Izvor: Politika, 22.Apr.2009, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Evropa diktira manja pakovanja hrane

Eu ukinula regulativu o standardnoj veličini pakovanja namirnica, pa mleko može da teži 0,9 litara, a čokolada 75 ili 90 grama. – Pojedini domaći proizvođači već primenili nova pravila

Stare prepoznatljive mere namirnica – 100 grama čokolade i kafe, litar mleka, pola kilograma testenine ili kilogram šećera polako odlaze u zaborav. U potrošačkoj korpi je svakim danom sve više „kalirane” robe upakovane u istu ambalažu. I dok proizvođači i trgovci >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << trljaju ruke, jer imaju priliku da smanje količinu a ne menjaju cenu, potrošači su pred još jednim iskušenjem: u trgovinama za isti novac kupuju ista pakovanja, a manje količine mlečnih proizvoda, kafe, čokolade, grickalica, zamrznutog voća i povrća, testenina... Sve ovo dogodilo se bez prethodnih obaveštenja ili promena ambalaže koje bi potrošače moglo da asocira na smanjenje količine proizvoda koje su navikli da kupuju.

Ni rizik da bi se na ovaj način moglo narušiti teško stečeno poverenje kupaca nije sprečio velike kompanije da se odluče na takve poteze. U suštini, kaže Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta potrošača Beograda, to je prikriveno povećanje cena.

– Kupci su reagovali odmah posle odluke „Imleka” da smanji količine kiselomlečnih proizvoda sa 200 na 180 mililitara. Proizvođači time nisu prekršili zakon, proizvod je propisno deklarisan, ali su potrošači ipak mogli da budu dovedeni u zabludu, jer prethodno nisu jasno obavešteni o promenama – kaže Bogosavljević.

Goran Papović, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, ističe da je na našem tržištu dosta ovakvih primera i on zamera proizvođačima što su uskratili informacije kupcima. Papović smatra da je to nemoralno i pitanje principa, jer istovremeno nisu promenili ambalažu.

Iznenada ukinuvši regulative o standardnoj veličini pakovanja namirnica, Evropska unija je pre desetak dana i ozvaničila ovaj trend koji se na gotovo svim tržištima odomaćio dolaskom krize.

I u Evropi i kod nas je do sada bilo lako uporediti cenu namirnica različitih proizvođača. Recimo, mleko od litra do sada je bilo standard, ali, po novim pravilima, koja se već od 11. aprila primenjuju u EU, ograničenja više neće biti. Tako će proizvođači sada moći da ga pune i u količinama 0,9, 0,95 ili 0,937 litara. Po novoj regulativi čokolade mogu da teže 75, 90 ili 158 grama. Da li će i cene pratiti ove promene i da li će kupci primetiti novine (sitno ispisane na pakovanjima) pitanja su o kojima sada najviše polemišu evropska udruženja za zaštitu potrošača. Sluteći da će opet profitirati proizvođači i maloprodavci, oni pozivaju kupce da širom otvore oči, jer je izvesno da će mnoge fabrike u istoj ambalaži pakovati manje količine, ali da roba neće pojeftiniti. Da bi zaštitio kupce, zakonodavac je obavezao proizvođače da na svakom proizvodu istaknu osnovnu cenu, odnosno koliko nešto košta po jedinici mere (kilogramu ili litru).

Ukidanje jedinstvene veličine pakovanja za određene grupe proizvoda fabrikama navodno otvara nove mogućnosti za inovacije i ideje, a time industrija može fleksibilnije odgovoriti na potrebe potrošača. Nove odredbe o slobodnoj veličini pakovanja inače se odnose na pivo, mleko, kiselu vodu, sokove, šećer, čokoladu, kafu. Klasična ambalaža od, na primer, 0,75 litara i dalje ostaju propisana za vina i jake alkoholne napitke.

