Dopunske aktivnosti u vrtiću – potreba ili zarada

Izvor: Politika, 06.Dec.2012, 13:31   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Dopunske aktivnosti u vrtiću – potreba ili zarada

Časove koji se posebno plaćaju uglavnom drže osobe sa strane, a ima vrtića koji su odustali od aktivnosti koje stvaraju razlike među decom

„Mama, je l’ mogu i ja na ples”, pita sin majku. „U istoj si sobi sa decom koja idu na te časove?”, zgranuto će majka. „Da, da, samo na drugom kraju. U onoj gde svi spavamo, jedemo, igramo se...”, nabraja petogodišnjak. „Dogovorićemo se”, obećava majka, spremna da već sutra upita vaspitače zbog čega je njeno dete >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << prinuđeno da boravi u istoj prostoriji sa mališanima koji pohađaju časove plesa koji se dodatno plaćaju. Mesečni troškovi, po jednoj ovakvoj aktivnosti, iznose uglavnom do hiljadu dinara.

Iako Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju dozvoljava održavanje posebnih programa u vrtićima, čak i njihovo naplaćivanje, pitanje stvaranja približno jednakih uslova za svu decu, bez diskriminacije i izdvajanja po bilo kojem osnovu, nije rešeno. Iz Sektora za osnovno i predškolsko obrazovanje i vaspitanje Ministarstva prosvete poručuju da će uskoro biti donet pravilnik o vrstama, načinu ostvarivanja i finansiranja posebnih i specijalizovanih programa u predškolskim ustanovama. Redovni program nastave u predškolskim ustanovama Srbije, poručuju stručnjaci koji se bave dečjim razvojem, sasvim je dovoljan za normalno odrastanje mališana. Pedagog Slavica Stanojlović iz Petrovca na Mlavi smatra da organizovanje dodatnih programa u vrtićima nije loša ideja.

– Najbolje bi ipak bilo da na neke vannastavne aktivnosti, kao što su ples ili engleski jezik, pomalo idu sva deca, a ne samo ona čiji roditelji imaju novca da ih plate. A ako dete pokaže sklonosti prema nečemu posebno, roditelj svakako treba da ga uključi – ističe Slavica Stanojlović.

Sa druge strane, u PU „Dečji dani” u Beogradu već godinu dana ne organizuju vannastavne aktivnosti.

– Ukidanjem časova plesa ili engleskog jezika rešili smo i problem diskriminacije ostalih mališana čije mame i tate nemaju novca za dodatne aktivnosti. Ukinuli smo ih da se ti mališani ne bi osećali zapostavljeno – ističe Jasna Vukliš, direktorka PU „Dečji dani”, podsećajući da su njihovi vaspitači ipak dovoljno spremni, obučeni i obrazovani za održavanje takve nastave, pa angažovanje „spoljnih” saradnika nije ni potrebno. 

Najmlađim žiteljima Subotice koji pohađaju vrtiće pri PU „Naša radost”, časove engleskog jezika ili plesa drže isključivo vaspitači koji su prošli dodatnu obuku.

– Tek četvrtina mališana od ukupno 4.000 dece učestvuje u dodatnim programima. Časovi se organizuju popodne, kada većina dece već odlazi kući, pa u objektima ima više slobodnih prostorija u kojima se drži takva nastava – navode u PU „Naša radost”.

Njihove kolege iz Niša imaju čak i posebnu salu u kojoj je moguće organizovati nastavu koja nije deo redovnog programa. Roditelji mogu da biraju da li će decu upisati na ritmičku gimnastiku, engleski ili košarku.

– Vannastavne aktivnosti se održavaju van termina određenog za vaspitno-obrazovni rad. Vode ih instruktori čiji rad plaćaju roditelji, a ne uprava vrtića. Sa našom ustanovom oni samo sklapaju ugovor o ustupanju prostorija – objašnjava Ivan Todorov, pomoćnik direktora niške PU „Pčelica”, koju pohađa 5.800 dece.

Podsticanje fizičke aktivnosti kod predškolaca podržava Katarina Ljubinković, fizijatar iz Beograda, koja smatra da mališani treba što više da se kreću.

– Ako dete suviše dugo sedi ispred TV ekrana, onda ga treba upisati na neki sport u vrtiću. Ukoliko je dovoljno dugo na nogama i u prirodi, onda mu dodatni časovi nisu neophodni. Gimnastika ili plivanje su posebno blagotvorni za dečji razvoj – napominje Katarina Ljubinković.

----------------------------------------------------------

Kada je vreme za strani jezik

Roditelji mališane najčešće upisuju na časove stranog jezika, pogotovo engleskog. Olivera Petrunović, profesorka engleskog u beogradskoj OŠ „Zmaj Jova Jovanović”, poručuje da učenje stranog jezika u obdaništima nije neophodno, a pogotovo nije preporučljivo ukoliko dete ne pokazuje interesovanje. „Ne treba ga primoravati, ali ako želi da uči, zašto da ne. Za strani jezik je potreban talenat da bi se savladao sa lakoćom. Zato ne podržavam stav da od treće godine deca najbolje usvajaju strane reči, kako mnogi misle. Sasvim je dovoljno da počnu od prvog razreda”, kaže Olivera Petrunović. 

Marija Brakočević

objavljeno: 06.12.2012.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.