
Izvor: TangoSix.rs, 24.Jul.2025, 12:00
Indija u septembru povlači iz upotrebe borbene avione MiG-21
Indijski mediji preneli su početkom nedelje vest da će ratno vazduhoplovstvo ove zemlje u septembru, nakon više od 60 godina upotrebe, povući iz naoružanja svoje borbene avione MiG-21.
Kako se navodi, svečana ceremonija biće organizovana u vazduhoplovnoj bazi Čandigar, a poslednji avioni pripadaju 23. eskadrili ‘‘Panteri‘‘ koji su inače stacionirani u bazi Nal-Bikaner, i deo su 46. brigade koja je pod Jugozapadnom komandom.
Indija će tako nakon Srbije i Hrvatske, >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << takođe ceremonijom, obeležiti penzionisanje ovog tipa letelice.
Od 93 godine koliko postoji RV Indije, MiG-21 je bio u naoružanju čak 62 / Foto: RV Indije
MiG-21 je za Indiju sasvim sigurno najznačajnija vojna letelica u dosadašnjoj istoriji ratnog vazduhoplovstva koje postoji 93 godine.
Ne samo da je to najbrojniji, već je ujedno i prvi supersonični avion u RV Indije, a na različite načine korišćen je u gotovo svim značajnim ratnim sukobima, počevši od 1965. godine, samo dve godine nakon prvih isporuka. Interesantno je naglasiti da je MiG-21 bio u naoružanju indijskog RV dve trećine vremena postojanja ovog vida indijskih oružanih snaga.
Ipak, sovjetski lovac-presretač je i mlazni avion sa najviše udesa i katastrofa u indijskoj vojnoj avijaciji.
Od uvođenja u upotrebu do danas je u udesima izgubljeno oko 490 aviona, sa oko 200 poginulih pilota i oko 60 civila koji su stradali na zemlji.
Pritom ćemo navesti da je prema različitim izvorima RV Indije koristilo ukupno 900-940 primeraka, od čega je najviše istovremeno korišćeno oko 550. Samim tim Indija je najveći strani korisnik ovog tipa, ne računajući Kinu koja je nakon prekida odnosa sa SSSR-om samostalno razvijala svoje varijante MiG-a 21 (kineska oznaka J-7) i proizvela ih na hiljade.
Prvi MiG-ovi 21 isporučeni su Indiji početkom oktobra 1963. kada je stiglo samo osam primeraka u varijanti MiG-21F-13, a sledeće, 1964. godine u naoružanje su primljena još dva MiG-a 21F-13 kao i dva MiG-21PF. Zatim je nabavljena licenca i to za MiG-21FL, jedinstvenu varijantu koja predstavlja hibrid verzija MiG-21PF i PFM.
U periodu 1966-1973 u indijskim pogonima proizvedeno je 205 letelica. Vremenom je udeo delova proizvedenih u Indiji dostigao 60 procenata. Prethodno je iz SSSR bilo isporučeno 54 MiG-21FL.
Indija je modernizovala 125 MiG-21bis na nivo MiG-21 Bison koji predstavlja borbeno najpotentniju verziju ovog aviona ikada / Foto: RV Indije
Sa licencnim sklapanjem i proizvodnjom varijante MiG-21M krenulo se 1971. godine, ukupno ih je bilo 158. Potom je 1973. godine iz SSSR stigla i varijanta MiG-21MF kojih je nabavljeno 65. Nakon toga je već 1977. počela isporuka delova za sklapanje 75 MiG-21bis, a u periodu 1979-1984. u Indiji je proizvedeno još 220 aviona ove varijante.
Za razliku od jednoseda, svi dvosedi su bili sovjetski, prvih 6 MiG-21U-400 je stiglo 1964. (ukupno 45 MiG-21U, podvarijanti U-400 i U-600), potom je od 1971. počela isporuka MiG-21UM, ukupno ih je bilo 70 od kojih su neki isporučeni kao polovni 1997. iz Ukrajine.
Indija je 1996. godine potpisala ugovor za modernizaciju 125 aviona MiG-21bis na nivo MiG-21bisUPG nazvan ‘‘Bison‘‘ koji je zasnovan na standardu modernizacije MiG-21-93.
Prototip MiG-21bisUPG poleteo je početkom oktobra 1998., prva dva modernizovana aviona predata su RV Indije avgusta 2001. godine a poslednji 2006. godine. Prvobitno je bilo planirano da se MiG-21 iz naoružanja povuče još 2017. godine ali je kašnjenje njegove zamene u vidu domaćeg borbenog aviona Tejas, uticalo da se to prolongira za osam godina.
The post Indija u septembru povlači iz upotrebe borbene avione MiG-21 appeared first on Tango Six.