Kako kompanije u Srbiji u ovom slučaju, sasvim je sigurno, neće čekati pristupanje EU da bi primenile nova pravila, ovdašnjim kupcima ne preostaje ništa drugo nego da krenu u inspekciju, za početak u sopstvenom frižideru. Da provere koliko artikala sa promenjenom gramažom su već pazarili po istoj ceni i prepoznatljivom pakovanju. Iznenadiće ih možda domaća čokolada od 75 ili 90 grama (za koje su bili sigurni da teži sto), kesica supe za tri umesto četiri osobe, sve manja pakovanja deterdženta (koji isto pere), zamrznuti grašak od 450 ili testenine od 380 ili 400 grama.

Ivana Albunović

Jelica Antelj


-----------------------------------------------------------

Manje soka, al’ se lakše sipa

Amerikanci su prošlog juna plaćali galon goriva više od četiri dolara, dok sada za istu količinu daju upola manje novca zbog velikog pada cene nafte. Pojeftinjenje prija, a, osim toga, tačno znaju koliko kupuju. Galon je ostao galon (nešto manje od četiri litre), ali flaše soka, kutije sladoleda i kesice čipsa pokazale su se kao vrlo nepostojane – malo-malo, pa se smanje.

Kao da je neko čarobnim laserom prešao preko rafova, pa u kutijama nema 18 nego 15 žvaka ili je iz tetrapaka isparilo dva decilitra voćnog soka. Po tom motivu iz naučnofantastičnih filmova ova nepopularna, ali sve učestalija, vrsta poskupljenja nazvana je „groseri šrink rej” – zrak koji smanjuje robu po prodavnicama. Potrošači se, naravno, osećaju prevareno. Uvredljivo je da se na sav glas reklamira sok sa „novim otvorom za mnogo lakše sipanje”, a da se bez ikakvog objašnjenja kroz novo pakovanje „provuče” za punu čašu lakši tetrapak. To je upravo uradio „Pepsiko” sa sokom od pomorandže „tropikana”. Kada je jedna nezadovoljna Amerikanka telefonom pozvala kompaniju da protestuje, prvo je dobila odgovor da je litraža smanjena „da bi se sa novim čepom lakše sipalo”, jer su se „kupci žalili na prolivanje”. Posle njenog ljutitog negodovanja, čovek je priznao da su tome pribegli, jer je druga opcija bila povećanje cene zbog rasta svih troškova.

Smanjenje težine za skoro devet odsto bez promene cene predstavlja ogromno poskupljenje, ali nekako lakše prolazi ili bar tako misle proizvođači. Nezadovoljni kupci mogu da izraze svoj gnev i to najčešće čine preko Interneta, ali na tome se obično sve završava. Slučaj povratka na staro veće pakovanje, još nije zabeležen. Vreme megapakovanja i superporcija je očigledno prošlo. „Koka Kola” je u Americi 2004. na području Njujorka smanjila dvolitarku na „mršaviju” flašu od litar i to sa istim objašnjenjem da se iz ove druge lakše sipa.

Prikriveno zakidanje na pakovanju počelo je pre pet-šest godina, a novi zalet je dobilo prošlog leta sa vrtoglavim rastom cene nafte, koja je ugrađena u sve troškove proizvodnje. Sasvim je izvesno da sada, u vreme zahuktale ekonomske krize, proizvođači neće čašćavati kupce većim kesama i „gratis” varijantama. Spisak smanjenih proizvoda je sve duži i redovno ga ažuriraju udruženja potrošača na svojim sajtovima Tu su „kelogs” žitne pahuljice, „pampers” pelene, „helmans” majonez, čips „pringls”, sapun „palmoliv”... Sladoled se nekada prodavao u pakovanju od pola galona (malo manje od dva litra), ali su mnogi proizvođači pre nekoliko godina dodatno smanjili pakovanja.

