[EKSKLUZIVNO] Iza scene brendiranja nacionalne avio-kompanije Crne Gore: Kako je izgledalo kreiranje imidža Er Montenegra

Izvor: TangoSix.rs, 25.Mar.2022, 07:57

[EKSKLUZIVNO] Iza scene brendiranja nacionalne avio-kompanije Crne Gore: Kako je izgledalo kreiranje imidža Er Montenegra

Prethodnih nekoliko godina tri nacionalne avio-kompanije sa prostora bivše Jugoslavije inovirale su svoj izgled, odnosno poslovni imidž ili popularnije rečeno brend. Dve su to uradile temeljnije: Er Srbija je i u vizuelno-marketinškom segmentu napravila dramatičan raskid sa nekadašnjim Jatom, nova verzija crnogorske nacionalne avio-kompanije Er Montenegro odlučila se da svoj novi početak sprovede i kroz osvežavanje brendinga, dok je Kroacija erlajnz jedina bila skromnija, ali i neoriginalnija. >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << Adrija ervejz, pokoj joj duši, nije stigla ništa da uradi osim da premine i uz to pokaže koliko i brend nacionalne avio-kompanije može biti vredan ili možda bolje rečeno manipulativno iskorišćen kao potencijalno vredan.
Imajući u vidu da se u modernoj marketinškoj praksi avio-industrije spaja vizuelno, spoljašnje i sve ono što se nalazi u kabini sa čim putnik ima fizički ili senzorski kontakt (industijski termin: proizvod), osobe koje su zadužene za sve pomenuto imaju prilično interesantan posao. Posebno ako im se poveri da ga obave ispočetka i „od nule“ ali u realnom životu ipak negde sa sredine i gotovo uvek na brzinu i sa nedovoljnim budžetom.
Menadžment Er Montenegra odlučio se da pored promene imena promeni i svoj brending ali i inovira kabinski proizvod. Donešena je, u praksi komplikovana, odluka da se zadrži verovatno najlepši airline logo na ovim prostorima (repni orao) ali da se sve ostalo osveži.
„Osnova od koje je čitav jedan tim u kompaniji Er Montenegro pokrenuo projekat je ideja za novim i modernim vizuelnim identitetom kompanije, inspirisan jedinstvenim zalascima sunca iznad crnogorskog mora i planina. Simbol orla i kolorit neba na autentičan način oslikavaju prirodne lepote Crne Gore i obedinjuju njene specifičnosti i vrednosti“/ Foto: Dušan Atlagić, Er Montenegro Er Montenegro je za ovaj obiman poduhvat angažovao Aleksandru Tatarac, verovatno najstručnijeg profesionalaca u ovom segmentu biznisa avio-kompanija na našim prostorima. Aleksandra je, ekskluzivno za Tango Six, ispričala kako je proces rebrendinga Montenegro erlajnza u Er Montenegro izgledao iza scene, koji su bili izazovi i kako su se nalazila rešenja.
Kada je sve bilo spremno da se predstavi u vizuelno-marketinškom smislu Er Montenegro je angažovo i najkreativnijeg i najiskusnijeg fotografa koji je specijalizovan za avio-industriju u regiji Dušana Atlagića. Dušan je angažovan od strane gotovo svakog većeg i manjeg vazduhoplovnog biznisa na ovim prostorima. Tango Six danas ekskluzivno objavljuje njegov prvi set fotografija koji je napravio za Er Montenegro nakon premijere prvog ofarbanog aviona i kompletiranog kabinskog proizvoda.
Nova priča Kako Tatarac priča za Tango Six, odluka da se novi brending ne uradi odmah po novom početku nove verzije nacionalne avio-kompanije ima svoje objašnjenje u pre svega operativnim razlozima. Naglašava da je od starta to bio zahtevan projekat, da je, naravno, za njega bilo potrebno vreme ali i da u realnom životu, posebno realnom životu kompleksnog sistema kao što je avio-kompanija, postoje uvek paralelni i često beskompromisni razlozi biznisa:
– Kada pričamo o brendiranju aviona to je urađeno godinu dana kasnije kako bi se iskoristio period manjeg intenziteta saobraćaja, a ujedno i tokom planiranih servisa koji su urađeni tokom zime. Činjenica je da je Crna Gora je izrazito sezonalna tako da je tokom leta važno iskoristiti maksimalno sve kapacitete što je i urađeno. – kaže ona i naglašava da je i Er Montenegro tokom leta praktično na svim letovima imao maksimalnu popunjenost. To je, prema njenim rečima, zapravo glavni razlog. Vremena je, kaže, bilo da se sve temeljno osmisli i rezultate smo videli prvo na premijeri novog logotipa, novog promotivnog spota i na kraju na najjedinstvenijem pokretnom bilbordu za promociju imidža neke države – avionu nacionalne avio-kompanije.
