD / Foto: Airbus Osnovna namera učesnika u projektu je, kako su do sada obrazlagali, da se ovom letelicom smanji zavisnost Evrope od letelica iste klase koje u Evropi još uvek nabavljaju ili u Izraelu ili SAD. Svedoci smo međutim da se slične letelice kupuju i iz ostalih zemalja, poput Turske, ili u slučaju Srbije iz Kine. Zbog toga se ističe da će 90 posto komponenti biti proizvedeno u Španiji, i da trenutno ne postoji evropska BPL sličnih taktičko-tehničkih karakteristika“.
Program se nalazi u preliminarnoj fazi, a špansko ministarstvo odbrane je u aprilu ove godine dobilo zeleno svetlo od ministarstva finansija koje je za razvoj i proizvodnju odobrilo 500 miliona evra, što će biti podeljeno na 8 rata koje će biti plaćene u periodu od 2023. do 2031. godine. Nastojaće se da prvi let bude izvršen 2025., a uvođenje u naoružanje već 2026. godine. Takođe, saopšteno je i da postoje i druge zemlje, poput Francuske, koje su zainteresovane za projekat.
Španija trenutno razmatra nabavku 27 letelica, odnosno 9 sistema od kojih svaki sadrži po tri letelice, zemaljsku komandnu stanicu i opremu za razmenu podataka. One bi u španskom ratnom vazduhoplovstvu zamenile izraelske letelice IAI Searcher MkII-J, dok bi Kolumbija sa 6 sistema, dakle ukupno 18 letelica, zamenila takođe izraelske BPL Elbit Hermes 450.
Erbas svoju novu letelicu SiRTAP reklamira kao višenamensku platformu za izvršavanje širokog spektra vojnih i civilnih zadataka. Od izviđanja, osmatranja, praćenja, patroliranja, kontrole granice, prikupljanja obaveštajnih podataka, protivelektronske borbe, traganja i spasavanja, podrške prilikom protivpožarne borbe, kontrola piraterije, borba protiv trgovine drogom, otkrivanje nelegalnog ribolova. U budućnosti bi letelica trebala biti i naoružana pa bi mogla da se koristi i za zaštitu konvoja iz vazduha, zaštite sopstvenih snaga, nadziranje područija.
Nos encanta ver nuestro #UAS táctico de altas prestaciones #SIRTAP en el stand del @EjercitoAire en @FEINDEF_. #Airbus y el gobierno de España potenciarán juntos la industria aeroespacial nacional y capacidad en los no tripulados, con un programa end-to-end Made in #Spain. pic.twitter.com/yYzuKJEgk3
— Airbus Defence (@AirbusDefence) May 17, 2023

Proizvođač takođe istiće da je ova BPL konstruisana tako da može leteti u najtežim atmosferskim i operativnim uslovima, kao i da će biti sertifikovana da leti u izdvojenom vazdušnom prostoru sa posebnim okruženjem, danju i noću, iznad kopna i mora. Planirano je da ima zaštitu od zaleđivanja, dakle da leti na spoljašnjim temperaturama do -40⁰C, ali i u uslovima visokih temperatura, do +50⁰C.
Među ostalim do sada procenjenim i planiranim taktičko-tehničkim karakteristika otkriveno je da bi vrhunac leta bio oko 6,4 km, maksimalna brzina veća od 200 km/h, u vazduhu bi letelica mogla da ostane više od 20 časova, radijus kretanja 2.000 km. Dužina letelice je 7,3 m, razmah krila 12 m, visina 2,2 m, masa korisnog tereta je više od 150 kg, maksimalna masa više od 750 kg, dužina poletno-sletne staze 800 m, predviđeno je da može koristiti sa neasfaltiranih pista.
Od opreme se nudi optoelektronika sa infracrvenim uređajem i laserskim obeleživačem, radar sa sintetičkim otvorom koji ima mogućnost praćenja pokretnih ciljeva, oprema za protivelektronsku borbu, sistemi za prikupljanje obaveštajnih podataka (SIGINT, ELINT, COMINT). Dolet letelice se može povećati primenom dodatnih zemaljskih stanica kao i korišćenjem satelitske komunikacije (SATCOM). Krila zmaja i rotor motora se mogu lako demontirati kako bi se omogućio lakši transport u kontejnerima, kako na kopnu tako i vazduhom, Erbas navodi da se u njihov avion C295 (koji je kupila i Srbija) mogu istovremeno prebaciti dve letelice SiRTAP.
Srbija je trenutno korisnik kineskih izviđačko-borbenih besposadnih letelica CH-92A (nabavljeno 6 letelica) i CH-95 (još uvek nije zvanično predstavljena, i ne znamo koliko je kupljeno). U okviru nabavke CH-92A ugovoren je i transfer tehnologije koja je primenjena na domaću, nešto manju letelicu Pegaz, čije prve serijske primerke od 12 zvanično najavljenih očekujemo tokom ove godine. Najave nabavke turskog Bajraktara na kraju se nisu obistinile uz nedavnu izjavu predsednika Srbije da će se odustati od ove nabavke usled Turske podrške albanskim snagama bezbednosti na Kosovu i Metohiji.

 
The post Kakva je besposadna letelica SiRTAP u čijoj bi proizvodnji mogla da učestvuje i Srbija? appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Povezane vesti

Srbija i Erbas ulaze u proizvodnju helikoptera i nove borbene besposadne letjelice

Izvor: Nezavisne Novine, 11.Jul.2023

Kako je sinoć, gostujući na televiziji Pink, potvrdio pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, Erbas i Srbija aktivno razmatraju zajedničku proizvodnju militarizovane (naoružane) verzije helikoptera H125 ali i proizvodnju nove borbene besposadne letjelice SiRTAP, navodi...

Nastavak na Nezavisne Novine...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.