„Naša kutija je manja, a niko ne želi manje za iste pare”, naveo je u pismu potrošačima direktor jednog od većih američkih proizvođača sladoleda. Njegova rečenica da „nema smisla da kutija sladoleda košta osam dolara” pokazuje da postoji izgleda neki prag cene preko kojeg proizvođači neće da idu, pa se radije odlučuju da smanje pakovanje. Praksa je, takođe, pokazala da je najteže preći granicu „okruglog” broja – sto ili dvesta grama, ili jednog litra. Posle toga oduzimanje ide lakše, a originalno pakovanje „normalne” gramaže sve više bledi u sećanju kupca.

J. Kavaja

--------------------------------------------------------------------------

Jogurt za samce

Direktiva EU kojom se ukidaju raniji propisi o obaveznim standardnim pakovanjima stupila je na snagu 11. aprila. To znači da države članice neće moći zakonom da propišu da se mleko prodaje u pakovanjima od četvrt, pola ili celog litra, već da će proizvođači moći da odrede količinu po svojoj volji. U obrazloženju je navedeno da je u međuvremenu stvoren pravni okvir koji odlično štiti potrošače (direktive o ceni po jedinici mere, etiketama i sl.), dok su, s druge strane, demografske promene, sa manjim porodicama i većim brojem jednočlanih domaćinstava, stvorile potrebu za malim pakovanjima koja se ne uklapaju u tradicionalne kategorije.

Potrošači se, međutim, plaše da su im prava ovim ugrožena, jer odnos količine i cene neće biti tako pregledan kao do sada, a poskupljenja će proći neprimećeno. Ako je samac do sada mogao da kupi jogurt od 250 mililitara, da li će mu mnogo značiti novo pakovanje od, recimo, 230 mililitara, pitaju oni i iznose sumnje da je u pitanju samo novi način da profit povećaju i trgovci i proizvođači.

Ovom direktivom ukinuta su na nivou Evropske unije i pojedinačnih zemalja obavezna propisana pakovanja za gotovo sve proizvode. Izuzetak su vina, žestoka pića, instant kafa i beli šećer, jer je procenjeno da postoji razlog da se propisana pakovanja zadrže.

J. K.

---------------------------------------------------

Kupuju, a težinu ne proveravaju

Smanjenje gramaže određenih proizvoda u trgovinama stanovnici prestonice do sada nisu primetili. Kažu da gotovo nikada ne proveravaju težinu artikala koje pazare i ne čitaju deklaracije.

Ljiljana Barta (61), penzioner:

– Nemam običaj da proveravam masu proizvoda. Nisam od onih penzionera koji pažljivo proučavaju deklaracije i traže jeftinije. Kupujem iste kvalitetne proizvode godinama, pa ukoliko je masa nekog artikla i smanjena, ja to još nisam primetila.

Antina Brkić (61), penzioner:

– Nisam čula, niti primetila da je smanjena gramaža proizvoda. Prepoznatljiva pakovanja mi i dalje deluju isto kao i ranije, a nekoliko grama gore-dole teško se primeti. Nikada ne gledam u radnji kolika je masa proizvoda.

Zoran Minić (43), građevinski radnik:

– Ja mislim da je masa svih proizvoda ista kao i ranije. Uglavnom kupujem samo osnovne životne namirnice i uveren sam da se njihova masa nije menjala.

Milan Tumara (32), inženjer geologije:

– Nisam primetio da je težina smanjena, nikada pri kupovini to ne proveravam, ali sam za to čuo na vestima. Mislim da su ljudi osetljivi na povećanje cena, pa su verovatno zbog toga pojedini proizvođači odlučili da smanje gramažu svojih proizvoda.

S. Despotović

[objavljeno: 23/04/2009]

Nastavak na Politika...






Povezane vesti

Evropa diktira manja pakovanja hrane

Izvor: MySerbia.net, 23.Apr.2009, 16:37

Evropska unija ukinula regulativu o standardnoj veličini pakovanja namirnica, pa mleko može da teži 0,9 litara, a čokolada 75 ili 90 grama. Pojedini domaći proizvođači već primenili nova pravila .. »»

Nastavak na MySerbia.net...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.