Aleksandra Tatarac je svoje dugogodišnje iskustvo gradila kroz razne industrije, u nacionalnim i međunarodnim kompanijama. Tokom prethodnih 20 godina sticala je znanje iz različitih sfera marketinga. U avio-biznisu bila je angažovana na raznim pozicijama od Brend asistenta do Direktora marketinga i customer experiencea u različitim kompanijama. Osnovni zadatak u Er Montenegru joj je kreiranje i pozicioniranje novog brenda, uvođenje i implementacija procesa i procedura za iskustvo gostiju / Foto: Er Montenegro Na pitanje kako da je predstavimo, Tatarac kaže da je ona direktor marketinga i „customer experiencea“ kompanije. Nakon što su grafički umetnici koji su bili zaduženi za osvežavanje izgleda i logotipa završili svoj posao, Tatarac je krenula u posao redefinisanja kabinskog proizvoda čiji značaj objašnjava sa neskrivenim entuzijazmom:
– U konstantno promenljivom tržišnom okruženju, od velike je važnosti da avio-kompanija bude prilagodljiva i fleksibilna, ne samo da bi ispunila očekivanja putnika, već i da bi se konstantno razvijala. Kabinski proizvod predstavlja značajan segment koji se sastoji od materijalnih i nematerijalnih elemenata. Putnici ne kupuju samo kartu, već mnogo više od toga, a to se sve može obuhvatiti pod korisničkim iskustvom. – kaže Tatarac za Tango Six i naglašava da su važne sve faze kroz koje putnik prolazi tokom svog putovanja. Pre, tokom i nakon leta, što uključuje kompletan doživljaj, otkad putnik donese odluku da putuje određenom avio-kompanijom, preko procesa kupovine karata, dolaska na aerodrom, prolaska kroz čitavu aerodromsku proceduru, od čekiranja do ulaska u avion, sam let i nakon leta dok ne dođe na odredište.
Očarati putnika – Vodeći se ovim principima, mi smo u Er Montenegru definisali pre svega jasne smernice. Bilo je potrebno spoznati potrebe naših putnika koji su uvek na prvom mestu, uskladiti i prilagoditi ponudu prema njihovim zahtevima i donositi odluke na osnovu rapoloživih podataka i iskustva.
Kako je fokus mog posla zadovoljstvo korisnika, posebnu pažnju sam stavila na definisanje samog izgleda kabine i njenih elemenata. Vizuelni identitet avio-kompanije je važna komponenta njenog poslovanja. Er Montenegro kao nacionalni brend ima jasno definisane brend standarde koje smo se trudili da implementiramo u svim elementima koji su zastupljeni u kabini: muzika prilikom ukrcavanja putnika, zaglavci na sedištima, ambalaža za hranu, uniforme letačkog osoblja, magazin kompanije.
Osim samog enterijera i spoljašnji izgled flote je od izuzetnog značaja za kompaniju i celu zemlju, s obzirom na to da ne postoji vidljivija reklama od brendiranog aviona. Oba aviona crnogorske nacionalne avio-kompanije su sada brendirana i sigurna sam da će zbog boja i jedinstvenog dizajnerskog rešenja ubrzo postati porepoznatljivi na svim aerodromima i destinacijama širom Evrope ka kojima letimo. – priča nam Aleksandra i kaže da je u cilju što efikasnijeg formiranja kompletne „onboard usluge“ istovremeno pokrenuto nekoliko segmenata koji su realizovani početkom 2022. godine:
– Ceo proizvod je kreiran tako da putnik u Er Montenegro avionu ima osećaj kao da je već kročio na tlo Crne Gore.
Cilj je da putnik uživa tokom leta u gostoprimstvu i lokalnim proizvodima ove zemlje. Prvi susret sa kabinskim proizvodom putnik ima već tokom ukrcavanja kroz umirujuće tonove „Montenegor Star“, bording muzike, svetski poznatog kompozitora crnogorskog porekla Janka Nilovića. Želim posebno da istaknem da je cela ketering ponuda bazirana na jedinstvenim lokalnim specijalitetima i piću za obe kabine poslovne i ekonomske klase, na šta smo posebno ponosni.
