Izvor: Blic, 07.Nov.2009, 06:20   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Internetom do vozačke

Građani i pravna lica uskoro bi mogli da dobiju elektronske sertifikate koji bi zamenili sate čekanja u šalterskim redovima. Hrpe dokumenata ubuduće neće biti potrebne, jer će se uz pomoć elektronskog sertifikata posao produženja vozačke dozvole, plaćanja poreza, karte za gradski prevoz obavljati preko interneta. Sertifikati će, takođe, značiti značajne uštede, s obzirom na to da procene govore da privreda godišnje izgubi oko 100 miliona evra u čekanju u redovima.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Blic <<
Elektronski sertifikati bi se ugrađivali na lične karte za one građane koji to žele, dok bi se za privrednike izdavale kartice koje se u tu svrhu mogu koristiti. Firme i građani moći će elektronskim putem da potpisuju dokumenta, da sklapaju ugovore i obavljaju druge poslovne transakcije preko interneta.

Đuro Vojnović, direktor Centra za informatiku i elektronsko poslovanje Privredne komore Srbije (PKS), kaže da je ova institucija dobila status kvalifikovanog sertifikacionog tela.

- Namera nam je da državi ponudimo različite servise kao što su prijava i odjava zaposlenih, poreska prijava, carinska deklaracija. Ideja je da prvenstveno rasteretimo privredu od odlaska na šaltere kako bi se mnogi administrativni poslovi radili putem interneta - objašnjava Vojnović. On dodaje da će PKS izdavati i čitače kartica koje zatim treba instalirati na kompjutere da bismo mogli da ih koristimo.

Kako navodi Vojnović, neke procene govore da prosečan privredni subjekt godišnje potroši 30 dana na čekanje na raznim šalterima, a privreda oko 100 miliona evra.

- Ono što će se postići je ušteda vremena, smanjenje birokratije, smanjenje korupcije, a privreda će postati konkurentnija. Bez odlaska u opštinu ili policiju moći će da se produži vozačka dozvola, plati porez, karta za gradski prevoz, a izvod iz matične knjige rođenih neće morati da se vadi. Ono za šta je dosad bilo potrebno da idete negde da gubite vreme, sada za pet minuta odradite sa svog kompjutera iz svoje kancelarije - smatra Vojnović. On ističe da će PKS ponuditi državi gotove servise i da će izdvajati sertifikate bez nadoknade.

- Mi ćemo ih izdavati privredi, a MUP građanima - kaže Vojnović.

U MUP-u ne znaju kada će ova mogućnost biti dostupna građanima zbog formiranja centralnog registra.

Digitalni sertifikat moći će da se briše iz lične karte i ponovo unosi. Zakon o elektronskom potpisu usvojen je 2004. godine, a Pravilnik o izdavanju kvalifikovanih elektronskih potpisa usvojen je 2008. godine.

Kakva je procedura

Procedura za izdavanje sertifikata i za fizička i za pravna lica je takva da se najpre popunjava formular, dostavi se propratna dokumentacija kada je reč o firmi i fotokopija lične karte. PKS zatim proverava identitet, pa se potpisuje odgovarajući ugovor. Sertifikat se izdaje u roku od sedam dana. Vlasnici nove lične karte sa čipom moći će da dodaju i elektronski sertifikat. Zatim, treba kupiti mali čitač i priključiti ga na kućni računar.

Prednosti

- obavljanje poslova preko interneta

- ušteda vremena

- smanjenje administracije

- smanjenje korupcije

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.