[EKSKLUZIVNO] RV i PVO neće nabavljati inostrane školsko-borbene avione; Posle Orla 2.0 modernizuje se Supergaleb G-4

Izvor: TangoSix.rs, 10.Dec.2019, 10:57   (ažurirano 02.Apr.2020.)

[EKSKLUZIVNO] RV i PVO neće nabavljati inostrane školsko-borbene avione; Posle Orla 2.0 modernizuje se Supergaleb G-4

Kako je na nedavno završenom vazduhoplovnom sajmu u Dubaiju ekskluzivno za Tango Six izjavio v.d. pomoćnika ministra odbrane za materijalne resurse dr. Nenad Miloradović, Srbija, zbog šire strategije modernizovanja svoje školsko-borbene komponente domaće proizvedenih letelica, neće nabavljati ni istočne (Jak-130 na primer) ni zapadne letelice. Supergaleb G-4 biće, to je sad još jednom potvrđeno, modernizovan nakon modernizacije Orla uz pomoć tehnologije, ljudi i procesa >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << koje će biti osvojeni u tom projektu.
Kako kaže, taktički nosilac je odlučio da modifikuje svoju strategiju nakon spoznaje da u dogledno vreme, zbog finansija, nećemo moći da nabavimo moderan višenamenski borbeni vazduhoplov. Orao je tako dobio prioritet, novu ulogu ali kako nam je u Dubaiju Miloradović potvrdio (uprkos ranijim izjavama) zadržaće svoju sekundarnu namenu kao avion za obuku. Duple komande u nekada otpisanim dvosedima biće zadržane i funkcionalne.
Miloradović je takođe odgovorio na kritike stručne javnosti o starosti letelica i neisplativosti projekta modernizacije. Više detalja u intervjuu koji smo sa njim napravili u Dubaiju:

