Izvor: B92, 03.Jul.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kakav je epilog turističkih parnica

Beograd -- TV B92 istražuje kako se najčešće završavaju krivični i parnični postupci koje putnici podnose protiv turističkih agencija.

Posle priče o turistima koji su umesto obećanog "ultra all inclusive" hotela sa pet zvezdica dobili hotel koji je još u izgradnji, ovo je pitanje aktualizovano.

Najviše oštećenih turista ne pokreće postupak protiv agencija zato što misle da će potrajati i da neće biti presuđen u njihovu korist. No, malo je onih koji >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << pre nego što uplate letovanje pažljivo pročitaju opšte uslove putovanja. Miloš Ničić je jedan od turista koji je 2004. godine podneo krivičnu prijavu protiv turističke agencije "Fantazija turs”. Oko 200 turista je u toj turističkoj agenciji uplatilo letovanje, ali putnici su ostali na ulici, pošto agencija nije uplatila aranžmane. Kako bi dobio svoj novac nazad, Ničić se obratio sudu.

"Pokrenuta je tužba, međutim, ona je posle nekoliko meseci obustavljena, poslate su i neke pojedinačne tužbe, ali je agencija bila u stečaju, tako da nije bilo ništa. I ove godine sam išao u sud, ali su rekli da je proces obustavljen", kaže Ničić.

Nezadovoljni putnici pred sudom mogu voditi krivične i parnične postupke. Prve kada je u pitanju krivična odgovornost ljudi turističke agencije, a druge kada neki od uslova putovanja nisu ispunjeni, pa putnici traže obeštećenje: "Što se tiče krivičnih postupaka, do sada smo imali samo jedan, to je poznat slučaj Fantazije tursa, koji je obustavljen. Međutim, mimo toga bilo je nekoliko parničnih postupaka gde su neki bili presuđivani u korist putnika koji su povratili svoj deo novca", kaže Dragan Milošević, sudija i portparol Trećeg opštinskog suda u Beogradu.

Da bi neka turistička agencija dobila licencu potrebno je da bude privredno društvo i da ima polisu osiguranja kojom daje finansijsku garanciju da putnicima može da vrati novac.

Međutim, zakon je precizno utvrdio u kojim slučajevima se gubi licenca: "Licenca se gubi ako turistička agencija nije ispunila neki od uslova za licencu, ako ima dve prekršajne prijave i ako su putnici na putovanju pretrpeli teže posledice, i na kraju licencu oduzima ministar”, objašnjava Brankica Bajat, načelnica Turističke inspekcije.

Ipak, malo putnika pokreće krivične i parnične postupke zato što se plaše da im neće biti vraćen deo novca. Velika odgovornost je i na samim putnicima, koji pažljivo treba da prouče svaki segment ugovora o letnjem aranžmanu.

Za svaki problem koji imaju s turističkim agencijama, putnici mogu da se obrate Turističkoj inspekciji na telefon 011 313 9686.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.