[EKSKLUZIVNO] Koncesionar aerodroma „Nikola Tesla“ za Tango Six o detaljima izgradnje nove piste o kojima još nije pričano

Izvor: TangoSix.rs, 27.Jun.2023, 07:01

[EKSKLUZIVNO] Koncesionar aerodroma „Nikola Tesla“ za Tango Six o detaljima izgradnje nove piste o kojima još nije pričano

Kako su iz kompanije Belgrade Airport, operatera i koncesionara aerodroma „Nikola Tesla“ rekli u dužem intervjuu za Tango Six portal, dubinska rekonstrukcija originalne poletno-sletne staze kreće uskoro, jedino (kratkotrajno) ograničenje koje će imati umetnuta staza biće operacije u smanjenim uslovima vidljivosti za najveće letelice a otkrili su nam i da će struktura materijala od koje je izgrađena umetnuta pista doprineti sprečavanju incidenata izletanja letelica tokom >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << protrčavanja. Menadžment aerodroma kaže i da beogradskom aerodromu ni nakon dostizanja cifre od 15 miliona putnika godišnje neće trebati druga pista, odnosno dve piste u operacijama u isto vreme.
Naš portal takođe saznaje da je novougrađeni ILS za novu 12R/30L pistu kupljen od francuskog konglomerata Thales (čije smo jedno od postrojenja u Francuskoj obišli pre dve nedelje). Kako smo već ranije prvi izvestili, sistem nije bio zahtevan u prvobitnim uslovima koncesije i Vansi ga je kupio o svom trošku.
Tango Six ovim intervjuom nastavlja sa detaljnim izveštavanjem o genezi, procesu odluka i tehničkoj izvedbi izgradnje umetnute piste koja je otvorena pre tri nedelje. Tako smo već pričali sa Direktoratom civilnog vazduhoplovstva iz kojeg su nam pojasnili regulatorne uslove za izgradnju i operacije ove specifične infrastrukture a razgovarali smo i sa institucijom koja je zadužena za strukovnu kontrolu koncesionara, Akcionarskim društvom „Aerodrom Nikola Tesla“ o istoriji odluka vezanih za uslove koncesije.
Novi ILS iz Francuske, ograničenja u upotrebi Kako je prilikom ceremonije svečanog puštanja u rad nove umetnute piste tada kazao ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, Vansi je o svom trošku (što se nije nalazilo u ugovorenim obavezama koncesionara), u iznosu od 600.000 evra, finansirao instalaciju ILS sistema. Tango Six saznaje da je ILS sistem kupljen od, takođe francuskog, Thalesa i da je tipska oznaka sistema koji obezbeđuje „glide path“ i „localizer“ na pisti 12R/30L – „ILS 420“.
Iz kompanije Belgrade Airport nam potvrđuju da će ILS biti osposobljen za sletanja u kategoriji IIIb (čija realizacija takođe zavisi i od opremljenosti letelica i obučenosti posada koje sleću). Jedino ograničenje zbog blizine nove infrastrukture i marži bezbednosti (opet, regulatorne prirode) biće prilikom sletanja aviona klase E u LVP uslovima (Low Visibility Procedure), što praktično znači svi širokotrupni putnički ili kargo avioni. Ograničenje se, kako tvrde sa aerodroma, neće manifestovati kroz obustave ili kašnjenje saobraćaja:
– Kao što je u ovom trenutku definisano, nijedan širokotrupni avion ne bi trebalo da taksira preko rulne staze A u uslovima smanjene vidljivosti, dok je u toku sletanje aviona i obrnuto. Na osnovu istorijskih podataka, ne vidimo da ovo ograničenje značajno utiče na saobraćaj, imajući u vidu činjenicu da, kada se glavna PSS (poletno-sletna staza) rekonstruiše, umetnuta PSS će postati alternativna pista.
Tango Six je bio prvi medij koji se, nekoliko dana pred puštanje u rad, prošetao novom umetnutom pistom / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Ono što je najvažnije, održavamo isti nivo bezbednosti vazduhoplova sa novom PSS. Pažljivo smo slušali šta naše vazduhoplovne institucije, avio-kompanije i civilne vlasti imaju da kažu o različitim aspektima konfiguracije ove piste, koordinirali smo svaki korak razvoja projekta i tako smo došli do trenutnog rešenja. Stoga smo uveli određena operativna ograničenja, ali, na osnovu trenutnog saobraćaja, ništa što će sprečiti kontinuirani rad aerodroma „Nikola Tesla“. Sada, kada je umetnuta PSS puštena u rad, kreću i procesi nadgledanja i dalje optimizacije. Mi verujemo u naše inženjerske timove da procene i predlože gde i kako možemo da otklonimo neka od ograničenja, kako bismo dobili još operativniju konfiguraciju.
Što se istovremenog korišćenja umetnute i originalne PSS tiče, u ovom trenutku ne postoji ta mogućnost korišćenja, niti je predviđena, a obim saobraćaja nije takav da za njom ima potrebe. Takođe, kao što smo već pomenuli, postoje i neka operativna ograničenja za taksiranje. Kada obe PSS budu u funkciji, otvoreni smo da ponovo razmotrimo naše stavove, ako i kada bude potrebno. – kažu iz kompanije Belgrade Airport za Tango Six.