Jučerašnji obilazak i nove fotografije Radove na modernizaciji aviona Orao juče je obišla visoka delegacija Ministarstva odbrane i Vojske Srbije. Tom prilikom je ministar odbrane Aleksandar Vulin izjavio da je proces modernizacije Orla i proces modernizacije G-4 veoma daleko odmakao i da u veoma skorom periodu očekuje da ćemo moći da našoj vojsci damo na upotrebu modernizovane vazduhoplove. Komandant 98. vazduhoplovne brigade pukovnik Dejan Vasiljević rekao je da se modernizacijom aviona Orao postiže povećanje sposobnosti i efikasnosti upotrebe aviona u svim meteo uslovima i danju i noću, preciznost dejstava na cilj i smanjenje kolateralne štete. On je dodao da će modernizacija, takođe, omogućiti i veću sigurnost posade aviona.
Zamenik komandanta 98. vazduhoplovne brigade pukovnik Zoran Prodanović istakao je da će modernizacija aviona Orao omogućiti dejstvo aviona sa većih visina i daljina, uvođenje savremenih raketa sa različitim sistemima navođenja u okviru integrisanog navigacijsko-napadnog sistema, a u celini mogućnost opstanka aviona u savremenim borbenim dejstvima. On je dodao da će se postići bolji efekti u pogledu upotrebe postojećeg naoružanja, da će se sa avionom koji se osavremeni na ovaj način i sa sredstvima koja budu uvedena, neke naredne generacije pilota moći vrlo lako i brzo da pređu na neke druge avione i sisteme i da ćemo tako uhvatiti korak sa savremenim vazduhoplovstvima što je, kako je naveo, jedan od krajnjih ciljeva koji će se postići ovim programom.
Jedan od dva primerka koji su trenutno operativni u jedinici / Foto: Ministarstvo odbrane Na objavljenim fotografijama i video snimcima sa jučerašnjeg obilaska može se videti da su, u hangaru batajničkog vojnog aerodroma u toku radovi na dva dvoseda NJ-22 koji se u RV i PVO aktivno koriste već nekoliko godina a jedan od njih je prvi dorađeni avion koji već skoro dve godine služi, između ostalog, i za ispitivanje novog naoružanja. Za ovu priliku su na njegovom levom krilu bile podvešene dve rakete vazduh-zemlja VRVZ-200 dok se ispod desnog krila mogla primetiti raketa vazduh-zemlja AGM-65B ‘’Maverick’’ kao i kontejner na kome se vidi oznaka „RADEOM-1“ a u kome se pre nalazio radarski ometač. Kako Tango Six saznaje, sada su u njega instalirane kamera i daljinomer. Između ostalih na događaju su se videli i zaposleni kompanije „Teleoptik“ koji obavljaju ključan deo posla kako u domenu avionike tako i naoružanja.
Orao 2.0 do sada Demonstrator predloga modernizacije Orla, koji je predstavljao dorađeni tada neakitvni dvosed NJ-22, prvi put je javno prikazan 6. aprila 2016. godine, što je tada Tango Six ekskluzivno i ispratio. Da se definitivno ide na modernizaciju ovog tipa aviona u naoružanju RV i PVO, našem portalu je potvrđeno marta 2017. kada smo saznali da će se se pre modernizacije sprovesti program specifične analize strukture za svaki avion posebno i da će odluke donositi za posebne avione a ne za čitavu seriju odjednom. Pored informacije da je životni vek već produžen na 40 godina, ostavlja se mogućnost dodatnog produženja na 48 godina što bi opravdalo modernizaciju.
U dalji razvoj i napredak ovog projekta mogli smo da se uverimo 20. oktobra 2017. na događaju ‘’Sloboda-2017’’. Pored demonstratora koji je bio izložen sa širokom paletom domaćeg naoružanja čiji je razvoj u toku, mogao se videti i jedan dorađeni operativni dvosed koji, kako smo kasnije saznali, služi za ispitivanje novih vazduhoplovnih ubojnih sredstava i koji je kao takav svoj prvi let imao krajem decembra iste godine. Gotovo istovremeno realizovano je i prvo lansiranje nove domaće vođene rakete vazduh-zemlja VRVZ-200.
Deo domaćeg naoružanja na Orlu 2.0 / Foto: Ministarstvo odbrane „RADEOM-1“ (na slici levo) u sebi ima kameru i daljinomer. Pre toga u kontejneru se nalazio radarski ometač / Isečak iz video materijala Ministarstva odbrane Novi kadrovi kabine operatera naoružanja / Foto: Isečak iz video materijala Ministarstva odbrane Najviše informacija i detalja o modernizaciji Orla dobili smo tokom ove godine. Tako smo saznali da će prioritet u osavremenjavanju imati dvosedi NJ-22, da će modernizacije ići u dve faze od kojih se prva već odvija a druga je započeta. U prvoj fazi će se ispitivati novi nišansko-navigacijski sistem i izmene u zadnjoj kabini dvoseda. Prema planu NJ-22 formalno postaju prestaju lovci-bombarderi u kojima će se na zadnjem sedištu nalaziti operater naoružanja (WSO – Weapon System Officer) koji će se baviti i navigacijom. Informacije da ovi avioni više neće služiti za obuku su sada demantovane.
U prvoj fazi modernizacije prednja kabina dvoseda ostaje nepromenjena, operater naoružanja će imati zadatak da navodi pilota na cilj i u noćnim uslovima a ovaj član posade upravljaće i novim zaštitnim sistemom aviona. Nove rakete vazduh-zemlja će moći da se lansiraju i pre vizuelnog kontakta sa ciljem a njima će moći da se dejstvuje na daljinama od 40 i više kilometara. U drugoj fazi doći će do kompletne izmene elektronske opreme prilikom koje će biti ugrađen i novi gornji elektrooptički prikazivač odnosno HUD (Head-Up Display).
Početkom novembra ove godine saznali smo da je odlučeno da se ispita da li je moguće izvršiti remont i modernizaciju 4 dvoseda Orla koji su se od 1996. godine nalazili u Muzeju vazduhoplovstva Beograd (MVB). Ovakva odluka je sasvim sigurno donesena kako bi se pokušalo da se poveća broj NJ-22 obzirom da je trenutno aktivno pet a na remontu se najverovatnije nalaze još dva primerka. Na reagovanja stručne javnosti da je takva ideja apsurdna, Ministarstvo odbrane odgovorilo je da će na svim tim avionima biti prethodno obavljena detaljna ocena tehničkog stanja radi donošenja odluke o tome da li je moguće sprovesti remont tih letelica, što dakle može značiti da radovi možda neće biti sprovedeni na sva 4 NJ-22 iz MVB.
Saopšteno je i da je jedan od ključnih razloga za razmatranje obnove resursa i eventualne modernizacije činjenica da su ovi avioni poslednji proizvedeni avioni sa takozvanim forsažnim motorima i sa relativno malim prosečnim naletom od oko 500 sati, u odnosu na projektovani resurs od 3000 sati te da su kao takvi, na bazi stručnih analiza, prepoznati kao perspektivne platforme. Navedeno je i da se projekat modernizacije aviona Orao sprovodi u skladu sa programskim dokumentima koja se odnose na opremanje Vojske Srbije, na osnovu iskazanih zahteva Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane kao krajnjeg korisnika, odnosno definisanih taktičko-tehničkih zahteva.

The post [EKSKLUZIVNO] RV i PVO neće nabavljati inostrane školsko-borbene avione; Posle Orla 2.0 modernizuje se Supergaleb G-4 appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.