Kad je auto stariji od vozača

Izvor: Danas, 14.Jul.2015, 22:09   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kad je auto stariji od vozača

Sve ređe se na putevima Srbije mogu sresti nekadašnji nacionalni ponosi automobilske industrije - fiće, stojadini, jugići i ako ste se za Petrovdan našli na delu auto-puta od Beograda do Požarevca ili na Đerdapskoj magistrali, možda su vas brojni Zastavini automobili malo zbunili.

Svi oni su imali isto odredište - IV Summer Zastava Car show koji je održan u Donjem Milanovcu. Na parkingu kod pristaništa "šepurili" su se Zastavini lepotani, neki su izgledali kao da su >> Pročitaj celu vest na sajtu Danas << juče sišli sa fabričke trake u Kragujevcu i na njima se nisu videle ni godine ni pređeni kilometri. Na jednom mestu bilo je ravno 55 automobila, a oko njih okupljeni oni koji vole, voze i poštuju Zastavine automobile, saznajemo od Novice Markovića, koji je dovezao crvenog "keca" proizvedenog 1979. godine.

- Stariji je od mene, on je 1979, a ja 1987. godište. Vozio ga je moj deda, pa otac, sada ja, a moj naslednik će nastaviti tradiciju. Mene su iz porodilišta dovezli kući u ovom autu, njime sam ja svog sina takođe dovezao iz porodilišta u Narodnog fronta. Preživeo je tri ozbiljne saobraćajke u kojima niko nije ozbiljnije povređen i ponovo vraćen u život - priča kroz osmeh Novica nastavljajući: "Odrasli smo uz Zastavine automobile, za starije su oni simbol nekog lepog života, a na nama mlađima je da sačuvamo deo istorije" - pokazujući YU nalepnicu na unutrašnjoj strani petih vrata.

Odmah do Markovićevog crvenog keca bio je parkiran jedan od najmlađih "stojadina" na ovoj reviji automobila. Svog belog "keca" Bora Korboljvanović kupio je 2008. godine.

- Prvi put učestvujem, izgleda zanimljivo - rekao nam je ovaj Donjomilanovčanin, a sudeći po entuzijastima iz čitave zemlje okupljenim u Zastava fun klubu, Zastavini automobili neće potpuno otići u istoriju, već ćemo ih restaurirane i očuvane sretati, ako ne na drugom mestu, onda makar na redovnim godišnjim okupljanjima u Beogradu, Kragujevcu, Donjem Milanovcu, koji su se učvrstili u kalendaru godišnjih okupljanja. Glavni "krivac" za dolazak klasičnih modela proizvedenih u nekadašnjoj kragujevačkoj fabrici u istočnu Srbiju je Danijel Dokić iz Zastava 101 Kluba koji je bio domaćin priredbe.

- Tri godine unazad okupljanje je bilo održavano na parkingu arheološkog lokaliteta Lepenski Vir, s obzirom da je za ovogodišnje okupljanje bio najavljen dolazak znatno više učesnika preselili smo se u Donji Milanovac. Učesnici su došli iz skoro čitave Srbije, od Novog Bečeja do Niša i Leskovca. Najstariji automobila je fića iz 1965. godine kojim su na IV Summer Zastava Car show došli Ivana i Milan Dimitrijević iz Zaječara - saznajemo od Dokića, koji ima "zastavu 101" iz 2008. godine.

- Svi mi imamo hobi, a moj hobi je sređivanje "zastave". Otac je dugo vozio "juga", a ova "zastava" kupljena je u martu 2008. godine, par meseci pre nego je prestala proizvodnja. Nije dovoljno samo da se kupi auto, potrebno je da se o njemu vodi računa, da se vozi, održava i voli - rekao nam je Danijel Dokić.

Okupljanja poklonika Zastavinih automobila su pre svega druženje ljudi sa zajedničkom pasijom, razmena informacija, pomoć u nabavci neophodnih delova, da četvorotočkaš bude u što boljem izdanju i prijateljstvo. Čak i kumovske veze kojima je "kumovala" Zastava, a primer za to su Novica Marković i Danijel Dokić.

- Upoznali smo se zahvaljujući zajedničkoj ljubavi prema Zastavinim automobilima, počeli da se družimo i evo postali kumovi - kaže Dokić objašnjavajući da je lepu vest da će dobiti kćerku podelio sa Novicom, istovremeno ga pozvavši za kuma.

Ovogodišnje okupljanje je bilo posvećeno jubileju - 40 godina od održavanja Ekspedicije ''Zastava 101, Kragujevac - Kilimandžaro'', tako da je za učesnike, ali i sve druge zainteresovane, a bilo ih je u solidnom broju, održano predavanje o tom poduhvatu i projekcija materijala snimljenog tokom same ekspedicije.

Od Amerike do Egipta

Porodicu "Zastavinih" automobila činili su legendarni "fića" za koga je "Zastava" licencu za proizvodnju kupila 1953. godine od italijanskog "fijata". Na proizvodnim trakama kragujevačke fabrike proizvodili su se i "zastava 1300", popularni tristać, pa zatim "zastava 101" - "stojadin" ili "kec", "zastava 128", "jugo" i "florida". Iz ove fabrike izašlo je više od četiri miliona automobila, koji su se izvozili širom sveta, od Amerike do Egipta, a najuspešnija, rekordna, bila je 1989. godina, kada je proizvedeno blizu 200.000 vozila.

Nastavak na Danas...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Danas. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Danas. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.