Za putnika jelo u kabini predstavlja standard koji očara ili razočara. Za profesionalce u avio-biznisu ketering je podindustrija koja konstantno inovira. Na fotografiji je nova ketering ponuda Er Montenegra / Foto: Dušan Atlagić, Er Montenegro U kabini se vodi računa o svakom detalju, posebno na predmetima koji se najčešće koriste / Foto: Dušan Atlagić, Er Montenegro Kompanija je uložila u više „amenity“ elemenata a od nedavno izdaje i svoj inflight magazin koji se zove „Air Time“ / Foto: Dušan Atlagić, Er Montenegro U ponudi biznis klase, u zavisnosti od dužine trajanja leta nalaze se topli i hladni napici, koštunjavo voće, a na dužim letovima hladna zakuska sastavljena od tradicionalnih specijaliteta. Za sve putnike u ketering ponudi je čokoladni desert koji je sastavljen od zdravih namirnica poput smokve i kakaa. Pomenuti proizvod je pogodan za vegane, ne sadrži gluten ni mlečne proizvode te je prilagođen i putnicima sa posebnim režimom ishrane, ali i onima koji jednostavno žele zdrav proizvod, bez veštačkih sastojaka. Prilikom odabira samih dobavljača fokus nam je bio na lokalnim proizvođačima i brendovima sa kojima smo zajedno definisali proizvode, ambalažu i sve ostale elemente. Kod kreiranja ambalaže za obrok vodili smo računa da je od materijala koji se mogu reciklirati. Sastavljena od kartona i grafičkih boja iz obnovljivih izvora, u daljim fazama obrade ponovo se može koristiti u industriji kartona. Kako bi let protekao što kvalitetnije i ugodnije, svim putnicima naše avio-kompanije na raspolaganju je kompanijski magazin „Air Time“ koji obuhvata brojne zanimljive i aktuelne teme, dok će ljubaznost osoblja zasigurno učini svaki let ugodnim. – kaže Tatarac i nastavlja o tome koliko je u današnje doba hrana integralni deo putničkog iskustva:
– Definisanje ponude hrane u avio-industriji predstavlja jedan od većih izazova, ali sa druge strane pruža dosta prostora za kreativnost. Ovaj segement ponude se razvija velikom brzinom i prerasta u posebnu granu unutar ketering industrije. Sada više ne razmatramo samo raznovrsnost ponude u smislu broja obroka, već i same vrste hrane (SPML – gluten-free, dairy-free, veggie, pre-flight isporuke), uzgoja namirnica od kojih je obrok napravljen (održiva proizvodnja), kao i definisanja dobavljača i njihovog porekla.
COVID-19 pandemija je takođe u velikoj meri uticala na ovaj deo korisničkog iskustva, ne samo u delu zabrane putovanja, već i zbog toga što je ljude učinila skeptičnim što je rezultiralo i time da se hrana manje konzumira van svog doma. Osnovna razlika između ponuda je u zavisnosti od dužine leta, ciljne grupe i biznis modela avio-kompanije. Dugolinijski letovi podrazumevaju dosta kompleksniji, obimniji i raznovrsniji proizvod, kako keteringa tako i svih ostalih segmenata IFE (zabave na letu), enterijera, od razmaka izmedju sedišta do opcije pretvaranja sedišta u krevet sa svim pratećim elementima, Duty Free usluge i slično. Er Montenegro za sada leti kratkolinijske letove i mi smo jasno definisali našu potpunu complimentary ponudu za obe klase upravo u skladu sa samom dužinom putovanja. –
Nova uniforma ženskog dela kabinskog osoblja Er Montenegra / Foto: Dušan Atlagić, Er Montenegro Iako nisu preterano bitni za kabinsko iskustvo, piloti su nezaobilazan deo marketinških proizvoda avio-kompanije / Foto: Dušan Atlagić, Er Montenegro Pored kabinskih detalja izgled uniforme kabinskog osoblja uvek predstavlja definiciju jedinstvenog brenda avio-kompanije. „Kabinci“ su po svojim uniformama prepoznatljivi a njihov uticaj je od bezbednosnog do emotivnog aspekta kad čujete svoj jezik nakon dužeg boravka u inostrantvu – neprocenljiv:
– Unifome kabinskog osoblja Er Montenegra odaju utisak profesionalnosti i unificiranosti letačke posade, dok se boje koje su korišćene u potpunosti nadovezuju u celokupan doživljaj vizuelnog identiteta.
Novi koncept uniformi je kreiran u skladu sa svim avio-standardima, a ujedno je u korelaciji sa brendom i novim bojama kompanije. Po prvi put se uvodi roze boja u uniforme nacionalne avio-kompanije Crne Gore, kao boja iz kolorita zalaska sunca, što predstavlja možda i najsmeliji i najinovativniji deo. Karakteriše je jednostavan, moderan kroj, korporativan i profesionalan koji prati linije tela, a u nekim segmentima i konture elemenata logotipa. Svi delovi uniforme su izrađeni od prirodnih materijala, u cilju što veće udobnosti i ispunjenja svih avijacijskih standarda. Kako smo i u ovoj oblasti želeli da napravimo sponu sa lokalnim stilom, uniformu potpisuje poznati crnogorski modni kreator Boris Ćalić. – otkriva Aleksandra Tatarac i još jednom podseća da je krajnji cilj svih uključenih u projekat brendinga, koji su kako kaže detaljno mesecima na njemu radili bio je kreiranje kabinskog proizvoda koji će biti usklađen sa imidžom kompanije i visoko postavljenim standardima zadovoljstva korisnika.
Deluje da su u tome i više nego uspeli.
The post [EKSKLUZIVNO] Iza scene brendiranja nacionalne avio-kompanije Crne Gore: Kako je izgledalo kreiranje imidža Er Montenegra appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.