Izvor: Blic, 24.Nov.2006, 13:00 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Fridmanovo pravilo
Fridmanovo pravilo
Milton Fridman je umro u 94. godini života potvrđujući pravilo da najbolji ekonomisti žive dugo. Ovo pravilo nije sasvim nevezano za pravilo koje je sam Fridman zagovarao u monetarnoj politici, po kojem je verovatno najpoznatiji u stručnoj i široj javnosti.
Zagovarao je, naime, da centralna banka jednostavno bespogovorno i bespovratno
odluči da povećava količinu novca u opticaju
po stopi od tri posto godišnje. Budući >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << da je to tako čvrsto i nepromenljivo pravilo, koje je
pritom sasvim jednostavno, sugerisao je
da bi možda najbolje bilo kada bi za
njegovu primenu bio programiran kompjuter. Potom bi soba u kojoj je taj kompjuter bila zaključana zauvek.
Zašto tri posto? Zato što bi tom brzinom mogla da raste ekonomska aktivnost, dugoročno posmatrano. Mnogo važnije, zašto pravilo i zašto nepromenljivo? Ovo drugo zato što je jedno pravilo potrebno i dovoljno, ako je valjano odabrano, da se postigne jedan cilj.
A po Fridmanu, jedini cilj monetarne politike jeste da obezbedi dovoljnu količinu novca, a da ne izazove bilo inflaciju ili deflaciju. Nije jasno šta je od čega gore.
Ako bi bilo više pravila ili čak mogućnost diskrecionog odlučivanja, centralna bi banka težila većem broju ciljeva - recimo, da pomogne budžetu štampanjem novca ili da ubrza privredni pomažući jeftinim novcem - što bi vodilo njenoj politizaciji i konačno neefikasnosti. Recimo, kao srpska centralna banka u poslednjih petnaestak godina.
Zašto se pridržavati pravila a ne snalaziti se u skladu sa prilikama? Zato što se time može sa relativnom sigurnošću planirati život na duži rok. Jer nema bojazni da će inflacija pojesti štednju za stare dane. Ako se, opet, može planirati na duži rok, može se i živeti duže. To je, dakle, ta veza između Fridmanovog pravila i dugovečnosti.
Pišite, predlažite, naši stručnjaci će vam odgovoriti:
E-mail: redakcija@blic.co.yu
if(!window.goAdverticum)document.write(''); if(window.goAdverticum)goAdverticum.addZone(31711);
|