
Izvor: TangoSix.rs, 08.Apr.2025, 07:18
CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine
Er Srbija je sa 273.705 prevezenih putnika i 3.269 realizovanih letova zabeležila najbolji rezultat u martu od kada posluje pod sadašnjim imenom. U poređenju sa 2024. godinom, obavljeno je 8 odsto više letova, uz popunjenost putničke kabine koja je, u istom mesecu, iznosila 74 odsto, što je povećanje od tri procentna poena u odnosu na isti period prošle godine, saopšteno je prošle nedelje iz srpske nacionalne avio-kompanije.
Samo nekoliko dana kasnije, verovatno najuticajnija >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << kompanija koja se bavi analitikom vazdušnog saobraćaja CAPA, objavila je svoj osvrt na poslovanje Er Srbije pred njihovu „Routes“ konferenciju koja počinje danas.
CAPA je prvi put na nekom događaju u Srbiji učestvovala prošle godine u aprilu na vazduhoplovnoj konferenciji SEAS koju organizuje Tango Six Events, da bi u novembru, takođe prošle godine, u Beograd doneli svoj brend „Airline Leader Summit World & Awards for Excellence 2024“, kada su takođe imali interesantnu prezentaciju globalnih poslovnih kretanja u industriji.
Prema analizi posebno fokusiranoj na Er Srbiju, CAPA piše da srpska nacionalna avio-kompanija ove godine očekuje rast saobraćaja od 6% do novog rekorda od 4,7 miliona prevezenih putnika, što je rast saobraćaja od 67% u odnosu na 2019. godinu. Kako kažu, nakon COVID-a, tržišni udeo kompanije u Srbiji je porastao, dok su „low cost“ avio-kompanije u laganom padu.
Nacionalna avio-kompanija u zemlji trenutno ima tržišni udeo, po metrici ukupnih raspoloživih sedišta, od 55,8%. Tri puta više od udela drugoplasiranog „Wizz Air-a“ od 13,8% (uključujući „Wizz Air“ UK i „Wizz Air Dubai“).
Er Srbija je najveći operater po broju sedišta među avio-kompanijama u bivšoj Jugoslaviji, iako je Srbija tek drugo najveće tržište u ovom regionu / Foto: Uroš Mitrović
Koliko je srpsko tržište komercijalnog avio saobraćaja poraslo ilustruje podatak da je, od 2018. godine – kada je udeo avio-kompanije u raspoloživim sedištima u Srbiji dostigao najnižu vrednost od 43,3% – do 2024. godine, kapacitet Er Srbije porastao za 79%, dok je kapacitet u zemlji u celini porastao za 51%.
– Er Srbija je najveća srpska avio-kompanija, najveća u bivšoj Jugoslaviji i najveća među avio-kompanijama sa sedištem u Centralnoj Evropi, međutim, tek 51. po veličini u Evropi. Mreža Er Srbije sadržaće 83 aerodroma u leto 2025. godine, u poređenju sa 59 destinacija 2019. godine. Flota kompanije porasla je sa 21 aviona u 2019. na 32 u 2025. godini.
Između 2014. i 2019. godine, broj putnika srpske nacionalne avio-kompanije povećao se sa 2,3 miliona na 2,8 miliona, što je tada bio rekordno visok broj. Prosečna stopa rasta tokom pet godina bila je 4,0% godišnje. Er Srbije će ponuditi 2,0% više sedišta u prvih sedam meseci 2025. godine, u poređenju sa istim periodom 2024. godine. To je ispod planiranog rasta putnika od 6% za celu godinu. – navodi CAPA.
Kompanija, dalje stoji u analizi, najveći je operater po broju sedišta među avio-kompanijama u bivšoj Jugoslaviji, iako je Srbija tek drugo najveće tržište u ovom regionu (Hrvatska, najveće tržište, imala je 43% više putničkih sedišta od Srbije u 2024. godini). Interesantan je podatak da je Er Srbijin kapacitet sedišta samo 7% manji od „airBaltic-a“ i 28% manji od „SmartWings-a“.
Na dan 17. februara 2025. godine, Er Srbijina flota ima prosečnu starost od 14,3 godine / Foto: Uroš Mitrović
CAPA analiza podseća da je Er Srbijino učešće na domaćem tržištu bilo u padu između 2015. i 2018. godine, kada su niskotarifni prevoznici povećali svoj udeo, ali je preokret došao nakon COVID-a. Njihov udeo opada od 2021. godine – na 28,5% u 2024. godini. Za prvih sedam meseci 2025. godine, projektovano je da će tržišni udeo „LCC avio-kompanija“ pasti na 24,4%.
– Er Srbija je proširila svoju mrežu „long-range“ letova, ali Evropa i dalje čini 95% njenog planiranog broja sedišta u ponudi u 2025. godini. Iako je suspendovala letove za Kijev (nakon početka rata u Ukrajini), kompanija opslužuje četiri destinacije u Rusiji: Moskva, Sankt Peterburg, Kazanj i Soči.
Na dan 17. februara 2025. godine, Er Srbijina flota ima prosečnu starost od 14,3 godine. Sastoji se od četiri Erbasa A330-200, 15 Erbasa A320 (ceo, ne neo), tri Embraera i 10 ATR 72-600. To je 11 više od njene flote od 21 aviona u decembru 2019. godine, koja je uključivala samo jedan širokotrupni i 11 uskotrupnih Erbasa, tri Boinga i šest ATR-ova. – stoji u analizi.
CAPA konstatuje da ekspanzija Er Srbije nakon COVID-a nije išla na račun profitabilnosti.
Kompanija se vratila profitu u 2022. godine nakon gubitaka iz godina COVID-a, i ostvarila je uzastopne rekordne profite u 2023. i 2024. godini. Za 2024. godinu, generisala je prihod od 700 miliona evra i neto profit od 41,3 miliona evra. CAPA ovo objašnjava kroz tri faktora: snažnan oporavak potražnje, veća troškovna efikasnost i produktivnost zaposlenih. Podsećaju takođe da je direktor kompanije Jirži Marek na njihovoj konferenciji u Beogradu kazao da kompanija ostvaruje 50% više saobraćaja nego u 2019. godini, sa istim brojem zaposlenih kao 2019. godine.
The post CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine appeared first on Tango Six.