Odluka o izgradnji Što se koncesionara tiče, odluka o umetnutoj pisti bila je, iz operativnih razmatranja toka gradnje opravdana ali je, kako smo već mogli da čujemo i od Akcionarskog društva „Aerodrom Nikola Tesla“ bila nešto čime su oni bili uslovljeni u procesu nadmetanja za koncesiju, dakle nisu mogli da biraju. Sada je već evidentno, ukrštajući izjave svih učesnika u procesu koncesije, da je država iskoristila priliku. Definisala je potrebu za izgradnjom umetnute piste kako bi eliminisala mogućnost obustave saobraćaja i za jedan dan zbog rekonstrukcije originalne. Da ne govorimo da bi prebacivanje današnjeg obima saobraćaja na Batajnicu bilo operativno i infrastrukturno nemoguće:
– Izgradnja umetnute PSS bila je jedna od ključnih stavki u okviru Minimalnih tehničkih uslova koje je koncesionar beogradskog aerodroma morao da ispuni, a koji se odnose na Ugovor o koncesiji.
Kako bi se obezbedila potpuna operativnost i otklonila bilo kakva mogućnost operativnog uticaja na postojeću poletno-sletnu stazu, „Nikoli Tesli“ je bila potrebna dodatna PSS, jer smo do sada imali samo jednu PSS i jedini smo aerodrom u Srbiji koji funkcioniše u režimu CAT III. Ovo je dobro rešenje, aerodrom je otporniji snažniji sa umetnutnom PSS. – kažu iz kompanije Belgrade Airport.
Na „touchdown zone marking“ poziciji nove 30L piste / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Kada je reč o opciji rekonstrukcije originalne piste noću, sa aerodroma za naš portal kažu da se metodologija noćnog presvlačenja piste radi na nekim aerodromima u svetu, ali se uglavnom odnosi na lake rekonstrukcije, dok je zadatak na „Tesli“ dubinska rekonstrukcija:
– Izabrali smo najpogodnije rešenje, s obzirom na činjenicu da operativni vremenski okvir našeg aerodroma ne ostavlja na raspolaganju više od nekoliko efektivnih sati, tri do četiri, za takve radove, čak i noću. Dakle, da, noćno presvlačenje je bilo moguće, ali smo se opredelili za rešenje koje ublažava sve uticaje na saobraćaj. –
Na komentare o postojanju planova iz prethodnog vremena da aerodrom pored Surčina dobije drugu pistu na suprotnoj strani njegovog perimetra, iz kompanije Belgrade Airport kažu da beogradskoj vazdušnoj luci nisu potrebne dve odvojene piste, kako kažu, čak i kada se na kraju koncesije dostigne projektovani promet od 15 miliona putnika godišnje:
– Izgradnja PSS sa suprotne strane zahtevala bi, praktično, izgradnju paralelne infrastrukture, i ne bi imalo smisla izmeštati putnike i avio-kompanije dalje od terminala. Sa umetnutom PSS, beogradski aerodrom će u potpunosti biti u stanju da se efikasno nosi sa povećanim saobraćajnim zahtevima.
U budućnosti će umetnuta PSS služiti kao rulna staza ili alternativna pista glavnoj PSS 12L/30R i doprineće povećanju operativnih kapaciteta aerodroma – optimalnom broju sletanja i poletanja aviona na sat, kao i njihovoj bržoj i efikasnijoj opsluzi, što će obezbediti neophodnu operativnu fleksibilnost, kada može poslužiti kao rezervna PSS u hitnim slučajevima. – kažu sa „Nikole Tesle.“
Interesantne tehnikalije Kako su za Tango Six naglasili iz kompanije Belgrade Airport, tenutni režim rada trajaće sve dok se ne završe radovi na rekonstrukciji piste oznake 12L/30R i dok ta pista ne bude povo u funkciji, što bi trebalo da se dogodi do sredine 2024. godine. Radovi su počeli.
Metodologija izgradnje 12R/30L nije se toliko razlikovala od izgradnje bilo koje druge piste, ali su uslovi pod kojima je primenjena „izuzetni“, kažu sa aerodroma.
– Bezbedno obavljanje zahtevanih radova dok su u toku sletanja, poletanja i taksiranja na samo nekoliko desetina metara oko vas, to je bio izuzetan napor.
Nova umetnuta pista izgrađena je od „fleksibilnog kolovoza“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Od interesantnjih detalja vezanih za izgradnju, možemo pomenuti da smo postavili oko 2300 svetala kako bismo obezbedili odgovarajući sistem osvetljenja piste. Takođe, što se tiče dimenzija, nova pista je izgrađena od 50.500 m3 kolovoznog materijala.
Za pistu smo koristili fleksibilni kolovoz, koji je pokazao bolje karakteristike trenja, što je ključna prednost u sprečavanju izletanja aviona sa piste.
Oštećenja tokom upotrebe umetnute PSS mogu se očekivati ranije nego na krutim kolovozima, ali su popravke jeftinije i brže. Imajući u vidu veoma kratke vremenske intervale za intervenciju na operativnoj PSS, ovo poslednje predstavlja ogromnu prednost u slučaju naše konfiguracije. – rekli su sa aerodroma „Nikola Tesla“ za Tango Six.
The post [EKSKLUZIVNO] Koncesionar aerodroma „Nikola Tesla“ za Tango Six o detaljima izgradnje nove piste o kojima još nije pričano appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.